ריצ'רד הירשהורן נולד ב־1931 בקלן. לפני 13 שנה החל להתנדב ב"עמך", עמותה הדואגת לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה ובדור השני. הוא הגיע לעמותה כדי לדבר עם ניצולים ולסייע להם ככל האפשר. בחלוף הזמן גילו הניצולים ואנשי העמותה שהירשהורן הוא ניצול שואה בעצמו.



"במהלך מלחמת העולם השנייה איבדתי את כל משפחתי", הוא מספר. "אחי ואני נשלחנו לבית ילדים בפריז, ומשם רצו לשלוח אותי לארה"ב, אבל סירבתי לנסוע ללא אחי. אחרי שנה נשלחתי לארה"ב בכל זאת, ואחי סיים את חייו במחנה מוות באירופה. "הגעתי לעמך", הוא מוסיף, "משום שחיפשתי מקום להתנדב בו כשיצאתי לפנסיה". וכך במשך 13 שנה מגיע ריצ'רד לסניף עמך בירושלים, וכן מבקר ניצולים קשישים שמרותקים לבתיהם בשל מגבלות רפואיות. בעבר אף סייע להם בהסעות לפעילויות בעמך.



"העובדה שריצ'רד עצמו הוא ניצול שואה גורמת לניצולים להיפתח בפניו באופן מיוחד. את מה שקשה להם לתאר בפני קרוביהם הוא מבין מיד. תרומתו הרבה לניצולים אינה ניתנת לתיאור במילים. לפעמים הדבר הכי חשוב שהוא עושה עבורם זה פשוט להקשיב למילים שנאמרות, ויותר מכך, לקרוא במבטם את המילים שלא נאמרות", אומרים בעמך ירושלים.



יום המעשים הטובים, שיחול השנה ב־2.4, הוא פרויקט הדגל של עמותת רוח טובה, הפועלת למען קידום ההתנדבות בארץ ומחברת בין עמותות וארגונים לבין מתנדבים. להתנדבות בעמך ובפרויקטים נוספים למען רווחת ניצולי השואה, חייגו 9093*.