השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיע הבוקר (שישי) לניחום אבלים בבית משפחתו של יהודה ביאדגה ז"ל, הצעיר ממוצא אתיופי שנורה למוות ביום שישי האחרון על ידי שוטר בבת ים, יחד עם ראש העיר צביקה ברוט.



ארדן בחר שלא להפוך את הניחום לאירוע תקשורתי כיוון שביקש "לקיים שיחה ולהקשיב לבני המשפחה". השר הביע את צערו העמוק על האירוע ואמר שוב כי יעקוב באופן אישי אחר חקירת מח״ש המתנהלת ויוודא כי כל הלקחים הנדרשים מהאירוע יופקו על ידי המשטרה. בנוסף הציע השר למשפחה כל עזרה שביכולתו לתת. השר שוחח טלפונית עם גיסו של ביאדגה ז"ל וקבע להיפגש איתו ועם אבי המשפחה בימים הקרובים. 



כזכור, ביאדגה, בן ה-24 נורה למוות ביום שישי שעבר ברחוב ז'בוטינסקי בבת ים לאחר שבמשטרה התקבל דיווח על אדם שמסתובב ברחוב כשהוא אוחז בסכין. כאשר הגיעו לרחוב השוטרים הם זיהו את ביאדגה כשהוא אוחז בסכין מטבח גדולה. השוטר שזיהה אותו שלף את אקדחו והורה לו לזרוק את הסכין, אולם, ביאדגה החל לרוץ לעברו של השוטר כאחוז אמוק, וכשחש השוטר בסכנה לחייו פתח לעברו באש ופצע אותו באורח אנוש. לאחר מכן מותו נקבע בבית החולים "וולפסון" בחולון. משפחתו טענה כי מדובר בבחור שהיה מצטיין בישיבה, ושירת ביחידה קרבית בצבא.



אחיו של ביאדגה ז"ל, דוד, סיפר בגלי צה"ל כי דודתו התקשרה למשטרה לפני האירוע ודיווחה לה כי מדובר בצעיר הסובל מבעיות נפשיות, וכי יש לנהוג איתו "בעדינות". עורך דינו של השוטר, שגיא בלומנפלד, אישר כי "ככל הנראה בתלונה היה אזכור לדבר הזה, אבל זה אחד הדברים שעשוי להגביר את החשש מפני אדם כזה. אדם שלא שולט במעשיו ונמצא עם סכין שלופה ביד בטווחים קרובים - יכול להוות סכנת חיים עבור שוטר".



הלוויתו של יהודה ביאדגה ז"ל. צילום: יהודה חיים, פלאש 90
הלוויתו של יהודה ביאדגה ז"ל. צילום: יהודה חיים, פלאש 90



"דודתי התקשרה להזמין את המשטרה, אבל בדיווח היא אמרה להם שהוא מטופל ושיהיו עדינים איתו", חשף דוד, שהוסיף: "חזרו והדגישו את זה. אני לא יודע אם הם החליטו להתעלם מזה או לא, אבל יש פה משהו. זה לא מתחיל ונגמר כאן. היום זה אחי ומחר זה אח שלו, אחותה וזה כל אחד אחר. עוד שבוע וזה ייגמר. זה משהו לא הגיוני".



לדבריו, "כשמדובר במחבל אתה יודע שהוא בא להרוג אותך, הוא מעיד על זה והוא רוצה. וגם אז יורים קודם באוויר ואז ברגליים, המטרה היא לנטרל ולא להרוג, ופה אמרו שיהיו עדינים, אבל בכל זאת העובדה שהוא אתיופי ואזרח, ושהוא לא מישהו בכיר... לכל אלו שמקשיבים לי - היום זה אחי, מחר זה יכול להיות כל אחד אחר". 



הוא הוסיף כי "אני לא יודע אם אלו שקיבלו את ההודעה הורידו את זה לשטח. אני דורש צדק, לשוטר הזה אין זכות ללבוש את המדים האלה ולאחוז בנשק. זה שהיה אמור להיות שם בשבילו בסוף בא וירה בו". 



על מצבו של אחיו, אמר: "ההתפרצויות האלה קרו לאחרונה. זה מתחיל מהגיוס שלו לצה"ל, ששם הייתה לו בעיה חברתית. הוא רצה לעבור בסיס ולא נתנו לו, ומשרד הביטחון הפקיר אותו, צה"ל לא ראה אותו. הוא לא קיבל טיפול. זה לא רק המשטרה, זה הצבא, זה כל הגופים האלה. אם היינו מקבלים את הסיוע הנכון... זה משהו שמלווה אותנו כבר שלוש שנים. הוא בן אדם משכיל עם ציונים גבוהים, הלך לישיבה, ירא שמיים. אני באמת לא יודע איפה אנחנו עומדים כאזרחים ואיפה המשטרה עומדת כגוף שאמור להגן עלינו.. איפה צה"ל? זה יכול לקרות לכל אחד, אם לא נעצור את זה.. אולי זה יהיה אני או דוד שלי או סתם עוד אזרח בארץ". 



ממשטרת ישראל נמסר: "בהמשך לפרסומים ולפניות כתבים בעניין האירוע בבת ים נבקש להבהיר כי תגובתו של השוטר נבעה מהערכתו את הסכנה המוחשית שנשקפה לחייו ובשום אופן ללא כל קשר למוצאו של החשוד. כמקובל בכל מקרה של ירי במהלך פעילות מבצעית של המשטרה, נפתחה בנושא בדיקה במח״ש ואין זה ראוי להסיק מסקנות שיש בהן כדי להטעות את הציבור ביחס לאירוע זה טרם השלמת הבדיקה על ידי הגוף המוסמך לכך. למותר לציין כי משטרת ישראל משתתפת בצערה העמוק של המשפחה על אובדנה, ללא קשר לנסיבות המקרה שכאמור נבדקות".