בישראל ישנם למעלה מחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים המייצרים יחד יותר ממחצית התוצר שמייצר המגזר העסקי כולו. כולנו מכירים סיפורים על בעלי עסקים קטנים שהפכו תחביב לעסק מצליח, השכנה שמינפה את חופשת הלידה כדי לפצוח בקריירה חדשה כעצמאית – ואולי אפילו אתם עצמכם אפילו משתעשעים ברעיון של לצאת משכירות לחירות.

עם כ-260 אלף עצמאים, שהם חצי מהעסקים הקטנים בישראל, זה כלל לא מפתיע. אבל אם פגשתם עצמאי כלשהו, אתם וודאי יודעים שלא על התשוקה לבדה עומד ניהול עסק מצליח, וכמו כל בעל עסק, גם בעסק קטן חשוב להבין איך לנהל אותו כראוי. כדי לעשות זאת חשוב להכיר את המספרים שמרכיבים את העסק שלכם מקרוב ולהבין מה משפיע עליהם. אחד המדדים החשובים של מצב העסק שלכם הוא ההון החוזר.

עצמאית. צילום: Shutterstock
עצמאית. צילום: Shutterstock


מהי המשמעות של ההון החוזר בעסק שלכם?


הון חוזר הוא מדד להיקף הנכסים של העסק שצפויים להפוך חזרה לכסף שתוכלו להשתמש בו שוב לפיתוח העסק בטווח של שנה. כלומר, מה יהיו המשאבים שיעמדו לרשותכם בעוד שנה כתוצאה מהמשך הפעילות של העסק בלבד, ומבלי לעשות שימוש באשראי. את ההון החוזר מחשבים בסכום הנכסים השוטפים של העסק, כגון מזומנים, חסכונות או ניירות ערך, מלאי וחובות של לקוחות (בהנחה שתצליחו לגבות את החוב תוך חודשים ספורים לכל היותר), בקיזוז ההתחייבויות השוטפות שלכם, הכוללות הלוואות שלקחתם לטווח של עד שנה והתחייבויות אחרות לתשלום משכורות או לספקים.

מרבית העסקים מודדים את ההון החוזר בטווח של שנה, אך ישנם גם עסקים כגון חברות בנייה, בהן מחזור העסקים ארוך יותר ולכן מדידת ההון החוזר תהיה ממושכת יותר אף היא. ההון החוזר מאפשר לנו להעריך האם העסק מתנהל בצורה יעילה שתאפשר לו להמשיך ולהתקיים לאורך זמן, או שישנה סכנה שיתמוטט. 

חישוב ההון החוזר. צילום: Shutterstock
חישוב ההון החוזר. צילום: Shutterstock


כאשר ההון החוזר גבוה מאוד והנכסים גבוהים משמעותית מההתחייבויות של העסק, אתם כנראה אינכם מנצלים את כל המשאבים שעומדים לרשותכם כראוי. מצב כזה עשוי להתרחש כאשר אתם מחזיקים מלאי גדול מדי או כאשר אתם לא מצליחים לגבות את התשלום מהלקוחות בזמן סביר. מנגד, הון חוזר נמוך מדי ואפילו שלילי, משמעותו שההתחייבויות שלכם גבוהות מהנכסים שעומדים לרשותכם.

במצב כזה, כמו בבית, גם בעסק לא תוכלו להוציא לאורך זמן יותר ממה שאתם מכניסים ואם לא תפעלו במהירות אתם עלולים אפילו לפשוט רגל. אמנם ישנן חברות גדולות שבהן מחזורי הפעילות גדולים וקצרים, כמו רשתות מזון, רשתות ביגוד או חברות תקשורת, ולכן יש להן הון חוזר שלילי באופן קבוע. אך מחזורי המכירות הגבוהים ללקוחות המשלמים במזומן בשילוב אשראי נדיב מהספקים בשל כוח המיקוח הגדול שלהן, מאפשרים להן לפעול כך לאורך זמן. מרבית העצמאים אינם תאגידי ענק חזקים והון חוזר שאינו משתנה בקצב שתואם את מחזור המכירות שלכם, צריך לשמש תמרור אזהרה.

קרן עסקים קטנים. צילום: Shutterstock
קרן עסקים קטנים. צילום: Shutterstock


מה אפשר לעשות אם ההון החוזר נמוך או אפילו שלילי?

הקרן לעסקים קטנים שהקימו משרד האוצר ומשרד הכלכלה מעמידה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של כ-2 מיליארד ש״ח מדי שנה. עד כה, העניקה הקרן לעידוד עסקים קטנים ובינוניים הלוואות לכ-16 אלף עסקים קטנים ובינוניים, מרביתם בתחום המסחר והשירותים. קרוב לשליש מההלוואות ניתנו לעסקים בעלי מחזור של עד חצי מיליון ש״ח. תוכלו להגיש בקשה לקבלת הלוואה מהקרן לעסקים קטנים במסלול הקמת עסק חדש, במסלול צמיחה או במסלולים אחרים. את בקשת ההלוואה תוכלו להגיש לבנקים הנבחרים או ישירות לאחד משני גופי הבדיקה שנבחרו על ידי הממשלה.
 
אז גם אם חישבתם ומצאתם שההון החוזר שלכם שלילי, וההתחייבויות שלכם גבוהות מהנכסים השוטפים שעומדים לרשותכם, אל תרימו ידיים. ראשית, עשו בדק בית ונסו להבין מה גורם להון החוזר שלכם להיות נמוך כל כך. שנית, בדקו האם יש לכם עודפי מלאי גבוהים שאפשר להחזיר, האם אתם מצליחים לגבות תשלום מהלקוחות, והאם תוכלו לקבל דחייה נוספת בזמני התשלום לספקים שלכם. אם עשיתם מה שניתן כדי להתייעל ובכל זאת נדרש לכם מימון נוסף לגישור על הפער בין הנכסים להתחייבויות, תוכלו לקבל הלוואה בתנאים נוחים מהקרן לעסקים קטנים במשרד הכלכלה. 
כולנו אוהבים לעבוד בעבודה שאנחנו טובים בה ונהנים ממנה. אם תצליחו גם לנהל את העסק שלכם נכון, תוכלו להמשיך להיות הבוסים של עצמכם עוד שנים רבות ואולי גם להוריש משהו לילדים. באמצעות התנהלות עסקית נכונה ושימוש בכל המשאבים שעומדים לרשותכם וכלי הסיוע שמציעה המדינה לעסקים קטנים, תוכלו גם אתם להבטיח שהעסק שלכם ימשיך לצמוח.