דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס התייחס היום (שני) בשיחה עם כתבים לתקיפה הישראלית שהתרחשה במהלך הלילה בסוריה. "תקפנו מספר מטרות של כוח קודס האיראני, בהם מרכז אימונים ומחסנים של אמצעי לחימה, כאשר אתר אחסון אמל"ח בשדה התעופה בדמשק עמד במרכז האירוע", הסביר, "בטרם התקיפה, הזהרנו את הסורים שלא לבצע ירי נ"מ, אך בפועל בוצע ירי כזה, וזו הסיבה שהוחלט על תקיפת הסוללות".
מנליס ציין כי "היו שלושה גלים של תקיפות". לדבריו, המשטר הסורי מהמר בכך שהוא מאפשר לאיראנים לפעול בחלק מהיעדים שתקפנו. "האתר היה בסיס סורי, שבתוכו יעד איראני שפועל החסות הבסיס", אמר דובר צה"ל, "סוריה משלמת מחיר יקר על אשרור הפעולה והירי שבוצע אתמול לצפון הרמה". הוא הוסיף פרטים נוספים על אירועי אתמול: "כוח איראני ביצע את הירי מאזור דמשק, מתוך שטח ששם התחייבו שלא תהיה נוכחות איראנית. הטיל שנורה היה טיל קרקע-קרקע מתוצרת איראנית". מנליס הדגיש כי "הסורים נערכו לפעולה הזו, שתוכננה מראש".

מפת התקיפות. צילום: דובר צה"ל
"הפעולה היתה ניסיון איראני לתקוף את ישראל", הוסיף, "החלטנו על סגירת אתר החרמון, לצד שמירה על שגרה אזרחית מלאה בשאר האזורים. נעדכן במידה ויהיו שינויים נדרשים". הוא ציין כי "ישנה מוכנות מוגברת במערכי ההגנה ובמערכים נוספים, זאת לקראת כל התפתחות שיכולה להיות". מנליס הוסיף: "אנחנו נחושים להגן על אזרחי מדינת ישראל". דובר צה"ל המשיך ושיגר ביקורת מרומזת לרוסיה: "הייתה התחייבות מולנו לכך שהאיראנים לא יפעלו מהאזור הזה בדמשק".

"פעלנו עם הרוסים בהתאם לכללי התיאום המקובלים בינינו"

דובר צה"ל הדגיש כי "האיראנים מחפשים מזה זמן רב לפעול כנגדנו, על מנת לנסות לייצר משוואת תגובה נגדנו. לא יודע להגיד שהירי אכן כוון לחרמון, אלא רק שהוא כוון לצפון הרמה". הוא הוסיף כי "מזה כמה חודשים, האיראנים מנסים לייצר פעולה שתרתיע את ישראל מהמשך הפעולה כנגד התבססותם בסוריה, והמדיניות שלנו למנוע את זה - לא משתנה". הוא הוסיף כי "יש הרבה מאוד יכולות שהם רצו שיהיו להם - ואין להן, כמו שדה תעופה איראני שעדיין אינו קיים".

דובר צה"ל המשיך והתייחס למטרת התקיפה בשדה התעופה בדמשק. "מדובר באתר גדול, מחסן משמעותי מאוד שיש בו הרבה מאוד תחמושת. הטיל לצפון לא שוגר מהבסיס", ציין, "פעלנו עם הרוסים בהתאם לכללי התיאום המקובלים בינינו". מנליס אמר כי אינו יודע האם תהיה תגובה לתקיפה. "אנחנו מבצעים סיכומים ונערכים לכל האפשרויות בהגנה ובהתקפה", הסביר, "הפעולה שבוצעה הלילה היא תגובה לתקיפה איראנית ולניסיון לפגוע בשטח ישראל". 

היירוט מעל החרמון. צילום: נתנאל אריאל
הוא הדגיש כי "הכנה לפעולה של האיראנים לוקחת זמן וכוללת בין היתר אמל"ח ובגלל שהפעולה תוכננה מראש במשך חודשים רבים - אין לה קשר לאמירה כזו או אחרת". לדבריו, הצד השני עושה 'אאוטינג' לכל פעולה ישראלית ולכן חלק מהתפוגגות העמימות נובעת מכך. הוא סיכם: "מעבר לכך, לפעמים יש מסרים חשובים שאנחנו רוצים להשיג".

בסוריה טוענים: הסחת דעת ישראלית

מקור סורי אומר שההתקפה על פרבריה של דמשק אתמול בצהריים היתה על מנת להסיח את הדעת מהתקיפה הלילית האינטנסיבית שנמשכה 55 דקות על ידי חיל האוויר הישראלי. עוד דווח בסוריה כי "מטוסי הקרב הישראלים חגו גם מעל גובה נמוך באזור בקעת הלבנון ובזמן המתקפה בשמי דמשק ובנוסף כטב"מים ישראלים לאיסוף מודיעין היו בגזרה המזרחית של דרום לבנון בזמן המתקפה".
 
על פי הדיווחים המתקפה הייתה בשלוש חזיתות בעת ובעונה אחת. המתקפה היתה בארבעה גלים שונים של טילים. המרכז הצבאי חמיימים, בו שולטים הרוסים, הודיע כי מערך ההגנה האווירי השמיד למעלה מ-30 טילי שיוט וטיל מונחה ששוגרו על ידי ישראל.

בתוך כך, סין קוראת לכל הצדדים להימנע מצעדים שיכולים לדרדר את המצב בסוריה, כך אמר דובר משרד החוץ הסיני הואה צ'וניינג בתגובה לתקיפת צה"ל, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית טאס. "סין תמיד הצהירה שחשוב לכבד ולהגן על ריבונות סוריה, עצמאותה ושלמותה הטריטוריאלית. מציאת פתרון מדיני למשבר הסורי נמצאת בשלב מפתח", אמר. "אנחנו מאמינים שכל  הצדדים צריכים להימנע מצעדים שיגבירו את המתיחות".