בסוף הסבנטיז תחילת האייטיז, לא יכולתם להדליק את הרדיו בלי לשמוע את להיטיה של להקת אלקטריק לייט אורקסטרה או בקיצור ELO. שירים כמו Last Train To London, Don’t Bring Me Down ו־Shine A Little Love חרכו את תחנות הרדיו בעולם והפכו את הלהקה לאחת האהודות בעולם. עד כדי כך שג'ון לנון עצמו כינה את חברי הלהקה, "הבנים של הביטלס".



הלהקה הוקמה ב־1971 בברמינגהאם באנגליה על ידי ג'ף לין, רוי ווד ובב בוון. "השם ELO ניתן כסוג של קומבינציה בין שני מונחים: Electric Light ו־Light Orchestra", מספר הכנר מיק קמינסקי, שמנגן עם הלהקה מ־1973, בראיון למעריב. "רוי ווד, ממייסדי הלהקה, חשב על השם, כי זה נשמע כסוג של משחק מילים משעשע".





מה שאפיין את הלהקה היה השימוש בכלי מיתר ככינור וצ'לו, שמיזגו בין אלמנטים קלאסיים למוזיקת הרוק שהשפיעה על הלהקה. בכך, הייתה הלהקה חלוצה ופורצת דרך, ממש כמו הביטלס וג'ת'רו טאל, בפיוז'ן מוזיקלי בין שלל העולמות המוזיקליים. "מוזיקאים תמיד מחפשים אחרי צלילים והשפעות שונות", מסביר קמינסקי, "והשימוש בכלים קלאסיים כמו כינור וכו', הוצגו ברוק לראשונה על ידי הביטלס, ומהם הושפענו. מיתרים וחלילים וכל שאר סוגי כלי הנגינה הוסיפו צבעים עשירים ונהדרים לסאונד של הרוק".



ב־1979 יצא אלבומה המצליח ביותר של הלהקה, Discovery, שרכב על גל הדיסקו והפך לאחד האלבומים המכוננים של התקופה בכלל ושל הלהקה בפרט. אלבום נוסף שהפך מכונן ופורץ דרך הוא Time מ־1981, ששילב אלמנטים אלקטרוניים עם מוזיקת פופ־רוק ומוזיקה קלאסית.





הלהקה, שפעילה און אנד אוף עד היום, עברה לא מעט גלגולים ושינתה את הרכבה כל הזמן. כיום היא מופיעה בשני הרכבים שונים: להקת ELO עם ג'ף לין ולהקת The Orchestra - שנקראה בעבר ELO 2 וכללה חלק מחברי הלהקה בהרכבים השונים. "הלהקה שלנו, The Orchestra, מופיעה ברחבי העולם כ־30 שנה. למרות זאת, אני ולואיס קלארק הופענו עם ELO המקוריים", מספר קמינסקי, "ובכל פעם מחדש, אנחנו מקבלים אנרגיות מההתרגשות של המעריצים שלנו. אנחנו פופולריים גם היום וממשיכים לצבור קהל".



הערב ומחר צפויה The Orchestra לנחות בישראל לשתי הופעות בהיכל התרבות בתל אביב. סיבוב ההופעות הפעם יהיה בסימן 40 שנה לאלבום המופת Discovery. "אנחנו מתכוונים לנגן את כל הלהיטים הגדולים של ELO, שהמעריצים הישראלים יודעים כל כך טוב", מצהיר קמינסקי.



הביקור האחרון של הלהקה בארץ היה באוקטובר 2016, אז התקיימו ארבע הופעות בתל אביב, בחיפה ובירושלים. "החוויה שהכי זכורה לי מהביקור בישראל בפעם האחרונה, היה הביקור בירושלים ובעיקר בכותל", אומר קמינסקי. "זה היה מרגש לבקר במקומות היסטוריים, קדושים וחשובים לשלוש הדתות".



מה כל כך מיוחד בקהל הישראלי?
"הקהל הישראלי מאוד אתני, ונראה שהוא מלא בידע ובהתלהבות ממוזיקה. אנחנו אוהבים לקבל פידבק מיידי מהקהל שלנו בהופעות - והישראלים הם בדיוק כאלה".






מהם השינויים העיקריים שחלו בסגנון המוזיקלי של ELO לאורך השנים?
"ההקלטות של ELO השתנו עם הזמן, ובייחוד עם הטכנולוגיה שהתקדמה מהר בסצינת המוזיקה בשנות ה־70 וה־80".



מי הקהל שמגיע להופעותיכם כיום?
"הקהל מאוד מגוון. יש מעריצים שאוהבים את הלהקה כבר משנות ה־70 וה־80, וכמובן מעריצים חדשים שאוהבים את הסאונד של ימי הרוקנרול הבריטי והאמריקאי של אותן שנים. בואו לא נשכח גם את הקהל שחובב מוזיקה וכלי נגינה חיים. ואיך לא? אלה שירים נצחיים".



עדיין מאמין בסקס, סמים ורוקנרול?
"הימים האלה נגמרו עבור רוב להקות הרוק הקלאסיות, אבל עדיין יש לנו זיכרונות נהדרים מהם".



מה דעתך על המצב הנוכחי במזרח התיכון?
"אנחנו מתפללים לשלום בעולם".


The Orchestra. צלם: דודי פטימר
The Orchestra. צלם: דודי פטימר


קיבלתם איומים מארגון ה־BDS?
"לא".

במלון שרתון בתל אביב שלושה מחברי הלהקה: מיק קמינסקי, גלן בורטניק ופרטנון הקסלי, התראיינו ל"מעריב אונליין" והוסיפו.

רוג'ר ווטרס לא ניסה למנוע מכם מלהגיע?
הקסלי: "אנחנו לא מעורבים בשום הודעות כאלו. רוג'ר ווטרס לא יודע מי אנחנו, זה בסדר. אנחנו באים לנגן את המוזיקה שלנו וזהו".

הספקתם ליהנות מהשהות בישראל מרגע שנחתתם?
קמינסקי: "עוד לא הספקנו לישון וכבר דילגנו מראיון לראיון אז עדיין לא ממש הספקנו, אבל ממה שראינו עד כה, ישראל נהדרת. היינו פה מספר פעמים וזה בכל פעם מחדש תענוג. האוכל נהדר פה. חומוס בעיקר"

מכירים אמנים ישראלים?
הקסלי: "רק את להקת כוורת, השיר 'יו יה', להקה טובה".


ה"אורקסטרה" תופיע ב-4/5.2 בהיכל התרבות בתל אביב בשעה 21:00 The Orchestra בישראל, 4־5 בפברואר, 20:00, היכל התרבות תל אביב