דרך מתקני המים על גדות נחל גרר


לאורך ההיסטוריה השכיל האדם המתיישב לאגור מים ולאסוף מי נגר. סיור רגלי בן כשעה וחצי ביער בארי יפגיש את המבקרים עם הגבים בנחל, עם בורות המים ועם הבארות בנוף של מצוקי נחל גרר, בלב חורשות קק"ל עטורות הפריחה. 

מדי שישי ב־9:30, 11:30 ו־13:30, יציאה בסמוך לבאר המים בכניסה לחניון רעים 


באר משוחזרת, בתרונות, שדות ופריחות 

בסיור יכירו המבקרים את סיפורם של חלוצי ההתיישבות הציונית הראשונה בנגב שהקימו חווה ברוחמה. נראה את משאבת המים הגדולה ששוקמה ושוחזרה ונבין כיצד נשאבו המים מהבאר, נסייר ברכב במרחב החקלאי, ונתפעל משמורת הטבע, נוף הבתרונות והפריחה. 

מדי שישי ב־9:30, 11:30 ו־13:30, יציאה בסמוך לאתר הראשונים ברוחמה
אל מגדל המים הישן 

סיור מודרך ברכב אל פריחת הכלניות ליד צומת סעד. נשמע את סיפורו של חייל גיבור, נעבור במאגר המים שנפרץ, נערוך תצפית, נכיר את החקלאות המקומית ואת ההקשר ההיסטורי ונסיים במגדל המים הישן המתנוסס בגאון. 

מדי שישי ב־9:30, 11:30 ו־13:30, יציאה מחניון ורמולן

אל שדות המרעה, שרידי כפר ומרבדי כלניות 

נצא לסיור החוצה שדות חקלאיים מעובדים, נעבור ליד שדות מרעה ונעצור ליד שרידי כפר נטוש, שם נשמע על ההיסטוריה של האזור, נכיר את נחל שקמה ואת החי והצומח הייחודים לאזור, ולא נפסח על מרבדי הכלניות המרהיבים. 

מדי שישי ב־9:30, 11:30 ו־13:30, יציאה מחניון איבים ביער ארז

דרך הבשור הצפונית 

סיור רכוב מודרך בין שדות, ערוץ נחל, מרחבי ופריחה בדרך הבשור הצפונית החדשה שנפתחה למטיילים. הדרך חוצה בתרונות האופייניים לגדות נחל הבשור, שמורות טבע, מצפור ועצי אשל ותיקים, מאגר מים ובאר דקלים. 

מדי שבת ב־10:00, 12:00 ו־14:00, יציאה מחניון הררי, סמוך לצומת מעון

על בורות ובארות מימי יצחק ואבימלך 

במהלך הסיור נלמד מהממצאים הארכיאולוגיים המספרים את סיפורן של תקופות מיושבות רבות במהלך ההיסטוריה של ארץ ישראל באזור, החל מתקופות האבן ועד היום. נכיר את הצמחייה הייחודית שגורמת להיעלמות המים מיוני ועד אוקטובר ואת החי הייחודי לאזור, בדגש על נדידת הציפורים. נקנח בפריחת הכלניות. 

מדי שבת ב־10:00, 12:00 ו־14:00, יציאה מחניון קק"ל, סמוך ליער שרשרת

מאנדרטת הפלדה לדנגור 

סיור היסטורי ציוני מאנדרטת עוצבת הפלדה לזכר האוגדה שכבשה את צפון סיני במלחמת ששת הימים ועד אנדרטת דנגור, אתר ההנצחה לחללי קיבוץ נירים שנפלו בקרב הבלימה של הצבא המצרי. נכיר את סיפור ההתיישבות בחבל שלום ואת סיפורי הגבורה שבזכותם חבל ארץ זה מאוכלס בימינו.

מדי שבת ב־10:00, 12:00 ו־14:00, יציאה מחניון אנדרטת דנגור בחבל שלום 

מרוץ הכלניות השישי 

אחד משיאי פסטיבל דרום אדום הוא מרוץ הכלניות, המתקיים בלב השדות ומרבדי הפריחה. המרוץ כולל שלושה מקצים תחרותיים של חמישה, עשרה ו־15 קילומטרים. בנוסף, יתקיים מקצה עממי למשפחות שאורכו שני קילומטרים. המרוץ יתקיים בשטחי יער שוקדה של קק"ל, כשנקודות התכנסות והיציאה הנן מבאר מרווה מול קיבוץ עלומים. בסיום האירוע ייערך טקס הענקת מדליות.

15 בפברואר, 8:00־12:00, יער שוקדה 
אופניים בין הכלניות 

את הדרום האדום אפשר להכיר ברגל, ברכב וגם באופניים. כחלק מהפסטיבל, תתקיים רכיבת אופניים עממית מודרכת לכל המשפחה, מלווה על ידי מדריכים ורכב מאסף. שני מסלולים מחכים לרוכבים: משפחתי ואתגרי, ולאורכם יחכו לרוכבים תחנות מנוחה עם פיתות בטאבון, כיבוד ושתייה. האירוע יתחיל בשעה 9:30 עם הרשמה והתארגנות (מומלץ להירשם מראש). יש להגיע עם אופניים, קסדה ומים. 

16 בפברואר, 9:30, יציאה מהחנות "לה־מדווש" בבארי

צעדת הכלניות 

הצעדה המסורתית של פסטיבל דרום אדום מוקדשת לשושנה דמארי, שהפליאה בשירה "כלניות". שלושה מסלולים מחכים לצועדים - 2.5, 5.5 ו־12 קילומטרים - ולאורכם יוצבו תחנות הסבר, יתקיימו מופעים של להטוטנים וחבורת זמר וכן משחקי ספורט, הפעלות והדרכות של מדריכי קק"ל. המסלולים מומלצים מגיל 3 ואינם מתאימים לעגלות. לאורכם אפשר למצוא נקודות לשתייה ושירותים וגם אתרים לפיקניק. שימו לב: אי אפשר להגיע לאזור הצעדה ברכב פרטי. החניה תתאפשר במכללת ספיר, שם תוכלו לאסוף את הכרטיסים (עד השעה 12:00) ומשם ייצאו הסעות אל נקודת ההתחלה, באתר הראשונים ברוחמה ובחזרה לחניון בסיום הצעדה. 

9 בפברואר, 8:30, בתרונות רוחמה, מחיר מוזל בתשלום מראש
יש להירשם מראש לכל הפעילויות ב"קו ליער" בטלפון 1-800-350-350 או באתר www.kkl.co.il

הכתבה מתפרסמת בשיתוף קק"ל