בט"ו בשבט אכלנו פירות יבשים, ונותר מלאי גדול מהם בבית. עד כמה זהו מאכל בריא?


"רוב הפירות היבשים מתוקים יותר מהפרי הטרי. הסיבה היא שאותה כמות סוכר שהייתה בפרי הופכת מרוכזת יותר כשהמים מתאדים. ויש גם פירות יבשים המכילים תוספות סוכר וחומרים משמרים המזיקים לבריאות, ולעתים גם צבעי מאכל סינתטיים הנחשבים למסרטנים וגורמים לאסתמה ולהיפראקטיביות, ועלולים לעורר פריחה בעורם של ילדים. אם נותר בך חשק לפירות יבשים גם אחרי חג האילנות, אני ממליצה על פירות יבשים אורגניים, שאינם מכילים תוספים. גם בתמרים אין חומרים משמרים ותוספים, אולם כדאי לדעת שהם מקפיצים את רמות הסוכר בדם אפילו יותר מאשר סוכר לבן. זה יתרון אם רוצים אנרגיה לפני פעילות גופנית - אבל לא מתאים אם יש נטייה לסוכרת. מיותר לציין שבפירות הטריים יש הרבה יותר ויטמינים, בייחוד ויטמין C, שכמעט אין כלל במיובשים".



יש הבדל בריאותי בין סוגים שונים של אגוזים או שקדים?


"בעיקרון, האגוזים והשקדים תורמים לגוף 50%־70% שומן בלתי רווי, הרצוי לגוף ומונע מחלות לב. בכולם יש הרבה ויטמין E, ולכל סוג יש ייחודיות משלו. אגוזי מלך מכילים אומגה 3, השקדים מכילים הכי הרבה סידן ובאגוזי קשיו ופיסטוקים יש הכי הרבה ברזל, שנותן לנו כוח. ההבדלים ניכרים גם בקלוריות: בשקד אחד קטן למשל יש 8 קלוריות, בעוד שבחצי אגוז פקאן 25 קלוריות ובאגוז מלך 40 קלוריות. בסך הכל, באגוזים ובשקדים יש 600־700 קלוריות ב־100 גרם, מה שאומר שבקערית קטנה שמנשנשים יש יותר קלוריות מבפיתה עם שווארמה וחומוס. על אף כמות הקלוריות הגבוהה, כדאי לשלב אגוזים ושקדים גם בתפריט דיאטה.



לאחרונה פורסם מחקר שבו השוו בין דיאטה דלת־קלוריות ללא שקדים לבין דיאטה שהכילה שקדים כל יום במשך שנה וחצי. הירידה הממוצעת במשקלם של אלה שלא אכלו שקדים הייתה 7.4 קילוגרמים, לעומת 5.5 קילוגרמים בקרב אלה שאכלו שקדים, אבל היה שיפור משמעתי בבדיקות הדם בעקבות צריכת השקדים: ירידה ברמות הכולסטרול, ירידה בטריגליצרידים ושיפור בכולסטרול הטוב. אגב, חשוב להדגיש שגם לפיצוחים קלויים יש ערך בריאותי מצוין, ומבחינת הקלוריות - אין הבדל בין קלויים או לא קלויים, וגם כמות המלח לא כל כך נוראית. ב־30 שקדים קלויים יחד, למשל, יש פחות מעשירית כפית מלח".



אני מוסיפה חמוציות ללא סוכר לדייסת שיבולת השועל בכל בוקר. האם את ממליצה לעבור לכמוסות חמוציות?


חמוציות מכילות חומר שמונע היצמדות של חיידקים לדופנות שלפוחית השתן, ולכן עוזרות במניעת דלקות. החמוציות המיובשות עם סוכר מכילות כ־50% סוכר ופחות חומר פעיל מאשר חמוציות ללא סוכר. אבל מבחינת הקלוריות, אין ביניהן הבדל: בשני המוצרים כ־300 קלוריות ב־100 גרם, כלומר כ־45 קלוריות בכף, עם או בלי סוכר. כמוסות החמוציות אמורות להכיל רק את החומר הפעיל ללא קלוריות, אבל נתקלתי לא אחת במחקרים שמוכיחים שכמוסות פועלות טוב פחות מאשר הפרי בשלמותו, המכיל חומרים נוספים המגבירים את יעילות החומר הפעיל".



אני בן 20 ושוקל 82 קילוגרמים. אני אוהב לנשנש דברים לא בריאים כמו פלאפל, שווארמה, קולה ושוקולד. אני אוהב את האוכל הזה ולא את האוכל הבריא של אמא שלי. היא מבשלת אותו עם בטטה, ואני לא אוהב בטטה. האם שילוב של ספורט כמו הליכה יכול לסייע לי?


“גם אם אתה עושה ספורט, הוא לא מכסה על תזונה לא בריאה. האוכל המטוגן שאתה קונה בכל יום פשוט לא טוב לבריאות ואתה חייב לעשות שינוי. מספיק שתחליף בשלב ראשון ארוחה אחת לבריאה. נניח, כריך עם גבינה ופרי בבוקר, יוגורט במקום שוקולד, עוף או תבשיל לא מטוגן בצהריים, ביצים וטונה בערב וגביע קוטג’. כל אלה עדיפים. אם יש אוכל בריא בבית, תאכל אותו. אתה לא אוהב בטטה בקוסקוס של אמא? תגיד לה שתבשל אותו בלי בטטה”.