במערכת החינוך צוין היום (שני) יום גוש קטיף, במסגרת חוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון. במסגרתו, תלמידי כיתות ט' עד י"ב, בעיקר בחינוך הממלכתי-דתי, עורכים בין היתר "היכרות עם סיפורו של גוש קטיף כחלק מהמפעל הציוני", כך לפי אתר משרד החינוך ומתמודדים עם "סוגיות של זהות אישית, זהות קולקטיבית וזהותה של המדינה".



בתנועת "שלום עכשיו" טוענים כי מערכי השיעור העוסקים ביום זה ועברו את אישור משרד החינוך, מציגים תמונה חד צדדית וקוראים לבטלו. "ברור שלהנהגת המתנחלים, בעלת כוח בלתי פרופורציונלי במשרד החינוך, יש אינטרס להציג את המהלך כטראומה לאומית - שאסור שתחזור בעתיד", מסרו בתנועה, "חשבתם שיש בבתי הספר הדתה? חמור מכך. יש שטיפת מוח פוליטית צינית. על שר/ת החינוך הבא/ה לבטל את יום גוש קטיף".



מנגד, מרדכי (מוכי) בטר, המנהל את המרכז להנצחת גוש קטיף בצפון השומרון הנמצא ביישוב ניצן, בו עוברים מדי שנה אלפי תלמידים, לא מבין על מה המהומה. "אף אחד לא מחייב את בתי הספר לקיים את הפעילות בנושא, זו המלצה כמו שיש עוד פעילויות שעושים בבתי הספר". לדבריו, "כשנכנסו המערכים שלנו הם נבדקו ע"י משרד החינוך ורק לאחר שהם אושרו, גדעון סער, שהיה שר החינוך בזמנו, הסכים שזה יכנס למערכת החינוך. ישבנו עם צוותים של משרד החינוך, העירו לנו הרבה הערות ובנינו מערך שהיה מקובל עליהם ועלינו".



בטר מוסיף כי "גרנו בגוש קטיף 35 שנה ואנחנו רוצים לספר את מפעל ההתיישבות שדווקא מי שהקים אותו אלו ממשלות רבין וגלילי, גולדה מאיר, לאו דווקא מהציונות הדתית. כשבחרנו להקים את מרכז המורשת הלכנו על הצד הממלכתי ולא על הצד הימני. עושים אצלנו הרבה סיורים לבתי ספר, זה לא שייך לצד כזה או אחר".



ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה לטענות.