במסגרת התכנית הממשלתית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף עזה, גיבש משרד הכלכלה והתעשייה, תוכנית לסיוע לעסקים ולתעשייה, אשר יופעלו בשעת חירום ויקלו עליהם במשמעויות השונות, מאחר ועסקים קטנים רבים בעוטף פושטים רגל, בשל סבבי המלחמה והמתיחות ברצועת עזה.



ל״מעריב״ נודע, כי התוכנית, אותה גיבשה הסוכנות, תעניק לבעלי העסקים תכנית מגירה לחירום, מתוך ההבנה שהתמודדות טובה בחירום מתחילה בפעילות טובה בשגרה. פרויקט זה בא להעניק ארגז כלים איתו יוכלו כל המעורבים בדבר לצאת לדרך, ולהתחיל להתכונן כבר עכשיו, במצב רגיעה, למצב חירום שעלול לבוא.



התוכנית כוללת הוספת 10 שעות יעוץ תוספתיות לכל לקוח באזור סיכון בנושא הכנה לחירום; הכשרת יועצים ייעודיים לתחום ההכנה לחירום; הקמת פורומים של בעלי עסקים תחת נושא הכנה לחירום; שילוב סדנה בכל קורס הקשורה להכנה לחירום; הכנה, הפקה וחלוקה של חוברת היערכות לחירום - פיזית ודיגיטלית לכלל העסקים בעוטף; גיבוש קהילה דיגיטלית של כלל העסקים בעוטף בשגרה ובחירום.



התכנית מיועדת ליישובים צמודי גדר שבתיהם נמצאים בטווח של עד 2 ק"מ מהגבול או מגדר המערכת שסביב רצועת עזה. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ערכה מחקר מקיף בו התברר, שיש להכין תשתית ותכנית עסקית לשעת חירום – מותאמת עסק ואזור, על ידי בעל העסק מתוך ניסיון של מערכות קודמות והכרת העסק וצרכיו.



עוד עולה, כי יש להפעיל פלטפורמה אינטרנטית חזקה, אתר, פליירים, חומרים שיווקיים שיוכלו לשמש לעת חירום ויהיו זמינים, וכמו כן יעזרו לחזק את העסק בשגרה כדי לייצר חוסן. בנוסף, יש לעודד הצעת שירותים דרך המועצה ומשרדים ממשלתיים של נותני שירותים מקומיים, והכנת ערכה של פינוי לעסק בשעת שיגרה – שתכלול את הפריטים החשובים שיש לקחת לעסק, לעתים מדובר בכוננים עם גיבויים, חומרי יצירה, או כלים שנדרשים להמשך עבודה. כמו כן הכנה של חומרים אותם יצטרכו העסקים לצורך השתתפות בירידים וסגירת עסקאות בפינוי ועוד.



רן קויתי, מנהל הסוכנות, אומר כי "בהיעדר תרבות של מוכנות לחירום, בעלי העסקים בעוטף עזה, המועצות האזוריות, גופי התמך והלקוחות עוברים למצב של קיפאון מוחלט עם הישמע ה'צבע האדום' הידוע לשמצה. פרויקט זה בא להעניק ארגז כלים איתו יוכלו כל המעורבים בדבר לצאת לדרך, ולהתחיל להתכונן כבר עכשיו, במצב רגיעה, למצב חירום שעלול לבוא, מתוך ההבנה שהכנה ראויה למצב חירום אינה עניין של אולי, אלא מתי, ואינה עניין של מחשבה על העתיד, אלא חיזוק העסק כבר עכשיו, בהווה".



בתוך כך, גיבש משרד הכלכלה תכנית מקיפה יותר, הנותנת מענה גם בתחומי התעשייה והיא כוללת: עידוד הקמת מפעלים בשדרות ויישובי עוטף עזה באמצעות גיבוש מסלול מנהלי בסך 14 מיליון שקלים לטובת הקמה, העתקה או הרחבה של מפעלים שאינם עומדים בתנאי החוק לעידוד השקעות הון ביישובי שדרות ועוטף עזה בדגש על מפעלי הייטק; קידום ופיתוח אזורי תעשייה בהיקף של 9.5 מיליון שקלים באמצעות שדרוג אזורי תעשייה קיימים, בחינת צורך לאזורי תעשייה נוספים ותכנון מפורט לביצוע בהתאם לצרכים של כלל אזורי התעשייה באזור זה; עידוד ביצוע פרויקטים להתייעלות אנרגטית באמצעות מתן קדימות ראשונה לפרוייקטים שיהיו בשדרות וביישובי עוטף עזה במסגרת תכנית המענקים ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית; עידוד, קידום ופיתוח עסקים קטנים ובינוניים לרבות באמצעות הקמת מאיץ עסקי בהיקף של 1.5 מיליון שקל.