כרבע מ־200 אלף שורדי השואה שחיים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני, ואלפי ניצולים נוספים עוברים במעט את קו העוני ומתקיימים בדוחק. מפילוח נתוני הפניות למוקד הקרן לידידות בשנה החולפת עולה שרוב השורדים מתקשים לרכוש מזון ולטפל בשיניים וכי הם סובלים מבדידות.



23% מסך הפניות למוקד הקרן לידידות ב־2018 היו של ניצולי שואה. 35% מניצולי השואה שפנו לקרן התלוננו על מחסור במזון, 37% התלוננו על הקושי בתשלום עבור טיפולי שיניים ורכישת תרופות וכ־10% התלוננו על בדידות.



דוד נולד בבודפשט והיה בן 6 כשהחלה המלחמה. אביו, שנלחם נגד הצבא הגרמני, נהרג לקראת סוף המלחמה ונקבר בקבר אחים בבודפשט. רוב בני משפחתו המורחבת של דוד נלקחו לאושוויץ ונרצחו במחנה. דוד ואמו הובלו לגטו ושרדו בו עד שחרורו בידי הצבא האדום. אחרי המלחמה החליטה אמו לעלות ארצה עם בנה והם התיישבו במרכז הארץ. לימים התגייס הנער לצה"ל והשתתף במלחמות ישראל. הוא הקים משפחה, אך זה עשרות שנים שילדיו אינם בקשר עמו.



דוד בן ה־86 מתגורר בגפו בדירה מוזנחת שאינה מותאמת לצרכיו באחת הערים הגדולות במרכז הארץ. בריאותו רופפת, הוא עיוור כמעט לחלוטין, ולמעט מטפלת המגיעה אליו לשעות בודדות בשבוע ולמתנדבי הקרן לידידות, שמשוחחים איתו בטלפון מדי יום ביומו, מגיעים לביקורים ומסייעים לו בהתמודדות עם שגרת היומיום, אין לו כל מגע עם העולם החיצון. דוד מבלה את רוב יומו בהאזנה לרדיו, וידו אינה משגת לחמם את ביתו בלילות הקרים.



נוסף על כך, אין בכוחו לבשל את מזונו, והוא ניזון ממזון קר בלבד. בשל חסרון כיס, גם ניסיונותיו למצוא דיור מוגן עלו בתוהו. "אני לא מסוגת לטפל בעצמי בשל העיוורון", הוא אומר, "ולאף אחד לא אכפת. חוץ מהמתנדבים שמגיעים פעם־פעמיים בשבוע, אני לבד. עברתי שואה, איבדתי את כל קרובי משפחתי, ואני רק מחכה להצטרף אליהם".



מגפה של ממש


הקרן לידידות מסייעת לכ־9,000 ניצולי שואה באספקת מזון, תרופות וצרכים בסיסיים. כמו כן מספקת הקרן, בשיתוף הקרן לרווחת ניצולי השואה, לחצני מצוקה ושירותי רפואה דחופה מוזלים לכ־10,000 ניצולים.



נשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין מספר: "הבדידות בקרב הקשישים ותחושת חוסר התוחלת הן מגפה של ממש בימים אלה, אבל המתנדבים שלנו מוכיחים שאפשר גם אחרת. אנחנו מזמינים עוד ישראלים, ותיקים כצעירים, להצטרף לשורות מתנדבינו למען אלפי קשישים הזקוקים לנו. יש לנו מאות מתנדבים, אך הצורך הולך וגובר. 



"ניצולי השואה בפרט ראויים שנישא אותם על כפיים ונעניק להם את כל הטוב שאפשר. לא מספיק לזכור את הנספים ביום השואה, חשוב שנזכור שעשרות אלפי ניצולי שואה חיים בינינו וזקוקים לנו כאן ועכשיו".



להתנדבות ולסיוע אפשר לפנות למוקד הקרן לידידות בטלפון 9779* או בדף הפייסבוק של הקרן.