בכירים ישראלים מציינים היום (שני) כי מתקיימים מגעים אינטנסיביים לביקור בישראל של ראש ממשלת מאלי, סומילו בוביה מאייגה. על פי פרסום של "חדשות 13", ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן כי הביקור יתקיים כבר בשבועות הקרובות, עוד בטרם הבחירות לכנסת בחודש אפריל.



ביקור כזה, של ראש מדינה מוסלמית השוכנת במערב אפריקה, יהווה המשך ישיר להכרזתם של נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי על חידוש היחסים בין ישראל לצ'אד. בישראל מקווים כי בנוסף לראש ממשלת מאלי, יגיעו לישראל בעקבות כינון היחסים עם צ'אד בכירים מעוד מדינות, כמו ניז'ר למשל.



כאמור, אמש סיכמו נתניהו ונשיא צ'אד על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לצ'אד, וכך הביאו לסיום רשמי של נתק שנמשך מתחילת שנת ה-70 המוקדמות. ההישג התאפשר במהלך ביקורו הקצר של נתניהו בבירת המדינה האפריקאית - נג'מנה. 


אידריס דבי ונתניהו בצ'אד. כינון היחסים המחודש בין המדינות יפתח דלת לראשי מדינות נוספות מאפריקה?
 
 
"זה ביקור היסטורי שבא בעקבות ביקור היסטורי אחר", אמר נתניהו, "עכשיו אני מבקר בצ'אד בפעם הראשונה, צ'אד היא מדינה חשובה מאוד, ומאוד חשובה עבור ישראל. מה שקורה כאן הוא מסר לעולם כולו. אנחנו מבינים, אתם מבינים, וצריכים להבין שבנות בריתנו מבינות זאת. אנחנו מבטיחים את העתיד שלנו, של מדינותינו, וגם של אפריקה. זה מה שדיברנו היום". הוא אמר כי "יש הרבה מאוד שאנחנו יכולים לעשות היום - למשל בתחומי תרבות, מים, אוכל ואנרגיה. אנחנו מבטיחים לעמינו עתיד בטוח יותר, טוב יותר. יש לכם חזון בתור מדינה".
נתניהו הסביר כי "זה חשוב מאוד ואנחנו מחפשים ידידות של מדינות אחרות, ואני שמח לראות שמדינות אחרות גם הולכות בכיוון". הוא ציין: "הביקור מגיע ימים אחדים אחרי פיגועי הטרור בקניה של בוקו חראם - אנחנו צריכים לעבוד ביחד כדי להרחיק אותם ולנצח אותם". הוא המשיך: "אנחנו מאמינים בעתיד של צ'אד ושל אפריקה. זה הביקור הרביעי שלי באפריקה בשנתיים האחרונות ואנחנו נעשה כל מאמץ ונעזור לארצות הברית בפרויקט להאיר את אפריקה".