מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, התראיין היום לאודי סגל במסגרת הכנס השנתי הבינלאומי של ה-INSS, המכון למחקרי ביטחון לאומי. בתחילה התייחסאלשיך להבטחה כי יהיה ראש השב"כ לאחר שיתמנה למפכ"ל המשטרה. "כל ניסיון לפתות בכל מיני מינויים וסוכריות, לא השפיעו עליי. התקשרתי ללשכת רה"מ והודעתי לו שכל ההבטחות מבוטלות. מפכ"ל צריך להיות עצמאי. למשטרה יש עצמאות רבה מאוד, בנושא אנשי ציבור ובצדק רב.



"למשטרה אין שום סמכות להתחיל משהו מיוזמתה", הוסיף, "המשטרה צריכה לבדוק ולבחון ללא פעולה, קוגנטיבית, האם מדובר בעננה או שמדובר במשהו ממשי או בדיוק, זה נעשה באגף חקירות ומודיעין. ככל שיש משהו יש צורך לבדוק את זה. עולים אל היועץ במידה ויש משהו ומציגים את התוצרים, ובמידה שיש אישור מתחילים לפעול.



"אני מעולם לא חקרתי את נתניהו, הקפדתי לא לשבת בחדר ולצפות בחקירה אונליין", הוסיף אלשיך, "אני חייב לקרוא, להתמצא, לשאול שאלות בחומרי החקירה. אני קורא כל מילה בעדויות של הנאשמים, הנחקרים תחת אזהרה. על פי האינדקסים קורא עדויות מפתח ועדי מדינה. אחרת אין אינטואיציה האם מציגים לך פה דברים אמיתיים. זה לא פאוור פוינט. זה לא רק רסיסי כותרות. הגיבוי לאנשים הוא נושא חשוב. אני נפרדתי מכל אגפי ומחוזות המשטרה, בכל מקום עסקו בתכנים והודו לי על רפורמות רבות שעשיתי במשטרה. בלהב שמעתי רק מילה אחת - גיבוי. לא דיברו על אף רפורמה, רק על גיבוי. צריך להבין, אני בגיל מסוים, הילדים שלי גדולים מהם, גדולים מהחוקרים. אני לא יכול להבטיח מה רמת החוסן של כל אחת מבני הזוג או בנות הזוג או הילדים של האנשים העוסקים בתיקים האלה, לכן אני חייב להגן עליהם".



בנימין נתניהו. קרדיט: רויטרס



"אין לנו יכולת לתפור תיק לנתניהו", הוסיף אלשיך, "המשטרה לא יכולה לתפור שום תיק. המשטרה מלווה על ידי פרקליטות שמכירה כל בדל ראיה. בתהליך הזה אין הפתעות. זה לא שמחליטים שעושים או לא עושים ומבדילים בין תיקים. עצמאותה של המשטרה במקרה הזה מצומצמת. ניתן להפחיד אנשים לשרת בתפקידים האלה. הגיעו אליי איומים".



"כשנה לפני הראיון בעובדה, חיטטו חוקרים פרטיים שעסקו בתיקים האלה", התייחס אלשיך לדברים שאמר לאילנה דיין, "הבנתי שזה מפריע, כשמתחילים להטריד את המשפחה ולשאול את השכנים. ידענו מי החוקרים ובמה הם עוסקים. במקרה הזה היו 2 אפשרויות או להתחיל חקירה סמויה שתוביל לאישום או לשים סוף לדבר הזה. לצאת לציבור ולהגיד שצריך לשים לזה סוף, וזה נפסק. יצאה גם הודעת גינוי. את מטרתי השגתי. אני מציע לכל מי שמטיל ספק לקורא את החלטת בג"ץ - שטוענת שפעלנו ללא רבב".



אלשיך התייחס גם לדברי נתניהו כי מדליפים כל העת לתקשורת בנוגע לחקירותיו. "מעולם לא הדלפתי נגד נתניהו", הבהיר, "העיתונאים יודעים שהמשטרה לעולם לא מדליפה מהחקירות. הציטוטים מגיעים דרך עורכי דין. שיבוש חקירה חמקמק. ההדלפה לעיתים היא לגחך על החקירה. היו הדלפות שגם באו בניסיון לגרום למשטרה לחשוש מהדלפות. הדלפות שנראו ממש כמו פרוטוקול - בניסיון לגרום לנו לחשוב שהמשטרה מדליפה. אנחנו בודקים את כולם - כל שוטר מהרגע שנכנס למשטרה. עושים מבדקי נאמנות ממוחשבים".


"אני לא מקנא ביועמ"ש", אמר אלשיך בנוגע למנדבליט, "תפקידו לבקר ולרסן, אחרת תפקידו לא היה קיים. ברור לחלוטין שלפני שמאשרים פעולה עם משמעות דרמטית, צריך לאשר מול היועץ קודם כדי להסיר חשש. ובצדק. האיזונים קיימים בצדק. אנשי ציבור חשופים יותר לתלונות הציבור. אני חושב שמפכ"ל רואה דברים מלמעלה מבין שהאיזונים האלו נדרשים. מנדלבליט ענייני, מגיע להחלטות ומהר. אני חושב שהוא ימשיך עם יושרו ויקבל החלטה בהתאם ליושרתו המקצועית. היועמ"ש יפעל על פי הפרמטרים המקצועיים שמלווים אותו. הראיות הן אלו שידברו. אני רק אגיד שבסופו של דבר מה חושבת משטרת ישראל אמרנו כבר בצורה מסודרת לציבור. אני מתקשה להאמין שלא יוגש כתב אישום".

מהליכוד נמסר בתגובה כי "רוני אלשיך שוב חוזר הערב על הרמיזה השקרית לפיה ראש הממשלה נתניהו שלח חוקרים פרטיים נגד חוקרי המשטרה. כשמפכ״ל המשטרה מאמין בקונספירציה הזויה כזו, איך אפשר לצפות להליך הוגן?  אין פלא שאלשיך מצטרף ללחץ של השמאל על היועמ״ש להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו".