מערכות ההגנה האווירית הסוריות הופעלו בעקבות תקיפה אווירית של חיל האוויר הישראלי, כך לפי מקור צבאי מקומי בכיר שצוטט היום (ראשון) בסוכנות הידיעות "סאנא". לדברי הבכיר הסורי, "מערכת ההגנה האווירית שלנו סיכלו תוקפנות אווירית ישראלית ומנעה מישראל להשיג את מטרותיה". כמו כן, מטוס נוסעים איראני שהיה בדרכו לנמל התעופה ביצע פניית פרסה ושב לטהרן במהלך התקיפה. 



על פי הדיווח בסוכנות הידיעות "אל נשרה", התקיפה המיוחסת לישראל, שכללה שלושה פיצוצים, כוונה לשדה התעופה בדמשק ולסביבתו ובוצעה באזור דרום מערב העיר. בתוך כך, מעט לאחר הדיווח הראשוני בנושא, פורסם דיווח סורי נוסף המצביע על תקיפה שנייה של מטרות בדמשק בשעות הצהריים. בישראל, כאמור, טרם הגיבו לדיווחים.


לאחר הדיווח הסורי, רוסיה אישרה כי חיל האוויר הישראלי הוא העומד מאחורי התקיפה. במשרד ההגנה הרוסי ציינו כי מערכות ההגנה הסוריות בלמו את המתקפה, שכוונה נגד שדה התעופה הבינלאומי בדמשק.



בתקשורת המקומית בסוריה נטען כי "מערכות הנ"מ סיכלו את התקיפה במאת האחוזים, זאת לעומת הפעם הקודמת שבמהלכה סוכלו 90 אחוז מהטילים". המרכז לפיקוח על זכויות אדם בסוריה דיווח כי מדובר בפעם התשיעית בשמונת החודשים האחרונים שישראל תוקפת את שדה התעופה בדמשק. עוד צוין כי מטוסים ישראלים חגו באזור אתמול בערב.
 
הבוקר, כך לפי מנהל אל-מרסד הסורי לזכויות אדם, נפגעה דמות בכירה בחזבאללה בניסיון חיסול בסוריה. ראמי עבד א-רחמן, אמר לערוץ "אחבאר אלאן", כי "האישיות שנפגעה בפיצוץ של עפרין בבוקר היא מחיזבאללה, ואינה אישיות סורית". לדבריו, "מדובר בהתנקשות בחיי האיש מחיזבאללה באמצעות מטען ברכב ולא בפיגוע רגיל". אסף חבאבה אמר לרויטרס כי הפיצוץ בוצע על ידי חיל ההנדסה בצבא סוריה.
 
מטוס איראני שהיה בדרכו לנחות בנמל תעופה ביצע פניית פרסה ושב לטהרן. צילום מסך
מטוס איראני שהיה בדרכו לנחות בנמל תעופה ביצע פניית פרסה ושב לטהרן. צילום מסך
 
לפני יומיים בלבד פורסם בעיתון "אל קודס אל ערבי" כי רוסיה הודיעה לישראל שלא תקבל יותר תקיפות באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, כך לפי שני מקורות רוסים שצוטטו בעיתון. לפי הדיווח, ההחלטה הרוסית קשורה לכוונת הקרמלין לשקם את שדה התעופה מבחינה לוגיסטית וטכנית. 
 
על פי המקורות, התקיפות הללו ימנעו מחברות התעופה האזוריות שמעוניינות לשוב לעבוד בסוריה לעשות זאת, ועלולות לגרום להן לכל הפחות לדחות את ההחלטה שלהן למועד מאוחר יתר. ההודעה הרוסית הגיעה לאחר תקיפת הטילים האחרונה, שפגעה באזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, כפי שהודה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר כי ישראל תקפה משלוחי נשק שהגיעו מאיראן. 

לפי המקורות, מוסקבה עוקבת מקרוב אחר הפניות של חברות תעופה במפרץ - איחוד האמירויות, עומאן ובחריין - לשוב לנחות בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. מבחינת רוסיה, מדובר במהלך לוגיסטי חשוב מאוד הן פוליטית והן מדינית, בעיקר כדי להשיב את הפליטים הסורים לארצם, ולהבטיח נחיתה בטוחה של המטוסים האזרחיים בדמשק. המקורות אמרו שהמתקפות הישראליות על אזור שדה התעופה הבינלאומי בדמשק משפיעות על ההחלטה של חברות התעופה האזרחיות, שהביעו דאגה או חשש מתקיפות באזור.