בית המשפט העליון בונצואלה אסר הלילה (רביעי) על מנהיג האופוזיציה חואן גואידו לצאת מהמדינה. בית המשפט נעתר לבקשת התובע הכללי במדינה והקפיא גם את חשבונות הבנק של גואידו, שהכריז על עצמו כעל נשיא המדינה במקום הנשיא המכהן ניקולס מדורו. בתוך כך, מדורו אמר הבוקר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי הוא מוכן לפתוח בשיחות עם האופוזיציה, בהשתתפות מתווכים בינלאומיים. "אני מוכן לשבת ליד שולחן המשא ומתן ולדבר עם האופוזיציה לטובת ונצואלה, השלום והעתיד שלה", אמר מדורו, שהוסיף: "נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הורה לממשלת קולומביה ולמאפיה לחסל אותי". 


אתמול העניקה ארצות הברית לגואידו שליטה על נכסים של המדינה שהוחזקו על ידי הבנק המרכזי של מדינת ניו יורק ובבנקים נוספים, כך מסרה מחלקת המדינה של ארצות הברית.

האישור, שניתן ביום שישי, קשור לנכסים השייכים לממשלת ונצואלה או לבנק המרכזי שלה. "זה יאפשר לממשלה הלגיטימית לשמור על הנכסים האלה לטובת העם", אמר דובר מחלקת המדינה רוברט פלאדינו.

כזכור, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, הכריז על עצמו בשבוע שעבר, בתמיכת ארה"ב, כנשיא ממשלת המעבר של המדינה. לפני יומיים פורסם ראיון עמו ב"גרדיאן", בו קרא לאזרחי המדינה להפגין נגד שלטונו של ניקולאס מדורו ביום רביעי ושבת הקרובים, והוסיף כי ארצו המרוסקת כלכלית חווה בימים אלו "רגע כמעט קסום" בדרך להחייאת הדמוקרטיה. יש לציין, כי ביום שבת הקרוב יפוג האולטימטום שהציב האיחוד האירופי למדורו לקיום בחירות חדשות במדינה, או אז יכירו בגואידו כנשיא ויצטרפו לשורה ארוכה של מדינות שעשו זאת לפניהם.

לדברי גואידו, שילוב בין גיבוי בינלאומי, איחוד באופוזיציה ותמיכה עממית, יוביל לסיכוי גבוה במיוחד לכך שוונצואלה תוכל "להשאיר את הכאוס מאחור". המדינה, כזכור, סובלת ממשבר הומניטרי חמור תחת שלטונו של מדורו, שזכה בבחירות שאמינותן מוטלת בספק. "התסכול הפך לתקווה, אנשים מעזים לחלום שוב. התעוררנו מחלום בלהות כדי לחלום חלומות חדשים על העתיד ועל ארצנו. לא על מה שאנחנו עכשיו, אלא על מה שאנחנו יכולים להיות", אמר גואידו בן ה-35 בלבד.

גואידו, שעד תחילת השנה היה מחוקק אנונימי באופוזיציה של ונצואלה, עורר סערה בינלאומית עצומה כאשר החליט להכריז על עצמו כנשיא הלגיטימי של ונצואלה לפני כשבוע. גואידו הודה כי למרות התמיכה הבינלאומית ההולכת וגדלה, כדי להדיח את מדורו הוא יצטרך גיבוי מכריע של הצבא במדינה - שלא מוכן לקבל אותו כנשיא. לדבריו, "למרות עריקת הנספח הצבאי של ונצואלה לארה"ב, עוד לא גיבשנו מספיק כוחות כדי שנוכל באמת להשלים את התהליך שיוביל אותנו לממשלת מעבר ובחירות חדשות".

באשר לחששות שתחל מלחמת אזרחים במדינה, אמר גואידו כי "אני לא חושב שנגיע לנקודה הזו. הרעיון הוא להגביר את הלחץ". עוד הוסיף, כי הוא מקווה שההפגנות הקרובות לא ידוכאו בצורה קשה, כפי שקרה כבר בהפגנות שנערכו במדינה בעבר. ארגוני זכויות אדם מדווחים כי לפחות 26 בני אדם כבר נהרגו מאז תחילת המשבר בשבוע שעבר."יש סיכונים", הודה גואידו, "אבל יהיו תגמולים גדולים יותר. בכל מקום אליו אני מגיע אני רואה חיוכים. כולם יודעים שהמצב נורא, אבל בכל זאת קיבלתי עידוד רב. זה היה נהדר לראות תקווה חדשה. התקשרתי לחברי ילדות שעזבו את המדינה והם אמרו לי שהם מקווים לשוב כבר, ושישתמשו בכל מה שלמדו בחו"ל כדי לבנות את המדינה מחדש".

גואידו אמר בסיום הראיון כי לאחר סילוק מדורו, תצטרך המדינה לערוך בחירות חופשיות "בהקדם האפשרי", לשחרר אסירים פוליטיים ולאפשר לכל מי שירצה להתמודד. "זה יקח זמן, אבל עלינו לטפל בדברים האלו בפרק הזמן הקצר ביותר", אמר. במהלך הלילה, קיבל גואידו חיזוק נוסף כאשר ממשלת אוסטרליה הודיעה שהיא מכירה בו כנשיא ונצואלה הלגיטימי. אוסטרליה מצטרפת לכך למדינות רבות אחרות שכבר הכירו בגואידו כנשיא המדינה בעידוד ארה"ב, ביניהן גם ישראל. ביום שבת הקרוב, כאמור, צפויות להצטרף למהלך גם מדינות האיחוד האירופי, במידה ומדורו לא יכריז על בחירות.