רשת המסילות של רכבת ישראל ידעה בשנים האחרונות תנופת פיתוח חסרת תקדים, אבל לא רבות דובר על המחיר שהטבע בשטחים הפתוחים שמסילות הברזל החדשות עוברות בהן שילם. הרכבת, כך מתברר, גם דואגת לרפא את הפצעים שמותיר פיתוח רשת המסילות בטבע. רכבת ישראל נוטעת מדי שנה עצים ושיחים בשטחים נרחבים בהיקף של מאות דונמים במסגרת הקמת מסילות ותחנות חדשות וקיימות. הצמחים נשתלים במסגרת העבודות לשיקום נופי
לאורך פרויקטים של מסילות חדשות, ברחבות כניסה ובחניונים של תחנות רכבת ובמתחמים תפעוליים של הרכבת.

ברכבת ישראל מדגישים כי הנטיעות בשטחי הרכבת מלוות את ההיסטוריה של התפתחות רשת המסילות בארץ החל מסוף המאה ה־19 על ידי העותומנים, והמסורת הזאת נמשכת ביתר שאת סביב ט"ו בשבט: "תנופת הפיתוח העצומה של רכבת ישראל בהכפלת מסילות קיימות והקמת מסילות חדשות מלווה בעבודות שיקום נופי בהיקפים גדולים. השיקום הנופי מבוצע כולו בצמחי בר מקומיים, עמידים ליובש וללא השקיה בטווח הארוך ומתוכנן משיקולים אקולוגיים כדי להשתלב במרחב הסובב". 

בין יתר הפרויקטים שמתבצעים בימים אלה אפשר למצוא שיקום נופי שכזה לאורך קטע בן 30 ק"מ בקו אשקלון־נתיבות, 70 ק"מ לאורך קו לוד־באר שבע וגולת הכותרת – שיקום נופי נרחב לאורך הקו המהיר ת"א־ירושלים שעבודות הפיתוח שלו נמשכות. במסגרת השיקום הנופי לאורך הקו, הוחזרו לקרקע עשרות אלפי פקעות צמחים, במבצע שעלותו קרובה למיליון שקלים.