ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (שני) במטוס לחנוכת נמל התעופה הבינלאומי על שם אילן ואסף רמון ז"ל בתמנע. ראש הממשלה התקבל ביחד עם שר התחבורה ישראל כ"ץ על ידי מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות. בתום טקס נטיעת עצי זית לרגל ט"ו בשבט וחנוכת נמל התעופה ביחד עם שלושת ילדיהם של אילן ורונה רמון ז"ל, טל, יפתח ונועה, נשא נתניהו דברים: "זהו יום חג לאילת. ביום ההיסטורי הזה נטענו עם ילדי משפחת רמון עצים. החזון הציוני מתגשם כאן. השלמנו מפעל לאומי. נמל התעופה רמון ישמש את הדור הזה והדורות הבאים". 

נתניהו המשיך: "בתמנע מתגשמים קידום התעופה, הפרחת הנגב והערבה והוספת נתיבי קשר למדינות העולם. אנו מרחיבים את מהפכת התעופה עשרות מונים. חיל האוויר הלם אמש בעוצמה במטרות איראניות בסוריה אחרי שיגור טיל מסוריה. אנו פועלים נגד איראן והתוקפנות הסורית. מי שייפגע בנו -נפגע בו. השדה פה נותן מענה חשוב לימי שגרה וימי חירום. אנו משנים את פני הנגב בצורה מואצת".
 
"אני דוגל בשילוב של השקעות ממשלתיות בתשתיות והשקעות פרטיות ביזמות". אמר רה"מ. "אילת תהיה עוגן של שגשוג, אך יש תנאי מקדים לשגשוג - הביטחון. הגדר שהקמנו לאורך גב ול מצרים הפסיקה את ההסתננות. אנו מקימים את הגדר המזרחית ונקים גדר לכל אורך גבולות המדינה. הגדר הדרומית גם מונעת הסתננות של דאעש. מקווה שנטוס בקרוב לאפריקה דרך מצרים וצ'אד, ישראל הופכת להיות מדינת ציר".

נתניהו פנה אל משפחת רמון ואמר כי "אילן רמון השתתף בתקיפת הכור בעיראק כי האמין שחייבים למנוע שואה נוספת ומילא אותנו בגאווה כשטס לחלל.
אסף רצה ללכת בדרכי אביו. רונה, ממנה נפרדנו בחודש שעבר, זכתה להשתתף בטקס קריאת הטרמינל על שם אהוביה. התעלות הרוח שלה כשניצבה ממש כאן נוסכת בנו השראה מתמדת. נזכור לעד את אילן, אסף ורונה, ותמיד נוסיף לעמוד לצדכם – טל, יפתח ונועה".

שר התחבורה ישראל כ"ץ נאם גם הוא ואמר כי " ברצוני לברך את נתניהו והרמטכ"ל על התקיפה החשובה הלילה בסוריה נגד משמרות המהפכה האיראנים. מי ששיגר טיל לחרמון - דמו בראשו: אנחנו ננצח. כולנו שותפים היום לרגע הסטורי. נמל רמון הוא השדה האזרחי הראשון שהוקם בישראל מאז קופ המדינה. מעל 22 מיליון נוסעים הגיעו בשנה החולפת לישראל והיעד הוא 25 מיליון בשנה הקרובה. השדה כאן הוא שדרוג אסטרטגי משמעותי. רמון יחליף את נמלי התעופה באילת ובעובדה. זו צנופת פיתוח משמעותית לאילת ולדרום הארץ".

"אישה אחת נדירה ומיוחדת הייתה צריכה להיות איתנו היום -רונה רמון", אמר השר כ"ץ. "בשדה הוקמה לבקשתה של רונה פינת הנצחה לזכר אילן ואסף. רונה לצערנו לא נמצאת איתנו ביום זה. החלטנו לקרוא לפינת ההנצחה על שמה של רונה רמון ז"ל". 

נמל התעופה על שם רמון, שהוקם כ-20 ק"מ צפונית לאילת, יוכל לקלוט בשלב הראשון כ-2.5 מיליון נוסעים בשנה והוא כולל 60 עמדות חניה למטוסים שיגיעו בטיסות מקומיות ובינלאומיות. 



החל מתחילת פברואר יחלו להגיע בהדרגה טיסות מקומיות, והצפי שבאמצע חודש מרץ השדה ייכנס לפעילות מלאה ואז נמל התעופה באילת ייסגר - לאחר כ-70 שנות פעילות. בהמשך, הנמל יחל לקלוט גם טיסות בינלאומיות ואז ייסגר הטרמינל האזרחי בשדה התעופה בעובדה. 

הכנות אחרונות לטקס חנוכת נמל התעופה רמון. צילום: משה כהן
הכנות אחרונות לטקס חנוכת נמל התעופה רמון. צילום: משה כהן

 

ההתרגשות רבה ורבים הצטלמו למזכרת בשדה הבינלאומי שגם יהיה נמל תעופה חלופי לעת חירום לנתב"ג. זאת לאחר שהשר ישראל כ"ץ הורה על הרחבת מסלול ההמראה והנחיתה בכ-500 מטר נוספים לכ-3.6 ק"מ, במטרה לאפשר נחיתות של מטוסים גדולים. 

השדה המודרני הוקם בהשקעה של 1.7 מיליארד שקל והוא נבנה בסטנדרטים גבוהים ביותר. לנוכח הריחוק היחסי מאילת, אומרים ברשות שדות התעופה כי יפעלו ארבעה קווי אוטובוס של אגד מהשדה לעיר ומחיר הנסיעה יהיה 4.1 שקל. 



ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר: "המשמעות של פתיחת נמל התעופה רמון היא דרמטית. השדה החדש יביא לבאז תיירותי ותעסוקתי, אך סגירת שדה דב בתל אביב תנחית מכה קשה על אילת. שדה דב הוא התחנה המרכזית של אילת. נמל התעופה בן גוריון הוא לא חלופה ראויה. ההחלטה על סגירת שדה דב שגויה וחסרת חמלה. ניאבק בכל דרך למניעת רוע הגזירה".
בתשובה לשאלה, האם  הריחוק היחסי של הנמל מהעיר לא יביא לייקור עלויות השהות בעיר לאלו המגיעים בטיסות, הוא ענה כי "יהיו אוטובוסים ואני מקווה שהם יהיו עם תא מטען למזוודות". הוא ציין כי "אני מקווה שהאוטובוסים יפעלו בשבת כדי שתהיה נסיעה זולה לעיר".

אילן רמון ז"ל. צילום: רויטרס
אילן רמון ז"ל. צילום: רויטרס