ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי סיכמו היום (ראשון) על כינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות, וכך הביאו לסיום רשמי של נתק שנמשך מתחילת שנות ה-70 המוקדמות. ההושג התאפשר במהלך ביקורו הקצר של נתניהו בבירת המדינה האפריקאית - נג'מנה.

"זה ביקור היסטורי שבא בעקבות ביקור היסטורי אחר", אמר נתניהו, "עכשיו אני מבקר בצ'אד בפעם הראשונה, צ'אד היא מדינה חשובה מאוד, ומאוד חשובה עבור ישראל. מה שקורה כאן הוא מסר לעולם כולו. אנחנו מבינים, אתם מבינים, וצריכים להבין שבנות בריתנו מבינות זאת. אנחנו מבטיחים את העתיד שלנו, של מדינותינו, וגם של אפריקה. זה מה שדיברנו היום". הוא אמר כי "יש הרבה מאוד שאנחנו יכולים לעשות היום - למשל בתחומי תרבות, מים, אוכל ואנרגיה. אנחנו מבטיחים לעמינו עתיד בטוח יותר, טוב יותר. יש לכם חזון בתור מדינה".
 
נתניהו הסביר כי "זה חשוב מאוד ואנחנו מחפשים ידידות של מדינות אחרות, ואני שמח לראות שמדינות אחרות גם הולכות בכיוון". הוא ציין: "הביקור מגיע ימים אחדים אחרי פיגועי הטרור בקניה של בוקו חראם - אנחנו צריכים לעבוד ביחד כדי להרחיק אותם ולנצח אותם". הוא המשיך: "אנחנו מאמינים בעתיד של צ'אד ושל אפריקה. זה הביקור הרביעי שלי באפריקה בשנתיים האחרונות ואנחנו נעשה כל מאמץ ונעזור לארצות הברית בפרויקט להאיר את אפריקה". 

צילום: ללא
 
לדברי נתניהו, אי אפשר להבין את העתיד בלי לדעת את העבר. "דיברנו על מלחמת העולם השנייה, שהיו אנשים שנרצחו על ידי הנאצים בגלל שהם היו שחורים. זה סיפור שצריך לספר", אמר, "סבלנו בגלל שאנחנו יהודים, וסירבנו לקבל את הגורל הזה".  ראש הממשלה אמר כי "אנחנו פורצים דרך לעולם המוסלמי ומתקבלים כאן בכבוד, כפי שקיבלנו את הנשיא דבי בכבוד רב. ישראל פורצת לעולם המוסלמי, אנחנו עושים היסטוריה ואנחנו הופכים את ישראל לכוח עולמי עולה".  הוא סיכם: "יש מי שניסה לחבל בביקור הזה, ללא הצלחה. אנחנו ממשיכים הלאה במעלה ההר לפסגות חדשות".

בנובמבר האחרון: נשיא צ'אד ביקר לראשונה בישראל
דבי עשה היסטוריה בנובמבר האחרון, כאשר ביקר בישראל ונפגש עם נתניהו ועם מספר גורמים נוספים. השניים קיימו פגישה שלאחריה מסרו הצהרות לתקשורת במסגרת מסיבת עיתונאים משותפת. בפתח דבריו אמר נתניהו כי "זהו הביקור הרשמי הראשון של נשיא צ'אד בישראל, שבא אחרי הפסקה ארוכה ביחסים בינינו. צ'אד היא מדינה מאד חשובה באפריקה, ומאד חשובה לישראל, אנחנו לא הפסקנו את הקשר בינינו מעולם. אנחנו רוצים לשתף פעולה בלחימה בטרור, לתת לאנשים שלנו את מה שמגיע להם, מים, ביטחון, כל מה ששיתוף הפעולה בינינו יכול להניב".
נשיא צ'אד נשא גם הוא דברים: "אני רוצה להביע את שמחתי על הגעתי לכאן, למדינתכם היפה, במסגרתו של ביקור רשמי. אמרת שזה הביקור הראשון של נשיא צ'אד בישראל, שאפשר להגדירו כביקור היסטורי. הביקור הזה יאפשר לנו לפתוח דף חדש. זהו ביקור בהחלט היסטורי, גם עבור צ'אד וגם עבור ישראל. אני מדבר על פיתוח מכלול האינטרסים של שתי המדינות.

צילום: קובי גדעון, לע"מ

זוהי הזדמנות לבטא את ההערכה העמוקה שאני חש למאמצים שאתה עושה כדי לקרב בין המדינות שלנו. היחסים בין מדינותינו נותקו בשנת 1972 בנסיבות היסטוריות מיוחדות, אבל הניתוק לא בודד את היחסים באופן מלא. גם אם לא היו מגעים במישור הדיפלומטי, היחסים הטובים נמשכו כל העת".
למרות שבין ישראל לצ'אד אין יחסים דיפלומטיים, שתי המדינות שמרו על קשרים לאורך השנים, גם לאחר ניתוק היחסים בשנות ה-70. בראיון ל"מעריב" ב-2011, אמר הנשיא דבי כי "זה לא סוד. צ'אד מקיימת יחסים עם ישראל, אלה יחסים טובים ואנו מרוצים מהם. הוא הוסיף אז כי "לא מן הנמנע שבעתיד ניתן יהיה, בהתאם למצב, לכונן יחסים דיפלומטים מלאים". בצ'אד חיים 12 מיליון נפש, 52$ מהם מוסלמים ו-44% נוצרים. עיר הבירה של המדינה היא נג'מנה והיא המדינה ה-21 בגודלה בעולם מבחינת שטח: 1,284,000 קמ"ר.