"כשעובר לא עולה במשקל מספיק ומתחיל לפתח פער בגדילה", מסתבר כי "בפועל במרבית המקרים זה קורה בגלל שחבל הטבור כרוך סביב העובר בצורה כזו שאספקת הדם/החמצן משתבשת". הציטוט, שמוצג ברשת, אינו שייך לרופא אלא לאישה בשם שושנה המזדהה כדולה, שמספרת כי אצלה "בקליניקה מורידים את החבל הכרוך ללא מגע בבטן, רק על ידי תנועה של ידיים ורגלים". היא לא היחידה: במקום אחר כותבת רחל, גם היא דולה, כי "מרבית הבעיות במהלך ההיריון והלידה קשורות תרתי משמע בסיבוכים בחבל הטבור ותנוחות לא טובות של העובר ברחם". 
שתי האחרונות הן מתוך כחמש נשים בכל הארץ שפועלות בשיטה המוכרת ברחוב החרדי כשיטת "מרילוס", אותה המציאה והביאה ארצה אסתר מרילוס, חרדית-אמריקאית שגרה בשווייץ. לפיה, מרבית התקלות במהלך היריון, בהן מצג עכוז (כראשו של העובר מופנה מעלה), אי עלייה במשקל, ריבוי או מיעוט מי שפיר וכדומה, נובעות מכך שחבל הטבור של העובר כרוך סביב אחד מאיבריו. כדי לפתור זאת, ההרה מקבלת תרגילי תנועה מסוימים לבצע, וכך ניצל העובר. "כתוצאה מכך", לפי פרסום בתקשורת החרדית, "העובר משתחרר מהחבל המגביל והכרוך סביבו", ואף "נמנעים צירים מיותרים בטרם עת והלידה מתבצעת במהירות ובמיעוט כאבים". 
למרות שהרפואה הקונבנציונאלית שוללת יסוד מהתאוריה, מהסיבה שחבל הטבור כלל לא נכרך סביב העובר במהלך ההיריון אלא בשלב מתקדם של ההיריון (ולכן חדר הלידה מצויד במוניטור למקרה חירום), משרד הבריאות לא זו בלבד שמאפשר לטיפולים מסוג זה להתנהל באין מפריע מתחת לרדאר – הוא אף נותן יד למימונם: לפני מספר שנים העבירה מרילוס הכשרה-לכאורה למספר מצומצם של נשים, שנעדרות כל הסמכה רפואית, כדי שיוכלו לזהות את חבל הטבור וכן כיצד לשחררו, וציידה אותן (לפי הטענות) במחשבים ניידים שמתפקדים לכאורה כמכשירי אולטרסאונד (יודגש שחוזר מנכ"ל משרד הבריאות מגדיר תנאים מסוימים לקבלת רישיון להפעלת אולטרסאונד). המטפלות-לכאורה, המתגוררות בריכוזי אוכלוסייה חרדית (מודיעין עילית, ביתר עילית, בני ברק וירושלים), מקבלות את ההרות המטופלות בבתיהן לסדרת טיפולים שאורכה משתנה בין המטופלות, בעלות של 600 שקל לטיפול, שבסופו מצוידת המטופלת בקבלה על קורס הכנה ללידה, ייעוץ דולה או כדומה (ללא רישום שם מזהה של השיטה), שהצגתה בפני קופות החולים מאפשרת החזר כספי מהשב"ן.  ככל הידוע, תלונה אף הועברה להנהלת מאוחדת, במטרה להעבירה לדרגים הגבוהים יותר במשרד הבריאות.

"על הקבלות שלי רשום הכנה ללידה כי מכינים את התינוק ללידה, לא 'מרילוס'", מודה אחת המטפלות בשיטה. לפי מספר טכנאיות אולטרסאונד מוסמכות איתן שוחחנו, שנחשפות לעתים קרובות בקופות החולים לתופעה שבה לדבריהן נשים מציבות בראש סדר העדיפויות את המלצות המטפלת בשיטת-מרילוס, על פני אלה של הצוותים הרפואיים, "גם כשקופות החולים חושבות שהן אינן מעניקות החזר על כך, בפועל הן כן כי ההחזר הוא על שם אחר". רופא אחר שמכיר את הנושא מקרוב מרחיק לכת וטוען כי "הקופות שמחות לעשות את זה כמאמץ שיווקי מול המגזר החרדי". 

עובר ברחם. צילום: אינגאימג'
עובר ברחם. צילום: אינגאימג'
במסגרת שיחה שיזמנו במסווה של התעניינות מצד אישה הרה לצורך טיפולים, הבטיחה אחת המטפלות בשיטה כי "כל מה שבקופה לא יכולים לעשות, אני עושה". כשצוין שככל הנראה זוהה מצג עכוז באולטרסאונד בקופה, היא הסבירה כי "חבל הטבור כרוך סביב אחד האיברים", והבהירה כי "אני בודקת בדיוק מה כרוך איפה", שהיא רואה "איפה כל איבר של התינוק ממוקם, ועל ידי תרגילי תנועה של ידיים רגלים ראש צוואר וכולי שאת עושה – התינוק יוכל להוריד את הראש למטה. לכל אחת תרגילים שונים לפי המצב אצלה שמזוהה באולטרסאונד". כששאלנו אם השיטה בפיקוח רפואי, הרגיעה המטפלת והבהירה כי בסך הכל "אנחנו עושים תרגילי תנועה", וכי "זה כמו מה בפילאטיס וביוגה".
ואולם, בשיטה זו עלולות להיכרך השלכות חמורות מאשר לשיטות לא-קונבנציונאליות אחרות: "צריך להבין שפעולה של היפוך עובר כרוכה בסיכונים, שלא כל רופא מוסמך לבצע ולאחיות בכלל אסור. זה נעשה בחדר לידה בשלב מאוד מתקדם של ההיריון, כשחדר ניתוח מוכן לניתוח קיסרי דחוף במידה ומופיעה מצוקה של העובר, עם מוניטור שאליו תחובר למקרה שלא מצליחים, ומשחררים את האישה רק אחרי כמה שעות כששוללים מצוקה עוברית", אומר רופא בכיר בתחום נשים-יולדות שנחשף לשיטה דרך מטופלות שלו. "אם המטפלת עושה מניפולציות של היפוך עובר כביכול, היא עלולה לגרום למוות בלי שום בעיה. וזה בכלל אחרי שבאופן פאסיבי ייתכן והמטפלת מונעת טיפול נדרש בבעיה אמיתית, וכך תיאורטית זה יכול להסתיים במוות.
"מהמטופלות שלי אני יכול להעיד שנשים מסתכלות על מרילוס כמו על גורו" הוא ממשיך. "יש פה שרלטנות לשמה, זו עבודה בעיניים והוצאת כסף בהונאה, מהנשים וגם מהקופות. אני אומר את זה לכל אישה שמגיעה אליי והן המומות אבל בסוף ממשיכות למעקבים אצלי, אבל יש עוד הרבה נשים שמטופלות בשיטת מרילוס ואין שום מעקב אחריהן".
רופא אחר מהתחום שנחשף לתופעה אומר כי  "מרילוס היא אישה מאוד נחמדה, מטופחת, מגונדרת ועוברת מסך יפה מאוד, שימשה כדולה שנים רבות אבל אין לה השכלה רפואית פורמלית. גם למטפלות אין השכלה פורמלית בתחום הרפואה, לא אחיות, לא מיילדות, לא טכנאיות, פשוט סוג של דולות, אין תעודה וגם אין פיקוח על מה שהן עושות. 
"שכיח מאוד שנשים עם מצג עכוז פנו אליה כדי שתעשה להן תרגילים ועיסויים משוללי יסוד כדי להפוך למצג ראש. ביצוע היפוך עובר הוא פעולה שכרוכה בניסיון רב, במודעות לבעייתיות של העניין וליכולת לבצע אולטרסאונד בצורה הנכונה, וכמובן הסמכה רפואית לכך. תיאורטית זה יכול להגיע למוות, וכיוון שלא ידוע אם מרילוס עוקבת אחר שיעורי הצלחות וסיבוכים, אי אפשר לדבר, במיוחד לאור התופעה של לידות בית. אני חושב שמאוד נוח למשרד הבריאות פשוט להתעלם מכל הסיפור הזה".
אכן, שיטוטים ברשת מעידים על השביתה שקנתה השיטה בלב הנשים: "השיטה יעילה", מעידה המשתמשת "מוריהלי" באחד הפורומים. "אם הלידה מתעכבת סימן שהילד לא נמצא נכון בתעלה-לכן יש תרגילים להזיז אותו. במקרה קיצוני עמידת ראש על מנת להחזירו". מוריהלי אומנם מודה כי "זה נראה קצת פסיכי אבל בתכלס לי זה שחרר מחבל טבור כרוך".
כאשר א', לדבריה, היתה עם "צירים שלא התקדמו ללידה כמה ימים", היא הלכה "לאחת שמטפלת בשיטה הזאת, והיא ראתה באולטרסאונד שהרגליים של התינוק מסובכות בחבל טבור, ויש יד שתקועה ביניהם. היא עשתה כל מיני תרגילים (כולל להעמיד על הראש) ומאז חלפו הצירים עד הלידה האמיתית". "שיטה מדהימה", מסכימה משמשת אחרת.

תינוקייה בבית חולים. צילום: פלאש 90
תינוקייה בבית חולים. צילום: פלאש 90




"לא התקבלו תלונות בנושא"


ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "השיטה לא מוכרת ולא הוכרה על ידינו ולא התקבלו תלונות בנושא. אם יש לכם תלונות/פניות פרטניות תעבירו לבדיקתנו".


מקופת חולים מאוחדת נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקת הגורמים המוסמכים בקופה".



מקופת חולים לאומית נמסר: "הבעיה היא להוכיח. ברגע שלקוחה מביאה קבלה רשמית, ולא משנה באיזו קופה, היא תקבל החזר. הפנייה צריכה להיות למשרד הבריאות".



משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "החזרים בתוכניות כללית מושלם נעשים על פי תקנון התוכנית. במסגרת סל ההריון ברובד הפלטינום ניתן לקבל החזרים על פי רשימת נושאים המעוגנת בתקנון התוכנית. הרשימה כוללת בין היתר החזר על דולה/תומכת לידה ועל קורס הכנה ללידה. אם הספקית מציידת את הלקוחות בחשבונית על אחד הנושאים האלו ומעניקה שירות רפואי אחר, מדובר בהתנהלות בלתי חוקית". 



אסתר מרילוס, מייסדת השיטה, מסרה בתגובה לדברים כי "מאחר שהכתבה, כפי שהובאה לעיוני, רצופה בעובדות ובטענות מוטעות, החל מהטענה כי אני 'מציידת את תלמידותי במכשור' ועד לתיאור הסכנות, שאינן ברורות גם למזמיני הכתבה, איני רואה טעם להתייחס אליהן.



"רק זאת ברצוני להבהיר: בהכשרתי אני גם מורה להתעמלות. ניתן אולי לחלוק על יעילות השיטה, אך התרגילים שאני מבצעת עם הנשים הם תרגילי התעמלות המותרים לביצוע גם מבחינה רפואית בזמן הריון".



עוד הוסיפה מרילוס כי "איני אחראית לפעילות של אף דולה שבאה ללמוד בקורסים שלי. כבכל קורס בכל תחום שהוא, נשים באות ללמוד ולהעשיר את הידע שלהן, ומשתמשות בכלים שקיבלו במסגרת עבודתן. הן עובדות עצמאית ולא תחתי, כך שכל טענה על חוסר יושר או הנחיות הנוגדות התוויות רפואיות של דולה כזו או אחרת אינן קשורות אלי ולשיטה אלא להתנהלות ספציפית של אותה מטפלת. אישית איני גרה בארץ, כך שהטענה על קופות החולים אינה רלוונטית".