בתחזיות והניבויים הכלכליים לשנת 2019 חזר על עצמו טרנד מרתק שהולך ומתחזק בשנים האחרונות: השקעות אימפקט. תחום אשר החל את צעדיו לפני עשר שנים בלבד, עבר את רף ה-250 מיליארד דולר בהשקעות בשנה, ומראה ניבוי צמיחה של 84% בשנתיים הקרובות. כל הכסף בהשקעות אלו מיועד לייצר ערך חברתי מדיד (השפעה חברתית שניתן למדוד באופן כמותני) לצד ערך כלכלי (ברובו המוחלט בשיווקי שוק). התופעה המעניינת בתחום היא כי מספר גבוה מהמשקיעים הם בעצם - משקיעות.  

קצת על השקעות אימפקט: ההון המושקע היום בהשקעות אימפקט עוזר לשפר את חייהם של 507 מיליון איש ואישה, ואמור להכפיל את ההשפעה החברתית שלו עד 2020. מדובר במודל מהפכני של הון – סיכון – אימפקט: הון שמושקע, בסיכון מסוים כמובן, בפתרונות לאתגרים חברתיים – סביבתיים. כלומר כסף שמושקע בבריאות, במאבק בשינוי אקלים, בדיור בר השגה, בפתרונות מזון וחקלאות, יצירת משק פיננסי מכליל, חינוך ועוד. 

כיום, נשים מחזיקות ביותר הון מאשר בכל רגע נתון אחר בהיסטוריה האנושית. חלק מההסברים לכך הוא שיש שיא של נשים בשווקי העבודה העולמיים ושיא של נשים בתפקידים בכירים (אנחנו רחוקים שנות אור משוויון, אבל המגמה בעלייה). רק לצורך הדוגמה: בתוך משקי הבית בארה"ב, 44% מנוהלים פיננסית ע"י אישה או בשותפות מלאה (מספר שנשמע נמוך אולם בהשוואה היסטורית הוא עצום).

זאת ועוד, לפי נתונים של סיטי בנק, נשים בעלות הון מעוניינות להשקיע לפחות חלק מכספן בצורה אשר משקפת את הערכים שלהן באחוזים משמעותית יותר גבוהים מגברים. בנוסף, מחקרי רוחב מוכיחים כי נשים מעוניינות בהשקעות אימפקט, אשר יניבו הון חברתי לצד ההחזר הכלכלי, יותר מגברים, כ70-79% נשים מול 49-62% גברים, תלוי במחקר.

כלומר, העלייה בשוק השקעות האימפקט העולמי מלווה בטרנד דמוגרפי מהותי אשר יחזק עוד יותר את המגמה החיובית. בעשורים הבאים, יותר ויותר כסף ינוהל על ידי נשים וצעירים/ות (מילניאלז). הקהלים הללו, במובהק, מעוניינים לייצר השפעה חברתית ערכית וחיובית, לצד רווח כלכלי.

רוב המשקיעים הן נשים. צילום: אינגאימג'


ומה בארץ?
ישראל נחשבת כיום אומת הסטארט-אפ, ועם זאת תחום האימפקט עדיין מאחור. במטרה לשנות את מגמת האימפקט בקרן אדמונד דה רוטשילד אנו מעודדים קידום מהלכים שיובילו לפיתוח התשתיות הנדרשות ליצירת אקו סיסטם האימפקט בישראל. כך לדוגמא, דרך התוכנית להשלמת מענקים שהוקמה ביוזמת הקרן, ייתרמו שני מיליון דולר חדשים לחברות וארגונים שיוזמים הקמת תשתיות לפיתוח ולחיזוק מיזמי אימפקט כבר בשנת 2019.

בנוסף, ברמה הארצית, אין עדיין שוויון מגדרי בתוך תעשיית ההי-טק הישראלית. אולם, תעשיית האימפקט הישראלית מאופיינת דווקא במספרים גבוהים של נשים בדרגות מפתח מובילות- בקרנות האימפקט, בתוכנית ההאצה, בגופי המקצוע התומכים וחלקית גם בצד היזם/ת. התעשייה משקפת מגוון, הן מגדרי והן ואתני, שאין לו אח ורעה בתעשיות יזמיות אחרות בישראל, וסקירה של מיזמי הקרן בתחום מראה בברור את אותה מגמה המגדרית: 88% מהפרויקטים בהם הקרן תומכת בתחום זה, מנוהלים על ידי אישה.

הכותבת היא מנהלת תחום יזמות אימפקט בקרן אדמונד דה רוטשילד

אלינה שקולניקוב. צילום: עמרי מרון