פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה ביותר כיום, שנראה שכמעט כולנו משתמשים בה או במוצרים הקשורים לה, מציינת היום (שני) 15 שנים להיווסדה. בעשור וחצי שעברו מאז שהאתר שהיה מיועד לסטודנטים בלבד, הפך פופולרי וצבר למעלה משניים וחצי מיליארד משתמשים עד כה. נראה שכולם אוהבים למתוח עליה ביקורת, בעיקר מאז פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שהתפוצצה בשנה שעברה בתחקיר של channel 4 הבריטי. היא גרמה, לצד פרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, למספר שינויים רבים - בתרבות בכלל וברשתות החברתיות בפרט.
דליפת הפרטים של 87 מיליון משתמשים, גרמה לרבים להיזכר שוב ברמת השבריריות של הרשת וכן להבין עד כמה הפרטיות שהיתה לנו בעבר - אבדה ולא תשוב עוד. כמו כן, הדבר הוביל לשינויים רבים בתנאי השימוש של הרשתות החברתיות ובפרסומים השונים שעולים בהן וגם להפסד כספי רב למנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג. למעשה, עד כה הוא איבד סכום כסף רב מהונו הפרטי. דבר נוסף שהתרחש בעקבות הפרשה מעוררת הסערה, היא מספר עדויות שמסר צוקרברג בפני הקונגרס, הסנאט וכן הפרלמנט האירופי. הבריטים, עדיין ממתינים לרגע שבו הוא יחליט להסכים ולהעיד על הפרשה גם בפני הפרלמנט שלהם.
לדבריה, חלק ניכר מהאינטימיות הזו בא לידי ביטוי בלחיצה על כפתור הלייק שהפך למרכיב מרכזי באינטראקציה של הגולשים עם הפלטפורמה - הלייק הפך להרבה יותר מתגובה חיובית לפוסט או לעדכון, וכיום הלייק נתפס כאמירה על האדם עצמו. "כלל האצבע גורס שככל שהאדם מקבל יותר לייקים, כך הוא יותר מקובל, אהוב, פופולרי", אמרה מרגלית, "אנשים מתרגמים את מספר הלייקים לתחושת קבלה ואהבה בעולם החברתי הווירטואלי".
"יותר מכך, בפייסבוק בניגוד לחיים האמיתיים, אנחנו יכולים לחסום אנשים שעשויים לאיים על ההערכה העצמית שלנו ולבחור מי הם האנשים שיהיו בעולם החברתי הווירטואלי", הוסיפה מרגלית, "פייסבוק מאפשרת למשתמשיה יכולת פורקן מיידי לצרכים ולאובססיות שלנו. כך למשל, אנשים מוחצנים נוטים להחליף את תמונת הפרופיל, הסטטוס, ומידע שהם חולקים עם אחרים בתדירות גבוהה. בדרך זו פייסבוק מאפשרת לפעול על פי מוטיבציות חבויות ללא החשש להיתפס כנרקסיסט". היא סיכמה: "אנחנו מקדישים הרבה זמן ומאמץ לתהליך בניית הפרופיל, מכיוון שבאופן לא מודע אנו ממציאים מחדש גרסה חיובית יותר של עצמנו".