בריאיון לעומרי אסנהיים ב'עובדה', אבי אנקורי, יו"ר ועד הכבאים, תקף בחריפות את הבוס שלו - רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות והצלה; איך הגיעה השנאה בין השניים למצב הזה? דדי שמחי ביקש להבהיר כי למרות מה שנראה, הוא זה שאחראי על הארגון, ואילו הוועד "התבלבל בתפקידו ולאט לאט מנסה לכרסם באחריות המפקדים. אנחנו לא מוכנים להבליג על זה". בראיון לאילה חסון ב-103FM, אמר שמחי כי "זו הסיבה שראיתם את הכתבה ב'עובדה'.



יש שם סצנה בה אתה מגיע לבקר בתחנת כבאים בירושלים ובכניסה עומד כבאי שלא נותן לך להיכנס. היו שם הרבה מעשי בריונות.
"נכון מאוד. רציתי להיכנס לתחנת כיבוי חדשה שהקמנו בירושלים ועמדו שם שני אנשי ועד שמנעו ממני את הכניסה. זה היה מעשה חמור מאוד ובריוני שלא מקובל עליי. מכיוון שאנחנו מדינת חוק פנינו למי שצריך לפנות בנושא. במקרים רבים הוועד מתנהג בצורה בריונית ואני לא מתכוון להבליג. יש לנו כבאים מצוינים, מדהימים, נחושים, מסורים ואמיצי לב שמחרפים את נפשם כל יום למען אזרחי ישראל. לצערי בוועד העובדים יש כמה בריונים שמוציאים את דיבתנו רעה. אנחנו נפעל בצורה הטובה ביותר למגר את התופעה הזו".



בכתבה אחד הכבאים אמר ביום הכבאים כי הוא מתכוון 'לרסס פה את כולם ואין פשרות'. את מי הם רוצים לרסס בדיוק?
"עצוב לי לשמוע את הדבר הזה. זה לא מייצג את כל לוחמי האש. הייתי עשרות שנים בצבא ובמצבים מורכבים ואני לא מתרגש מזה. אני מאוד מקווה שהם לא התכוונו אליי. אנחנו נטפל בטיפש שאמר את זה, מבחינתי זה חמור מאוד. איימו עליי כבר כמה פעמים במהלך התפקיד, אמרו שישברו לי את העצמות והמשטרה כבר הגדירה אותי כמאוים שלוש".



עין השמש היא הדבר הטוב ביותר בעניינים האלה. מי איים עליך?
"נציגי הסתדרות אמרו זאת. הגשנו את התלונות למי שצריך והנושאים הללו מטופלים. אלו לא הכבאים שלי. אנחנו נטפל בנחישות בכל הדברים הללו גם אם זה יעלה לי בעוד איומים. אני לא אמצמץ לרגע".



יו"ר ועד הכבאים אבי אנקורי אמר עליך בכתבה שהוא 'הבין שאין עם מי לדבר'. שיושב מולו אדם שאמור להיות שווה ערך למפכ"ל ורמטכ"ל אך אומר שהוא יכופף אותו כי הוא מקושר וחזק יותר. הוא כינה אותך 'אדם רע ולא ראוי'. מהי ההתייחסות שלך.


"אני לא אדם רע אך אני כן אדם נחוש. אני מציע לכם לקרוא מה כתבו נציבי הכבאות הקודמים על מה שקורה בכבאות. רומח דיבר על תחלואי הכבאות ואמר שיש ועד עובדים שלא מבין את תפקידו. נציב הכבאות שחר איילון פנה במכתבים לכל הגורמים הרלוונטיים ואמר שיש למנוע מהוועד להשבית ארגון כזה חשוב ומציל חיים. אני אומר כאן בשידור שבאתי לעשות רק דברים טובים לכבאות. לקדם, לפתח ולטפל בעובדים שלי, אך מי שנושא באחריות על פי חוק אלו מפקדי הכבאות ולא ועד העובדים. אם אנחנו נושאים באחריות הזו אז גם הסמכות היא שלנו".





אמרת נכון שמרבית הכבאים הם אנשים מסורים שמחרפים את נפשם באש ומצילים חיים. נחשפנו בכתבה לכל מיני אירועים בהם הוועד נותן הוראות. יש מקרים בהם אנשים עלולים להיות בסכנת חיים בגלל שיש ניסיונות של הוועד לכופף ידיים באותו רגע?


"הכי חמור זה שיש כאן פגיעה בלתי נסבלת באימונים ובהכשרות בגלל עיצומים של הוועד. פגיעה באימונים ובהכשרות פוגעת בכישורים שלנו לאורך זמן. לצערי לאורך שנים יש פגיעה באימונים ובהכשרות. כשכל אחד שלא מתאמן על הדברים שהוא עושה - הכשירות נפגעת. הכבאים הם מצוינים אך צריך לתת להם את כל הכלים כדי להצליח. לא אתן לפגוע להם באימונים ובהכשרות".



אבי אנקורי הוא בריון שמנהל אותם?
"הוא מתנהג בבריונות. הוא אמר בתוכנית שהוא מכיר אותי טוב יותר מאשר שהוא מכיר את אשתו. אז עצוב לי בשביל אשתו. אני וכל המפקדים יחדיו לא מתכוונים לוותר. המערך הזה יותר חשוב ואנחנו חייבים לפעול ביושר ועל פי החוק. אני מתכוון לרתום את כל המפקדים ולהמשיך בעבודה הקשה שאנחנו עושים תוך פעולה בכיוונים הנכונים על מנת להפסיק את השערורייה. עכשיו אחרי שכל אזרחי ישראל ראו מה קורה אני מקווה שתהיה לנו יותר רוח גבית".



ההסתדרות מסרה בתגובה שפעלה לסיום הסכסוך והסכם הבנות נחתם בשבועות האחרונים. "הצדדים יושבים בימים אלו להמשך המו״מ. יו״ר ארגון העובדים אנקורי הוא יו״ר וועד אחראי שעשה ועושה רבות למען לוחמי האש ומערך הכבאות. לא נסכים או נקבל את הדה לגיטימציה שמנסים לעשות לוועד העובדים". בכך היא מגבה את אבי אנקורי.


"לא חשבתי אחרת. אני לא בקיא בוועדי עובדים והתארגנויות אך בשנתיים האחרונות פניתי לגורמים הכי בכירים בהסתדרות וטענתי שפגיעה באימונים היא סכנת חיים. חבל לי אך זה לא יירפא את ידינו. אני בטוח שההסתדרות תתעשת. אין לי שום בעיה שיהיה ועד עובדים כל עוד הוא יעסוק בדברים עבורם הוא נוצר כמו שכר, תנאי עובדים, רווחה ועוד. ועד העובדים מתחיל לעסוק בדברים שלא בתחומו – לזה לא אתן את ידי".