פעילי “המטה לתיקון חוק הלאום”, בראשות תא”ל במיל' אמל אסעד, הגיעו לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, כדי לדרוש ממנו שיפעל לתיקון החוק. הצעדה היום (שישי) תהיה שיאו של מסע שעשו הפעילים באחרונה אל בתיהם של ראשי המפלגות בדרישה לתקן את החוק ולהוסיף את המילים “דמוקרטיה ושוויון לכלל אזרחי המדינה ברוח מגילת העצמאות”. 

 

אמל אסעד המוביל את המחאה אמר סמוך לביתו של ראש הממשלה כי "אנחנו במהלך השבועיים האחרונים היינו אצל מרבית ראשי מפלגות הקואליציה. קיבלנו הבטחות ממרביתם שלא יכנסו לשום ממשלה אם לא מתקנים את חוק הלאום. אנחנו באנו לפה היום כדי למחות בפני רה"מ שהבטיח לנו לפני כחצי שנה שתוך 45 יום הוא יתקן את העוול שנוצר בחוק ושם דבר לא תוקן". 

עוד אמר כי "כל האנשים שבאו לכאן יהודים, ערבים ודרוזים. נכי צה"ל, משפחות שכולות, קצינים ולוחמים כולם באו לפה כדי להגיד שהחוק הזה לא עושה טוב למדינת ישראל. לאוכלוסיה היהודית והלא היהודית ובוודאי לדרוזים. אין לנו טענה נגד חוק הלאום ונגד מדינה יהודית. אנו פשוט רוצים שהמדינה תהיה של כולנו של היהודים ושל כולנו. משום מה הוציאו אותנו מהחוק, אנו לא אורחים פה, נולדו נחיה וגם נמות פה ואיש לא יוציא אותנו מהבית. לא ביטן, לא סמוטריץ' וגם לא ראש הממשלה, אנו פה כדי להישאר".


אלוף במיל' עמירם לוין, המתגורר בקיסריה הצטרף למחאת הדרוזים, ואמר כי "אני רוצה לקרוא מכאן לירושלים. אין כאן עניין של שמאל וימין. אין פה עניין של דרוזים, בדואים, ערבים או יהודים. יש פה עניין להכלה בחברה הישראלית. החוק הזה צריך לעבור מין העולם, הוא מיותר. לא תורם למדינת הלאום היהודי כלום. הוא מפלה ומשסה אחד את השני".
 
אחד הדוברים בעצרת, אשרף חלבי, פנה לראש הממשלה ואמר כי "כל ראשי המפלגות יצאו אלינו, דיברו אתנו גם אם לא הסכימו. נשאר לנו בן אדם אחד שיצא פחדן. ראש הממשלה יצא פחד. ראש הממשלה שלנו פחדן, הוא לא יוצא אלינו להתעמת אתנו. שייצא אלינו ויאמר מה שהוא רוצה, אבל הוא פחדן".

ח״כ אמיר אוחנה, יו״ר ועדת חוק הלאום, אמר בתגובה להפגנה מחוץ לביתו של רה״מ כי "חוק הלאום לא ימחק, ישונה או יתוקן כל עוד הציונות חיה. מבקרי החוק לא יכולים להראות זכות אחת שהיתה לאיזה אדם בישראל לפני חוק הלאום ואיננה עוד. זה קמפיין שבנוי כולו על תעמולה שקרית, בכי ונהי שמקורם בניסיון השמאל לשסות אזרחים ישראלים טובים אלה באלה, שלא בצדק. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ששפתה עברית, שמנורת הקנים סמלה, שהתקווה המנונה ושירושלים השלמה והמאוחדת היא בירתה וכזו תישאר".
 
עוד אמר כי "היה בה שיוויון אזרחי בין כל אזרחי המדינה לפני חוק הלאום ויש בה גם אחריו. חוק יסוד הלאום לא ימחק, לא ישונה, ולא יתוקן כי אין מה לתקן כל עוד הציונות חיה, קיימת ונושמת את אוויר ארץ ישראל. דווקא עכשיו, אני קורא לכל אזרח ואזרחית לקרוא את חוק הלאום, לחתום עליו ולהצטרף להיסטוריה שעשינו בכנסת ה-20. חותמים על חוק הלאום היום, כדי לשמור על המחר".
 
בשבועיים האחרונים נפגשו הפעילים עם שורה ארוכה של מנהיגי מפלגות, שהתחייבו לפעול לשינוי החוק, ובראשם יו”ר חוסן לישראל והרמטכ”ל לשעבר בני גנץ; יו”ר יש עתיד יאיר לפיד; יו”ר מפלגת העבודה אבי גבאי; יו”ר התנועה ציפי לבני; ויו”ר תל”ם משה (בוגי) יעלון. אנשי המטה הגיעו גם לבתיהם של שרת המשפטים איילת שקד (הימין החדש) ושל שר האוצר משה כחלון (כולנו), שסירבו להתחייב לתקן את החוק.

במטה המאבק שותפים בין היתר ראשי ההנהגה הדרוזית בישראל, בכירים במערכת הביטחון לשעבר, בכירים במשק, בחברה, באקדמיה ובמערכת הציבורית, ארגונים חברתיים שונים ואזרחים רבים. 

בתוך כך, ח”כ אמיר אוחנה (הליכוד), יו”ר ועדת חוק הלאום, השיק עצומה דיגיטלית התומכת בחוק הלאום. "זנדברג, לפיד וגנץ עוד יהפכו את ישראל למדינת כל לאומיה", אמר. "זו המשמעות של הכנסת המילה ‘שוויון’ לחוק יסוד שעוסק בלאום”.