התקיפה הישראלית נגד כוח קודס במשמרות המהפכה מעמידה שוב את המשטר האיראני במבוכה. לפי צה"ל, כוח קודס היה זה ששיגר את טיל הקרקע־הקרקע לעבר ישראל, שיורט גם הוא, כמו בניסיון האיראני הכושל במאי האחרון לבצע מתקפת טילים נגד ישראל, בתגובה למתקפותיה נגד יעדים איראניים בסוריה. 


התקיפה הישראלית מדגישה את השליטה האווירית הישראלית במרחב הסורי, כיוון שהייתה צפויה אך עדיין בוצעה בהצלחה. בניסיון להתגבר על המבוכה, הצהיר מפקד חיל האוויר בצבא איראן שארצו ערוכה למלחמה שבה תשמיד את ישראל, ושכוחותיו מצפים למלחמה כזו בקוצר רוח. אלא שלאמיתו של דבר, כמו ישראל, גם איראן אינה מעוניינת במלחמה, ממגוון סיבות. בין היתר, מלחמה כזו עשויה לספק לישראל עילה לתקוף את מתקני הגרעין האיראניים, תוך ניצול פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, שסיפק לאיראן חסינות מתקיפה שכזו. 

בנוסף, ישראל מוכיחה עליונות מודיעינית ומבצעית מול הכוחות האיראניים בסוריה, ולפיכך מלחמה עלולה לסכן את ההתבססות שאיראן הצליחה לקיים עד כה בסוריה. מלחמה גם תסכן את המשך קיומו משטרו של אסד, מטרה אסטרטגית שקיבל מנהיג איראן חמנאי מאז 2011, שבמסגרתה הוא העניק לדמשק סיוע כלכלי שנאמד במיליארדי דולרים והשקיע מיליוני דולרים במימון הלחימה של כוחות איראניים ומיליציות שיעיות הסרות למרות איראן בסוריה. 


ההשקעות הפיננסיות המרובות הללו של איראן בסוריה הן אחד המוקדים של מחאת המפגינים באיראן, שדורשים שהמשטר יחדל מהן ויתמקד בשיפור תנאי
המחיה שלהם, שנפגעו משמעותית בשל הסנקציות האמריקאיות. חמנאי דוחה בתוקף את הדרישה הזו, ושואף לקצור את הדיווידנד הכלכלי בסוריה, באמצעות השתתפות משמעותית של איראן בשיקום התשתיות ההרוסות במדינה. 

בצר לה, מבקשת טהרן ממוסקבה, ללא הצלחה, שתחדל מההבנות האסטרטגיות שלה, שמקלות על ישראל להמשיך את תקיפותיה בסוריה. בקשה כזו עלתה, ככל הנראה, גם בביקורו הנוכחי של מפקד חיל האוויר הרוסי בימים אלה באיראן.

הכותב חוקר במרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי ומרצה בחוג למזה"ת והאסלאם באוניברסיטת חיפה