שבעה מפגינים נהרגו במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) בעימותים מול כוחות הביטחון בונצואלה, המתרחשים על רקע הכרזתו העצמאית של מנהיג האופוזיציה, חואן גוואידו, כנשיא המדינה הזמני. לפי ארגון זכויות האדם, בסך הכל 13 בני אדם נהרגו בעימותים בין הצדדים ברחבי המדינה ביומיים האחרונים, ארבעה מתוכם נורו למוות. בעוד מדינות רבות ברחבי העולם הביעו תמיכה במנהיג האופוזיציה, בישראל עד כה לא הוציאו הצהרה בנושא, ככל הנראה מתוך דאגה לשלום הקהילה היהודית שנמצאת במדינה. 



הבוקר התראיינה יהודייה תושבת קראקס, יעל גולדמן, בגלי צה"ל, וסיפרה על התחושות לאחר האירועים המשמעותיים. "הוא (גוואידו) הפתיע את כולנו, בשבועיים האחרונים אנשים רדפו אחריו והתאהבו בו", מספרת גולדמן, ומוסיפה כי "כל הזמן אנשים אמרו שמשהו יקרה, וכל הזמן הייתה ציפייה, אבל לא רצו לצאת לרחוב ולהיהרג על ידי המשטר, אלא שהמנהיגים יובילו את הדברים". 



גולדמן מספרת כי ברגע שהכריז על עצמו גוואידו כנשיא המדינה החדש, ההמונים כבר לא חששו לצאת: "הרחובות היו מלאים. כולנו יצאנו, לא הייתה שאלה בכלל האם כן או לא. אין איך לתאר מה הולך במדינה הזאת. עד עכשיו זה היה המעמד הבינוני שיצא לרחובות, הפעם אלה העניים שיצאו. זו הפעם הראשונה שהם יצאו להילחם". 

"לא הייתה שאלה אם לצאת או לא". צילום: רויטרס



עימותים מול המשטרה. צילום: רויטרס


עוד הוסיפה תושבת ונצואלה כי ישנו קושי של האזרחים לדעת מה בדיוק קורה במדינה או מה הולך לקרות, זאת בעיקר כיוון שהתקשורת נשלטת עדיין על ידי המשטר. לדבריה, "בשכונות העוני יש עכשיו עימותים עם הצבא והמשטרה כל הזמן. לא יודעים כלום דרך הטלוויזיה כי היא בשליטת המשטר, אלא רק מהאינטרנט, מטוויטר".

האירועים החלו אמש, כאשר גוואידו הכריז על עצמו כנשיא המדינה, זאת כאשר המדינה סובלת מקריסה כלכלית, עוני גובר והיפר-אינפלציה. גוואידו קרא לבצע בחירות חדשות ולסיים את שלטונו של הנשיא הסוציאליסטי, ניקולאס מדורו. נשיא ארצות הברית קרא מספר דקות לאחר מכן לממשלות אחרות במערב להכיר גם הן בוואידו, ובהתאם הודיעו קנדה, ברזיל, צ'ילה, פרו, קולומביה, ארגנטינה וגואטמלה כי הן מכירות בגוואידו. 

בתגובה אמר מדורו כי האופוזיציה מנסה לבצע "הפיכה", והודיע על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. מדורו נתן לדיפלומטים האמריקאים במדינה 72 שעות להתפנות וקרא לצבא לשמור על "האחדות והמשמעת". אלפי מפגינים יצאו לרחובות הבירה קראקס וקראו "החוצה, מדורו" ו"גוואידו נשיא", תוך הנפת דגלי ונצואלה. המשטרה ירתה גז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים במספר אזורים.

ניקולאס מדורו. צילום: רויטרס