חברת בזק נכנסת לשוק הקמעונאות ותציע בעיקר מוצרי אלקטרוניקה, חשמל וגיימינג. ל"מעריב" נודע כי תוכנית העבודה של החברה ל־2019 כוללת הרחבת מערך המכירות שלה באמצעות חנויות בזק סטור ושיווק ישיר. בשלב הראשון ישווקו מכשירי סמארטפון וטלוויזיות חכמות. הנהלת בזק, בניהולו של דודו מזרחי, כבר חתמה על הסכמים לייבוא מכשירי אייפון, וכן מכשירים מתוצרת סמסונג (באמצעות סאני), LG, וואי ושיומי (שהסכם לשיתוף פעולה איתם ייחתם בקרוב). החברה תמכור גם טלוויזיות חכמות – מהלך לא נוח לרשתות החשמל והאלקטרוניקה, שבלאו הכי נאלצות להתמודד עם מתחרים לא קלים. 

המכשירים יימכרו ישירות על ידי בזק תחת שם המותג שלה, וגם הטכנאים שלה יקדמו מכירות ובהגיעם לבתי הלקוחות יציעו להם לשדרג את המכשירים שברשותם במסגרת מבצעי מכירות וקופונים שונים.

אמצעי מכירות נוסף של בזק יהיה אתר קומרס E שבו יבוצעו מכירות מקוונות, לא רק של מכשירי טלוויזיה אלא גם של מוצרים נוספים תחת המותג בזק. הכניסה לתחום הסמארטפונים משיקה לפעילותה של חברת הבת, פלאפון, שמוכרת ציוד קצה (הכולל מכשיר טלפון, מודם, נתב, טאבלטים וכיו"ב) בכ־750 מיליון שקל לשנה. למרות זאת הנהלת בזק אינה מוטרדת מכך ורואה בתחום החדש מנוע צמיחה לגיטימי. בכוונת ההנהלה להתחיל כבר השנה במכירת מוצרי גיימינג ומוצרי אלקטרוניקה נוספים.
 

ההיקף הצפוי של המכירות הקמעונאיות של בזק ב־2019 נאמד ב־300 מיליון שקל, ונוכח השיעור הנמוך של ההוצאות צפויה רווחיות  גבוהה הנאמדת לגבי השנה הקרובה ב־100 מיליון שקל.

שלמה רודב. צילום: יח"צ


בהנהלה ובדירקטוריון של בזק, בראשותו של שלמה רודב, הגיעו למסקנה כי רצוי לחברה להיכנס לתחומי פעילות חדשים, שאינם כפופים להליכים רגולטוריים העלולים להתמשך חודשים ארוכים. על רקע זה הוחלט לנצל את המוניטין של בזק ולהציע תחת שם המותג המוכר פעילויות חדשות. עד היום פעילויות אלו בוצעו בבתי הלקוחות (כמו שיפור הקליטה באינטרנט הביתי) אולם כעת תרחיב בזק את היריעה ותנסה לנצל בתחומים נוספים את יתרונותיה היחסיים, במיוחד באחזקת התשתיות.

בזק, צריך להדגיש, ניצבת לפני מצב עסקי מאתגר. ההחלטות למחוק חלק ניכר מההשקעה ב־YES (הרשומה בספרים על סך 1.45 מיליארד שקל) ולצאת עם תוכנית לפרישת עובדים בהשקעה של 450 מיליון שקל עלולות להוביל אותה בחישוב התוצאה השנתית להפסד. הפסד זה מותנה בשאלה אם לבזק יותר לאחד את הפעילות הקווית שלה עם זאת של YES, כך שמבחינה חשבונאית ניתן יהיה לקזז חלק מההפסדים. עניינים כאלה מחייבים היתר מיוחד של רשות ניירות הערך, שתכריע בסוגיה זו.

משרד רואי החשבון סומך חייקין ממליץ לאמץ את עמדת ההנהלה של בזק הרואה בשתי הישויות גורם עסקי אחד. דוחות בזק ל־2018 כולה יפורסמו לקראת ה־20 למרץ 2019, ואלא אם תתרחש הפתעה של הרגע האחרון החברה צפויה כאמור לסיים את השנה בהפסד. במקרה זה היא תיאלץ להשעות את ההחלטה על מדיניות הדיווידנד הנהוגה בה שלפיה מחולק מדי שנה תשלום בשיעור של 70% מהרווח. 

בבזק מקווים לחזור בתוך מספר שנים למסלול רווחי שיגיע למיליארד שקל לשנה, אולם יודעים שמדובר בתהליך העשוי להיות ארוך למדי. בחברת האם ביקום, שהשלימה אתמול גיוס של 117 מיליון שקל, יכולים בשלב זה לנשום לרווחה. גם אם יוקפא הדיווידנד מבזק בשנתיים הקרובות, יש להם אורך נשימה לשלם בשנתיים הקרובות את החוב, שעומד על 2.2 מיליארד שקל. לחלופין, הם יכולים למכור בבורסה 1.3% ממניות בזק (מתוך אחזקה של 26.5%), לשפר את הנזילות ולשמור על גרעין השליטה.