דבריה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לרגל יום השואה הבינלאומי ומחויבותה העמוקה למאבק באנטישמיות הם אי של שפיות בימים שבהם האנטישמיות מתפרצת כמגיפה.



עובדתית ומספרית, בכל הקשור לאנטישמיות, אנו מתמודדים עם אחת התקופות האפלות בתולדות היהודים באירופה בעת האחרונה. דוגמאות רבות לכך: ראש ממשלת צרפת ציין לפני כמה חודשים כי התקריות האנטישמיות בארצו זינקו ב־69%. האירוע החמור מכולם הוא הרצח הנורא של ניצולת השואה מיריי קנול במרץ האחרון בפריז. באנגליה, נעשה ניסיון לשרוף את בית הכנסת בעיר אקסטר. אך גם מחוץ לאירופה הבעיה מתפשטת ואי אפשר לשכוח את הטבח המזעזע של 11 היהודים בבית בכנסת בפיטסבורג בבוקר שבת, על ידי פעיל ימין קיצוני אכול שנאה.
 
עם זאת, עיקר הבעיה הוא באירופה, כפי שמראים סקרים שנעשו לאחרונה הן על ידי CNN והן על ידי האיחוד האירופי. למרות מאמצי רוב הממשלות, אנו רואים בימין הקיצוני ובשמאל הקיצוני גילויי אנטישמיות רבים: כך למשל, פעילי הלייבור הבריטי, ואפילו היו"ר, מפיקים שפע התבטאויות גבוליות, ולעתים קרובות  הרבה מעבר מעבר לכך, ועשרות אלפי לאומנים קיצוניים מפגינים במרכז ורשה ושואגים ססמאות נוטפות גזענות ואנטישמיות. כאשר 90% מיהודי אירופה אומרים שהאנטישמיות גברה בארצם, אנו מבינים שמדובר במגיפה שפושה בכל מגזרי האוכלוסייה, ללא קשר למצב כלכלי, לאזורים גיאוגרפיים או דת.
 

קשה להמשיך ולהתעלם מהעובדה שיהודים שוב אינם בטוחים ברחובות אירופה. לפני זמן לא רב סייר בשאנז אליזה בפריז ראש משלחת הסוכנות היהודית בצרפת, דניאל בן חיים ולצדו שישה חברי כנסת מישראל. הכיפה שלראשו לכדה את תשומת לבו של צעיר ברחוב, והלה פנה לעברו בכוונה ברורה לתקוף אותו. אלמלא איש הביטחון שבלם את ההתנפלות בגופו, האירוע היה יכול להסתיים בטרגדיה. את האיום הזה אנו חייבים לעצור.
 
על ישראל ללחוץ על הדוושה עם בעלות בריתה מול אותן מדינות האיחוד האירופי שעדיין לא אימצו את הגדרת האנטישמיות של "הברית הבינלאומית לזכר השואה" - כפי שהומלץ להן לעשות על ידי מועצת האיחוד האירופי - ולקדם זאת בדחיפות. זהו אינו עניין פוליטי. עלינו לאחד את המאמצים ואת הרצון הטוב של כל האירופים כדי שנוכל להתגבר על השנאה ולהניע את החברות שבהן אנו חיים לעבר הקדמה. עלינו ללמד את לקחי השואה מדור לדור. זו המחווה הגדולה ביותר שאפשר להעניק לזכרם של 6 מיליון היהודים שנספו בשואה.
 
יצחק הרצוג, יו״ר הסוכנות היהודית, לשעבר יו"ר האופוזיציה בכנסת