נראה כי מדיניות העמימות הישראלית בנוגע לתקיפות בסוריה פסקה כמעט לחלוטין, זאת על רקע ההצהרה של צה"ל הלילה על תקיפת חיל האוויר של מטרות כוח קודס האיראני בתגובה לירי אתמול לצפון רמת הגולן. ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין, התייחס היום (שני) לאירועים האחרונים בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM וציין כי הפסקת העמימות מגבירה את הסיכוי להסלמה.
"אני רואה באירוע המשך למה שקרה ב-2018 כשצה"ל החליט על עצירת התעצמות חיזבאללה והתבססות איראן בסוריה כיעד אסטרטגי ללא הסלמה מלאה. ייתכן שמה שהיה נכון לשנת 2018 לא נכון ל-2019. זה קשור לשלושת השחקנים בצפון. הסורים בונים מחדש את ההגנה האווירית שלהם, מקבלים גיבוי מהרוסים ושומרים על מדיניות ירי מתירנית. האיראנים לא סגרו את החשבון אחרי שעשו תחקיר על מאי 2018 בו ספגו מכה קשה במבצע שנקרא 'בית הקלפים', הם החליטו להמשיך להתבסס ולנסות לייצר הרתעה מול ישראל וזו בדיוק הרקטה שנורתה אתמול. ולבסוף חיזבאללה, שהוא השחקן הראשי שספג מכה קשה במנהרות שהתגלו והושמדו. כל שלושת השחקנים יכולים להיות תוקפניים ביותר ויכולים לגרום להסלמה קשה יותר", אמר ידלין.
אתה מתאר משחק אסטרטגי גדול עם שלושה שחקים עיקריים. האם להתרברבות של ישראל יש חלק בהסלמה?

"יש לי ביקורת עם כך שישראל הפסיקה עם העמימות. זה מקטין את חופש הפעולה שלנו ומגביר את הסיכוי להסלמה. הסורים והרוסים לאחרונה מודיעים על כל תקיפה ישראלית ולכן אין משמעות לעמימות. עמימות צריכה למנוע מהאויב להגיב. ברגע שהוא מודיע שתקפו אותו אז אין משמעות לעמימות. העמימות נשברה בעיקר בגלל הצד השני".

 
מטוס איראני ששייך למשמרות המהפכה חזר לאיראן. ייתכן שיש לזה קשר לפעילות חיל האוויר שנועדה להפחיד אותו?
"גם אני לא יודע כלום ולא אעשה עבירת צנזורה. אני לא מוציא מכלל אפשרות שמישהו תזמן את התקיפה. העובדה היא שהמטוס חזר ויש היגיון לקשר בין הדברים".
 
פעם היה משמעות לתקיפות ביום ובלילה. היום יש לזה הבדל?
"המשמעות של יום או לילה מאבדת את החשיבות שהייתה לה בעבר מבחינת הפגיעות של המטוס החוטף. יש יתרונות ללילה שקשורים להיבטים מבצעיים שונים אך זה לא דרמטי".
 
איך אנחנו צריכים לראות את השיגור? בצה"ל אומרים שהשיגור הוא אירוע שהוכן שבועות רבים. זה איתות לכך שהם לא מתכונים לוותר על עימות מולנו?
"אני חושב שכן. יש פה הפרה של ההתחייבות הרוסית שהאיראנים לא יהיו במרחק 100 מטר מרמת הגולן. האיראנים נכנסו לאזור בו הרוסים הבטיחו שהם לא יהיו. מהירות התגובה והיעד שלה מראית שהאיראנים אכן הכינו את השטח. לקח להם שלושה חודשים ואני מעריך שזו תגובה שהוכנה מראש". 
 
יכול להיות שמגרש המשחקים מפתח לכיוון עיראק? 
"אם נחזור להערכה שנתנו לנשיא, אמרנו שהאיראנים הוכו ב-2018 בסוריה. הם בחרו את המגרש הלא נכון, איפה שיש לנו עליונות מודיעינית ואווירית ויש להם שני מגרשים שהם מהרהרים לעבור אליהם. הראשונה היא לבנון, תחת חסות החיזבאללה, איפה שישראל הרבה יותר זהירה. והשנייה היא בעיראק, איפה שיש מליציות ששולטות ויכולות לבסס מערך טילים כנגדנו".