כבכל מערכת בחירות, גם הפעם נושאי דת ומדינה יהוו חלק מרכזי מהמסרים של כמה מפלגות מימין ומשמאל. בנאומו בגני התערוכה הזכיר יו”ר חוסן לישראל בני גנץ את הצורך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כמו גם החזרת מתווה הכותל - אמירות שהעלו את חמתן של המפלגות החרדיות. במפלגת ישראל ביתנו החליטו להרים את הכפפה, והבוקר שלח יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן “אמנה בנושא דת ומדינה” לכל ראשי המפלגות, למעט ראשי המפלגות החרדיות ש”ס ויהדות התורה - הפורשת את הקווים שלפיהם צריכות המפלגות הדתיות והחילוניות להתאחד.

"בשנים האחרונות אנו עדים לכרסום הולך וגדל בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ולניסיונות בלתי פוסקים מצד המפלגות החרדיות לכפות על הציבור החילוני־מסורתי בישראל אורח חיים בעל צביון דתי־חרדי”, נכתב באמנה. “כנבחרי ציבור, איננו יכולים לאפשר למציאות זו להימשך על מי מנוחות, ועלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לשנותה”, כתב ח”כ ליברמן, וקרא לראשי המפלגות לחתום ולהתחייב כי בממשלה הבאה הם לא יסטו ולא יוותרו על שבעת הסעיפים המובאים במכתב.
 
אחד הנושאים שמעוררים מחלוקת עזה בין חילונים לחרדים בישראל הוא התחבורה הציבורית בשבת. במכתב מוצע כי תחבורה הציבורית בישראל תפעל על פי המתכונת הקיימת זה שנים בעיר חיפה. “אין מקום להתערבות של השלטון המרכזי, ויש לאפשר לשלטון המקומי בכל יישוב להחליט, על פי אופי הקהילה, האם תופעל ביישובו תחבורה ציבורית בשבת”, נכתב. סעיף נוסף נוגע לנישואים האזרחיים בישראל: “אנו בעד יהדות שקיבלה לשורותיה את רות המואביה, ונגד יהדות שאינה מאפשרת לאזרחיה הנאמנים לבוא בברית הנישואין כמו בכל מדינה מתוקנת. בשל סירובן של המפלגות החרדיות, נאלצים צעירים וצעירות לטוס לקפריסין או לבולגריה על מנת להינשא", כתב ליברמן.
 

כזכור, הממשלה הנוכחית התפרקה בין היתר לאור כישלון העברת חוק הגיוס החדש. על כן, בסעיף הראשון באמנה דורשת ישראל ביתנו משאר המפלגות: “להעביר את חוק גיוס בני הישיבות מיד עם כינונה של הכנסת הבאה, בנוסח שהוכן על ידי ראשי מערכת הביטחון ועבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת וללא שינויים”. בסופו של המכתב מציעה המפלגה לערוך דיאלוג פתוח בין ראשי המפלגות כדי להגיע לנוסח מוסכם.
 
לשאלת "מעריב" מדוע לא קידמה ישראל ביתנו את החוקים בקדנציה הנוכחית, אמרו גורמים במפלגה: “הליכוד הלך עם החרדים בנושאים האלה, בעוד שאנחנו היינו כל הזמן בקרב בלימה, בין אם זה בחוק הגיור, בירור יהדות, חוק פטור גיוס של חרדים, וכמובן התנגדנו לחוק המרכולים”.