כבר יותר מעשור שאני בעלת חנות אופניים משפחתית בבאר יעקב. לאחר התלבטות ממושכת החלטנו להגדיל את החנות הקטנה כדי לאפשר מקום לעוד מוצרים. אנחנו גדלים ומתפתחים מקצועית, ואין ספק שמדובר באירוע מאוד משמח, ומנגד אני צפויה לקחת כמה הלוואות מאוד גדולות וחוששת. איך מתמודדים עם הלחץ מהצעד הזה ומהסיכון?

"כדי לייצר בחיינו עניין ולגרום להתקדמות משמעותית אנחנו חייבים ללמוד לאתגר את עצמנו. את לא נשמעת לי מהמרת סדרתית שלקחה הלוואות בשוק האפור, ועושה רושם שהבחירה להגדיל את העסק ולהרחיב את השירותים שלכם היא חלק מתהליך נכון מקצועית. במקום להיות עסוקים בפחד תתמקדו בעשייה ובהיצמדות לתוכנית הפעולה. המלצתי היא שתבדקו כמה הצעות לאורך השנה אתם מעבירים ללקוחות הקיימים שלכם, וכמה פעולות שיווק נעשות. תהיו עסוקים בזה שלקוחות קבועים שלכם יקבלו ערך במהלך קנייה ממושכת אצלכם. כדי להעניק שירות טוב חשוב שתקפידו להיות בקשר עם הלקוחות שלכם, חישבו כיצד לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. יש לציין שאת כל הדברים צריך לבצע בצורה קבועה ולאורך זמן. אני מאוד תומך בעסקים קטנים, וכדי שתצליחי להתמודד עם הלחץ שאת חווה אני ממליץ לך לערוך רשימה של כל הדברים שעשית, או לא עשית, ולבחון את התמונה מקרוב".

אני גרושה ואם לשני ילדים. בתי הקטנה היא ילדה בעלת צרכים מיוחדים. המאמץ הרב שאני משקיעה בגידולה מונע ממני להתקדם מקצועית ולהתפתח כלכלית. אני מרוויחה כ־3,500 שקלים ולא יכולה לעבוד במשרה מלאה כי עליי לקבל את הבת שלי כשהיא חוזרת מבית הספר. יש דרך בה אוכל, לדעתך, להצליח להרוויח קצת יותר?

"תמיד אנחנו אומרים לעצמנו 'לו רק' - לו רק היה לי יותר כסף, הייתי מצליח להסתדר כלכלית. לו רק הייתי עושה ככה, הייתי יכול להרוויח. חשוב שנזכור שאי אפשר באמת לחיות ככה. אין כל ספק - המצב שלך מאוד מורכב. אני מאמין שאנשים לא יכולים להבין עד כמה הוא לא פשוט ומצריך הרבה כוחות נפש. את נמצאת ממש על הגבול, ובסכום כזה מאוד קשה להתפרנס ולחסוך כסף. הדרך להרחיב את יכולות ההכנסה שלך דורשת זמן פנוי. מנגד, החשיבות שלך בחייה של הילדה מחייבת אותך לשים את עצמך בפרונט ואת שוחקת את עצמך. לדעתי עלייך לבנות לוחות זמנים, לראות איך את מצליחה גם לגדל את הילדה וגם להכניס יותר כסף הביתה ולדאוג לפרנסה שלה ולפרנסה שלך. תשבי עם עצמך, ובאומץ רב תבדקי איך את עושה את זה. אולי תנסי לדבר עם האבא של הילדות, ולבדוק איתו האם הוא יכול לסייע לך ולקבל את הילדה אחרי בתי הספר לפחות פעמיים בשבוע כדי שתוכלי לעבוד יותר שעות. יכול להיות שההורים שלך יכולים לתת יד, ומעבר לזה כדאי שתבדקי איזו עזרה את יכולה לקבל מהמדינה. אני מאמין שמתוך דאגה אמיתית שלך כאם, מתוך הרצון לדאוג לילדה ולהיות שם בשבילה, שכחת שאת יכולה להיות אקטיבית יותר. במקום לעקם את עצמך לפי הצורך של המציאות, את צריכה לוותר על הפסיביות ולראות איך מציאות החיים שלך יכולה להסתדר לפי הצרכים שלך, ולעקם את המציאות אלייך".

אני עובד בתחום הסיעוד בתור אח ואחרי שנים של הכשרות נחשב למומחה בתחומי. לפני כחמש שנים, לצד העבודה במסגרת ציבורית במשרה מלאה, פתחתי יחד עם שותף עסק פרטי לעבודה בסיעוד. היום יש לנו כבר כמה וכמה לקוחות קבועים, ואני עובד בעסק בחצי משרה. אני משתכר בסכום של 300 אלף שקל בשנה בנוסף לעבודה הציבורית, ועובד כל יום מחמש בבוקר עד השעות המאוחרות של הלילה. לצערי אין לי זמן להתלבט או לעשות טעויות ולפני כמה ימים זכיתי לקבל קידום בעבודה. מה עליי לעשות?

“פתחת עסק קטן שמצליח מאוד, ובתור התחלה ההמלצה שלי היא שתשים רגע את המחשבות וההסברים בצד ותשאל מה הנשמה שלך אומרת לך לעשות. איפה היא נמצאת, בעסק הפרטי או בקריירה הציבורית שלך? בעיניי החיים קצרים מדי בשביל להרוג אותם ביותר מדי התלבטויות. יש לך עסק מצליח, ומבחינה הגיונית אם תשקיע בו יותר הוא יצליח יותר. מהתיאור שלך עולה שאתה רק עובד ואין לך חיים, אז מתי תחיה? חשוב שתבחר כדי שיהיה לך זמן לחיות. אם העסק שלך מצליח, אז לך איתו, תהנה, תתקדם. מגיע לך ליהנות ולמשפחה שלך ליהנות ממך”.