כשהזמר הצרפתי חבוש הפאה הלבנה, בילאל חסאני בן ה־19 כבש את הרשת עם שירו "מלך" וזכה ל־6 מיליון צפיות ביוטיוב, הוא לא ציפה לחוש כה מהר את הצד האפל של הפרסום. לאחר שקצר שבחים מצד מעריצים וקולגות ונבחר לייצג את צרפת באירוויזיון הקרוב בתל אביב, הוא זכה למטח עלבונות ברשתות החברתיות, ואף לאיומים על חייו.



בשירו מתאר חסאני, הומוסקסואל יליד מרוקו, את חייו כאומן וכאיש הקהילה הגאה, אולם מאז נבחר לייצג את עצמו הופנו לעברו עלבונות שעסקו במוצאו ובנטייתו המינית, וכן בכך שהוא נוסע להופיע ב"מדינה של הומואים שרוצחים פלסטינים".



בילאל, שבימים כתיקונם מסיר את הפאה הבלונדית ולומד לתואר ראשון אנגלית בסורבון, ניסה תחילה להתעלם מההסתה נגדו, אבל בסופו של דבר החליט להגיש, בסיוע ארגוני זכויות האדם וקהילת הלהט"ב, תביעה משפטית על הסתה לאלימות ועלבונות על רקע הומופובי. "הניצחון שלי הוא התשובה הטובה ביותר להייטרס שטוענים שאין לי מקום בתעשייה הצרפתית.



בילאל חסאני. צילום: AFP



אני מאושר מהאהבה שמרעיפים עלי ומכך שזכיתי בתחרות למרות שאני אומן מתחיל, ואני גאה שאוכל לייצג את ארצי הנפלאה ומתרגש לקראת הנסיעה לתל אביב, עיר שידועה באהדתה לקהילה הגאה", הוא אומר. אסי עזר, ממנחי האירוויזיון, צייץ לו בתגובה: "אני רואה מה עובר עליך. אני בעצמי חבר הקהילה הגאה ויודע מה זה להיות נאהב על ידי רבים ונדחה על ידי אלה שעדיין בחושך. היה חזק, ולהתראות בקרוב".



בשולי הדברים, כ־50 אומנים בריטיים, בהם המוזיקאי פיטר גבריאל, הבמאי קן לואץ' והשחקנית ג'ולי כריסטי, שלחו ל־BBC מכתב גלוי ובו הם דורשים מהרשת להפעיל את כובד משקלה להעברת האירוויזיון למדינה אחרת. "ה־BBC חרת על דגלו את קידומה של חירות הביטוי", נכתב בפנייה, "ועליו להתנהל בהתאם לערך עליון זה ולפעול להעברת האירוויזיון לארץ אחרת, שבה לא חונקים זכויות אדם בסיסיות מדי יום".