12 מיליון תושבי העיר שנזן, העיר הרביעית בגודלה בסין, יכולים לנשום טוב יותר. זאת בזכות יוזמה של הממשלה שקבעה כי עד 31 בדצמבר 2017 יוחלפו כל 16,500 האוטובוסים העירוניים באוטובוסים חשמליים. סין היא אחת מהשחקניות החזקות ביותר בתחום הרכב החשמלי. גם האוטובוס החשמלי הראשון שהחל לפעול בישראל הוא אוטובוס של יצרנית הרכב הסינית BYD, יצרנית כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם שמובילה את מכירות כלי הרכב החשמליים בשלוש וחצי השנים האחרונות.

בישראל פועלים היום כבר כמה עשרות אוטובוסים חשמליים, אך נראה שההצטיידות המסיבית יותר תתרחש ב-2020 וזאת בזכות החלטת ממשלה שקבעה כי בכל מכרז חדש שיצא 50% מהאוטובוסים ידרשו להיות אוטובוסים "נקיים", כלומר אוטובוסים המונעים בחשמל או בגז טבעי. החלטה זו מיושמת כבר היום במכרז בית שמש עם 58 אוטובוסים חשמליים, וכעת גם הזוכים במכרזי האשכולות בירושלים התחייבו לרכוש כ-200 אוטובוסים חשמליים. החלטת הממשלה מבטיחה כי בפרק זמן לא גדול, חלק ניכר מהאוטובוסים העירוניים בישראל יהיו חשמליים.
 
אין ספק כי המעבר לרכב חשמלי איננו עוד תופעה חולפת אלא יעד שהוגדר בקרב מדינות רבות במסגרת החוק, מדינות אלו קבעו יעדים מוגדרים בהם תיאסר מכירת רכבים הממונעים על ידי מנועי שריפה פנימית: 2025 בנורבגיה ובהולנד, 2030 בגרמניה ובהודו ו-2040 בצרפת ובבריטניה. חלקן אף הגדירו מתי תיאסר לחלוטין נסיעה של רכבי בנזין וסולר בכבישים.
 

על פי הצהרותיהן של יצרניות הרכב, עד 2030 רוב המודלים החדשים יהיו חשמליים, חברות יגואר ולנד רובר הודיעו כי עד 2020 כל המודלים שלהם יהיו חשמליים, רנו, ניסן ומיצובישי הגדירו שבשנה זו יצאו עם 12 מודלים ממונעים בחשמל ומרצדס הגדולה הודיעה כי ב-2022, 50 מהמודלים שלהם יהיו חשמליים או היברידיים וכך הלאה.

בסופו של דבר, מי שיקבעו את הטון הן יצרניות הרכב שאחראיות על ההיצע בשוק. כאשר הן מציבות יעד למעבר להנעה מסוג אחר, סביר להניח שהן לא ישקיעו עוד כסף בתכנון מנוע בנזין חדש. כמו כן, התחרות בין היצרניות תגרום לכך שקצב המעבר יהיה מהיר מהתחזיות, שהרי כולן ירצו להיות אלו שמציעות יותר מודלים של מכוניות חשמליות.
 
כדי להיערך ליום שבו המכוניות החשמליות יגיעו גם לכבישינו, משרד האנרגיה ביקש ממוסד נאמן לבחון את קצב כניסת הרכבים לישראל. על פי ההערכות, נראה כי בשנת 2025 יהיו בארץ קרוב ל-200 אלף מכוניות חשמליות בלבד, אך כדי להבטיח כי התשתיות בישראל יהיו מוכנות ליום שבו יתמלאו כבישי ישראל ברכבים חשמליים, משרד האנרגיה הציב יעד אגרסיבי ביותר: 1.5 מיליון כלי רכב חשמליים עד שנת 2030.
 
כל עוד כלי הרכב החשמליים יקרים יותר מכלי הרכב הרגילים, קשה יהיה להצדיק את המעבר, אך לפי התחזית של בלומברג בסביבות שנת 2025 תרד מחירה של סוללת הליתיום, המרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי, ומחירי הרכב החשמלי ישתוו למחיריהם של רכבים המונעים במנוע שריפה פנימית. או אז, רכישת רכב חשמלי תהפוך לכדאית.

אומנם מחירי הדלק בישראל נמוכים יחסית מרוב מדינות העולם, אך יש לזכור שעל רכבים חשמליים, נכון להיום, לא מוטלים מסי קנייה, וכך גם על חשמל לא מוטל מס עקיף כפי שמוטל על הדלק. אם במשק הבית הישראלי הוצאות הדלק עומדות על עשרת אלפים שקל בממוצע לשנה, הוצאות החשמל בעבור אותה נְסוּעָה, ירדו ל-4,400 שקל בלבד. כלומר, בסופו של דבר, לרכב החשמלי קיים יתרון כלכלי משמעותי. ואף מילה על מניעת הנזק הסביבתי.

דורון ודאי, מנכ


כותב המאמר הוא מנכ"ל שלמה מוטורס מקבוצת שלמה