רוסיה מזהירה כי התערבות ארצות הברית בנעשה בוונצואלה למען מנהיג האופוזיציה עלולה להוביל לשפיכות דמים. בהצהרת משרד החוץ הרוסי היום (חמישי) נאמר כי האירועים בוונצואלה מגיעים לנקודה מסוכנת וכי וושינגטון מתעלמת מהחוק הבינלאומי. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, אמר בנוסף כי מוסקבה תעמוד לצד ונצואלה על מנת להגן על ריבונותה. "אנו טוענים כי המצב יכול להגיע לתרחיש קטסטרופלי שיזעזע את היסודות באמריקה הלטינית".



גם טורקיה לקחה צד בסכסוך הפנימי במדינה הדרום האמריקאית. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן שוחח עם נשיא ונצואלה והביע את תמיכתו בו. דוברו של ארדואן, איברהים קאלין, אמר כי הנשיא הטורקי אמר לבן שיחו "אחי מדורו, החזק מעמד, אנחנו עומדים לידך". שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, אמר כי ההחלטה של גוואידו עלולה להביא לכאוס במדינה. "יש נשיא נבחר ואדם אחר מכריז על עצמו כנשיא, ומספר מדינות מכירות בו. זה יכול להביא לכאוס", אמר צ'בושולו. "אנחנו נגד בידוד של מדינות. אני מקווה שהמצב ייפתר בדרכי שלום".

באיחוד האירופי עומדים לצד האופוזיציה

האיחוד האירופי דווקא תומך באופוזיציה. נשיא צרפת, עמנואל מקרון כתב בטוויטר כי "לאחר בחירתו הלא חוקית של ניקולאס מדורו, אירופה תומכת בהחזרת הדמוקרטיה. אני מצדיע לאומץ לבם של מאות אלפי אזרחי ונצואלה שצועדים למען החופש שלהם".

צילום: רויטרס


צילום: רויטרס


האיחוד האירופי קרא לרשויות בוונצאולה "לכבד את זכויות האזרח, החירות והביטחון" של יו"ר הקונגרס חואן גוואידו אך נמנעו מהכרה בו כנשיא כפי שעשתה ארצות הברית. "ב-23 בינואר, אזרחי ונצואלה קראו באופן מאסיבי לדמוקרטיה וליכולת לקבוע את גורלם. אין להתעלם מקולותיהם", נמסר בהצהרה משותפת של 28 מדינות הגוש. "לעם בוונצואלה יש את הזכות להפגין בדרכי שלום, לבחור בחופשיות את מנהיגיו ולהחליט על עתידו".

העימותים מול כוחות הביטחון בוונצואלה מתרחשים על רקע הכרזתו העצמאית של מנהיג האופוזיציה, חואן גוואידו, כנשיא המדינה הזמני. לפי ארגון זכויות האדם, בסך הכל 13 בני אדם נהרגו בעימותים בין הצדדים ברחבי המדינה ביומיים האחרונים, ארבעה מתוכם נורו למוות. בעוד מדינות רבות ברחבי העולם הביעו תמיכה במנהיג האופוזיציה, בישראל עד כה לא הוציאו הצהרה בנושא, ככל הנראה מתוך דאגה לשלום הקהילה היהודית שנמצאת במדינה. 



צילום: רויטרס



לאחר הודעתו של גוואידו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכיר בחואן גוואידו, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, כנשיא תקופת המעבר של המדינה הדרום אמריקאית, במקומו של הנשיא ניקולאס מדורו. בהצהרה, טראמפ אמר כי הוא יעשה שימוש "בכוח הכלכלי והדיפלומטי המלא של ארה"ב על מנת ללחוץ לחידוש הדמוקרטיה הוונצואלית". 

הנשיא טראמפ קרא לממשלות אחרות במערב להכיר גם הן בגוואידו. קנדה, ברזיל, פרגוואי, צ'ילה, פרו, קולומביה, ארגנטינה וגואטמלה הכירו גם הן בגוואידו. מנגד, בוליביה הודיעה כי היא ממשיכה לתמוך בשלטונו של מדורו.

בתגובה, מדורו אמר שהאופוזיציה מנסה לבצע "הפיכה" והודיע על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. הוא נתן לדיפלומטים האמריקאים במדינה 72 שעות להתפנות וקרא לצבא לשמור על "האחדות והמשמעת". אלפי מפגינים יצאו לרחובות הבירה קראקס וקראו "החוצה, מדורו" ו"גוואידו נשיא", והניפו את דגלי ונצואלה. המשטרה ירתה גז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים במספר אזורים. 

הבוקר התראיינה יהודייה תושבת קראקס, יעל גולדמן, בגלי צה"ל, וסיפרה על התחושות לאחר האירועים המשמעותיים. "הוא (גוואידו) הפתיע את כולנו, בשבועיים האחרונים אנשים רדפו אחריו והתאהבו בו", מספרת גולדמן, ומוסיפה כי "כל הזמן אנשים אמרו שמשהו יקרה, וכל הזמן הייתה ציפייה, אבל לא רצו לצאת לרחוב ולהיהרג על ידי המשטר, אלא שהמנהיגים יובילו את הדברים".  

"זו הפעם הראשונה שהעניים במדינה יוצאים להילחם"
גולדמן מספרת כי ברגע שהכריז על עצמו גוואידו כנשיא המדינה החדש, ההמונים כבר לא חששו לצאת: "הרחובות היו מלאים. כולנו יצאנו, לא הייתה שאלה בכלל האם כן או לא. אין איך לתאר מה הולך במדינה הזאת. עד עכשיו זה היה המעמד הבינוני שיצא לרחובות, הפעם אלה העניים שיצאו. זו הפעם הראשונה שהם יצאו להילחם". 
עוד הוסיפה תושבת ונצואלה כי ישנו קושי של האזרחים לדעת מה בדיוק קורה במדינה או מה הולך לקרות, זאת בעיקר כיוון שהתקשורת נשלטת עדיין על ידי המשטר. לדבריה, "בשכונות העוני יש עכשיו עימותים עם הצבא והמשטרה כל הזמן. לא יודעים כלום דרך הטלוויזיה כי היא בשליטת המשטר, אלא רק מהאינטרנט, מטוויטר".