איראן, שנחשבת היום ע"י רבים לאיום הביטחוני המרכזי על ישראל, חישבה את צעדיה בזהירות לאורך השנים והצליחה להפיץ את המהפכה השיעית במזרח התיכון, עד כדי איום ממשי על המדינות הסוניות הרבות באזור. הפרשן לענייני ערבים צביקה יחזקאלי שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM, הסביר כי ישראל היא הנפגעת העיקרית מהמהפכה ושמדינות האזור מצפות ממנה להילחם בה. תחילה, טען יחזקאלי כי "כאשר מסתכלים על מה שאיראן עשתה במזרח התיכון, ועל מטרת העל של ייצוא המהפכה השיעית, הם הצליחו מאוד". לדבריו, "איראן כבשה ארבע מדינות - לבנון, עיראק, סוריה ותימן, הפכה לגורם משפיע ולגורם הגמוני באזור".

למרות זאת, הסביר יחזקאלי כי "אם נסתכל על מטרות המהפכה האמיתיות, אלו ששווקו ערב נפילת השאה, לפיהן הוא מושחת והאסלאם יביא יותר צדק, מדובר בכישלון חרוץ. הם הביאו יותר שחיתות ושלטון אימה של דת שרוצח והורג. מבחינת האנשים שהרימו את חומייני על הכתפיים, זה כישלון חרוץ".

יחזקאלי כינה את חזרתו של חומייני לאיראן כ"איוולת של המערב בשם הצדק והחופש", והסביר כי "איראן היום היא מדינה דיקטטורית שהורגת אנשים שלא מתיישרים עם רעיון המהפכה, איפה הצדק והחופש? הם מוכנים להרעיב אנשים וגם לייבש אותם מבחינת מים שלא יגיעו לבתיהם, מאות אלפים שמתנגדים לשלטון נמצאים במחנות מעצר. זו המהפכה האסלאמית. איראן היא לא מדינה חדשה באזור, זו מדינה עם תרבות פרסית של 4,000 שנה, שיש לה מורשת ופאר בדומה לעותמאנים של טורקיה, והם הקריבו את הכל לטובת שיווק המהפכה החוצה".

לדבריו, "יש באיראן כבר דור שלישי שנולד לתוך השלטון הזה, ותראה כמה הם ניסו להתקומם נגדו. מיליוני סטודנטים יוצאים לשוק העבודה ורואים את גודל השחיתות ואת אופן ניהול המדינה, שמנוהל רק על ייצוא המהפכה והריגת אנשים על מזבח המהפכה האסלאמית". 



לאחר מכן, עבר יחזקאלי להתייחס לזווית הישראלית. "אנחנו הנפגעים הגדולים של המהפכה", אמר. "לכאורה, אילו בעיות יש לנו עם איראן? למה הם שונאים אותנו ולמה הם שמו בראש מעייניהם להשמיד את ישראל? אני אזכיר את נשיא איראן הקודם, אחמדינג'אד, שהיה מכחיש שואה. כששאלו אותו מה יש לו עם האסון של העם הישראלי מהמאה הקודמת, והוא טען כי 'להכחיש שואה זה התפקיד שלי, כדי להראות לישראל שיש כוח עולה במזרח התיכון'. הוא אומר, אני חייב להתכתש עם ישראל כדי לצמוח ולגדול במזרח התיכון. כלומר, ייצוא המהפכה הוא לא דווקא נגדנו, אבל אנחנו הסופגים העיקריים ממנו. בשנים האחרונות אפשר להוסיף לכך גם את מדינות ערב, וזו הסיבה שאנחנו מתקרבים אליהן, כי בשנים האחרונות הן ראו שאי אפשר להשלים עם איראן".
 
"תראה את כל מדינות המפרץ, את סעודיה, כווית ובחריין שהבינו שקונים טכנולוגיות מאיתנו ומסתמכים עלינו", אמר יחזקאלי. "תראה את מצרים שמפחדת מהתפשטות איראן אליה ותראה את המלך עבדאללה שמקבל שכן שיעי מצפון (אסד) וממזרח את קאסם סולימאני. אז אנחנו הנפגעים הראשיים מזה, ויותר מכך, אנחנו אלו שמצווים לפי דעתם של שכנינו גם להגיב לאיראן".

בהתייחס לתקיפות הישראליות בסוריה, טען יחזקאלי כי "כל מה שקורה בסוריה זה רק מיני מלחמה במלחמה גדולה שיש לנו עם איראן, שעוד תתרחש בהרבה זירות. ייצוא המהפכה הביא את איראן אלינו אל הגבול, ואותנו זה מחייב להתעורר לכך שזהו האויב שלנו. זו תפיסת האויב שלנו, למרות שבעיקרון אין לנו שום סכסוך איתו, אלא הוא הכריז עלינו מלחמה. הייתי אומר שאיראן ממשיכה את דרכו של נאצר, שאמר שצריך לזרוק את היהודים לים. מישהו היה צריך להרים את המקל הזה, אחרי שמדינות ערב כבר מזמן נטשו את הרעיון הזה".

"השיעים הם אלו שמאיימים היום על כיבוש הכעבה". יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס
 

האידאולוגיה של איראן אומרת להשמיד את ישראל?
"הם היו מאוד רוצים, ולו רק בשביל להיות שליטי העולם המוסלמי. הם יודעים שהדרך לשם צריכה לעבור דרך שנאה לישראל. אבל, אם למטכ"ל האיראני היה כרגע טיל גרעיני אחד, הם היו יורים אותו על סעודיה ולא עלינו. אנחנו מטרת ביניים בדרך לחלום שלהם. אנחנו הילד שקל לקלל אותו ולתת לו כאפה ועל גביו להיות מלכי השכונה. המטרה שלהם היא גדולה יותר - להשמיד את העולם הסוני".
הם הלכו רחוק מדי?
"אלו חלומות של 1,350 שנה. הסונים והשיעים באסלאם התפצלו כאשר בן דודו של הנביא מוחמד, עלי, ושני נכדיו חסן וחוסיין, נטבחו ע"י אנשי הנביא. איך השיעים חוגגים את החגים שלהם? הם מכים על ראשם בסכינים ובאלות ובשרשראות כדי להקיז דם. הם סבלו 1,350 שנה, אז וודאי שהחלום שלהם, שיושב כבר 1,350 שנה, בבטן יוצא היום למזרח התיכון. איך אמרו זאת הסעודים? 'אין לנו עניין עם היהודים והנוצרים, השיעים הם אלו שמאיימים היום על כיבוש הכעבה'. האיראנים מאוד נחושים לעשות את זה ולא יוותרו בקלות".