הרף הונמך, אבל הרוב עדיין נכשלו: רק 36% מתוך 2700 נבחנים עברו בהצלחה את בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין שנערכה בחודש שעבר, כך עולה מנתונים שפרסמה היום (שלישי) לשכת עורכי הדין. זו היתה הבחינה הראשונה שבה הציון ה עובר עמד על 60, בניגוד לעבר, שבה הציון עמד על 65. כמחצית מהנבחנים - 1340 - ניגשו לבחינה בפעם הראשונה - ו-54% מהם קיבלו לפחות ציון עובר. אגב, ממוצע הציונים של כלל הנבחנים לא הגיע ל-60.

לעומת זאת, אלו שנגשו לבחינה בפעם השנייה ומעלה, כבר פחות הצליחו. 709 נבחנים ניגשו לבחינה בפעם השנייה. מהם עברו 26% בלבד. 651 נבחנים ניגשו לבחינה פעם שלישית ומעלה ומהם עברו 8% בלבד.

 
כשבוחנים את הצלחת הנבחנים על פי מוסדות הלימוד שלהם, עולה כי אלו שלמדו באוניברסיטאות הצליחו יותר מאשר הסטודנטים במכללות. באוניברסיטאות תל אביב, בר אילן והעברית עבור יותר מ-80% מהנבחנים. אחריהם הגיע המרכז הבינתחומי, ש-72% מהנבחנים שלמדו בו עברו את הבחינה. 63% מהלומדים באוניברסיטת חיפה הצליחו לעבור את הבחינה, כמו הנבחנים ממכללת ספיר. המספר הגדול ביותר של נבחנים הגיעו מהקריה האקדמית אונו - 690 מתמחים, אבל רק 22% מהם הצליחו לעבור.

הציון 60 כעובר הוא תוצר של הסכמה שהושגה לאחר מאבק המתמחים זעמו על הקושי בבחינות. ההסכמה חלה על שלושת המועדים האחרונים והיא הושגה בין שרת המשפטים איילת שקד, יו"ר ועדת הכנסת מיקי זוהר, ח"כ אסנת מארק, לשכת עורכי הדין ויו"ר הוועדה הבוחנת השופט שאול שוחט. 


יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בתגובה לנתונים, כי "אחוז הנכשלים העצום בבחינות ללשכת עורכי הדין הוא צופר אזעקה חוזר לכך שבחינות הלשכה הפכו למכשיר ציני להגנה על הגילדה ולחסימת אנשים חדשים אשר הקדישו את חייהם, ממונם וזמנם ללימודי המשפטים. יש לזכור כי מדובר באג'נדה ידועה של היו"ר לשעבר אפי נוה, וכי כשלים ושקרים רבים מלווים את הליך הביצוע של הבחינות. אני שבה וקוראת ליו"ר הכנסת לכנס דיון מליאה כדי להעביר את הצעת החוק המתקנת ולו במעט את העוול".