על רקע המתיחות הגוברת מול איראן, המתבססת בסוריה, הכוללת את התקיפות הישראליות האחרונות בסוריה וכן את האש שנפתחה הלילה לעבר חיילי צה"ל בגבול, התראיין הבוקר (חמישי) יו"ר המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח לשעבר, אלוף במיל' פרופ' יצחק בן ישראל, בתכנית "הקבינט" ב-103FM. בן ישראל התייחס ליכולות ההגנתיות של ישראל אל מול הכוחות האיראניים בסוריה, והבהיר כי ישנן מערכות הגנה שמוציאות את ישראל מטווח הטילים. 


"יש לנו את כיפת ברזל מול איומים קצרי טווח", ציין הפרופ' והוסיף: "מעליה שרביט קסמים לצרכים בינוניים, מעליה שכבת החץ 2 כנגד טילים בטווח 2000-1000 קילומטרים, וכעת יש לנו את חץ 3 שמיירט טילים אל מחוץ לאטמוספרה וכך רדיוס ההגנה גדול הרבה יותר. המשמעות העיקרית היא שטיל ארוך טווחשיש לו ראש גרעיני יתפוצץ אנחנו נהיה מחוץ לטווח".

כשנשאל האם הניסוי שבוצע השבוע במערכת ההגנה "חץ 3" מעיד כי המערכת מוכנה לשימוש, ענה: "עוד לא, כי מדובר בניסוי בלבד. טרם הכרזנו על המבצעיות של הטיל אך זה יקרה בקרוב. בישראל המרחק בין ניסוי להסבה לשטח יכול להיות אפסי, זה מה שאנחנו עושים בזמן חירום". 

התוכנית הזו סבלה מלא מעט כישלונות. הניסוי הוא פריצת דרך?
"אני לא חושב שהיא סבלה מכישלונות בדרך. יש בעיה במעקב של התקשורת והציבור בסוגיות של פיתוח. בפיתוח עושים ניסויים שיש בהם כישלונות אך זה לא אומר שהתוכנית סבלה מכישלונות. לא נולד הדבר שפותח ולא נכשל בדרך".

חץ 3 כמו קודמיו ממומן באופן כמעט מלא על ידי האמריקאים? הם גם מתכננים להצטייד בטיל?
"הפיתוח כן. בנוגע להצטיידות – זה עוד חזון למועד".

בוא נדבר על היירוט שהיה השבוע של כיפת ברזל על טיל שנורה מדמשק לכיוון רמת הגולן. איך זה שדווקא כיפת ברזל נבחרה ליירט אותו?
"זה די פשוט. כל מה שאפשר לעשות עם כיפת ברזל – כדאי לעשות עם כיפת ברזל. יש לנו הרבה יותר כיפות ברזל מכל כלי אחר. כל מערכת שאנחנו מפתחים משתנה כל הזמן, בייחוד כשהיא נמצאת בתפר בינה לבין מערכת אחרת".

מה מונע משרביט קסמים להיות מופעלת?
"שום דבר לא מונע ממנה לפעול. היא מיועדת לאיומים מטווחים של מאות קילומטרים. אני מאחל שהיא לא תופעל אף פעם".