כמו בחיים גם בצילום, חשוב לא רק לדעת מה לעשות אלא גם להבין מה לא לעשות, ובצילום הכוונה היא לא רק איך לצלם בצורה נכונה אלא איך להימנע מטעויות צילום שאנחנו בלא מעט מהמקרים, אפילו לא יודעים שאנחנו עושים. אז אחרי שכתבתי במאמר קודם על עשרת הכללים החשובים לצילום איכותי בסמארטפון, חשוב גם לדבר על עשרת הטעויות השכיחות בצילום בכלל ובפרט בצילום בסמארטפון, הנה הן:

1. צילום לגובה – אחת מטעויות הצילום הפופלאריות ביותר זה צילום לאורך במקרים בהם ממש לא צריך לצלם כך. כברירת מחדל, נרצה לצלם לרוחב ולא לאורך מאחר והראייה המרחבית שלנו היא ראיה רוחבית ואנחנו קולטים יותר פרטים לרוחב מאשר לאורך. הטעות הגדולה ביותר בהקשר של צילום לאורך היא בצילום וידאו, אשר פוגע מאוד בחווית הצפיה: חווית צפיה צרה עם אפקט השחור או מעומעם בצדדים.
בצילום תמונות, יש 4 מקרים בהם אפשר לצלם לאורך והם: צילום פורטרט, צילום אלמנט ארוך כלשהו (עץ, עמוד חשמל, מגדל), צילום תקריב וצילום של תנועה אשר נעה על הציר האנכי של התמונה כפי שניתן לראות בתמונה הבאה: 

צילום לגובה
צילום לגובה

2. האלמנט המרכזי לא חד – כדי שצילום יראה מושך ויתפוס את העין, האלמנט המרכזי בתמונה - אותו דבר בתמונה שמבחינתנו הוא הדבר המרכזי, צריך להיות חד ובפוקוס מלא. אתם יכולים לצלם תמונות מרהיבות של הילדים שלכם או כלבלב חמוד בגינה, אבל אם פני הילדים או הפנים של הכלב לא יהיו ברורים וחדים, התמונה תיאבד מערכה ותיראה פחות נעימה ומוצלחת. כדי להימנע מהטעות הזו, צריך לשים לב שהאלמנט עליו אנחנו מתמקדים נמצא בפוקוס ובמידה ולא, פשוט ללחוץ עם האצבע שלנו במסך המגע של הסמארטפון (טאצ' סקרין) על הנקודה בה נרצה שינעל הפוקוס כדי להתמקד באופן ידני.
3. תמונה לא ישרה – הרבה מהתמונות שלנו יוצאות טיפה עקומות. לרוב העין שלנו לא מתייחסת לזה, אך כאשר אנחנו מצלמים תמונה עם קווים ישרים (קו אופק של הים, מבנה עם גג ישר, חלונות ועוד) העין מבחינה בזה כמשהו שנראה פשוט פחות יפה. כדי לצמצם את הבעיה הזו אפשר להשתמש בקווי הרשת (grid) אשר נמצאים בכל מצלמת סמארטפון והם יוכלו לעזור לנו ליישר את הסמארטפון בצורה נכונה לפני הצילום עצמו. במכשירי אנדרואיד ניתן להגיע אל ההגדות של קווי הרשת דרך הגדרות המצלמה עצמה לאחר שפותחים אותה ואילו במכשירי האייפון אפשר להגיע להגדיר את הרשת דרך ההגדרות של מכשיר>מצלמה>רשת.
4. תמונה בוהקת או כהה מדי – למרות שכבר סקרתי את הנושא במאמר הקודם, אין מנוס מלהזכיר את הטעות הזו אשר מתרחשת כאשר מצלמים אלמנט מסוים שנמצא במקום מוצל ואילו הרקע מאחוריו נמצא במקום מואר יותר. ההבדל בכמות האור בין האלמנט שנמצא בצל לבין הרקע המואר מייצר לנו 2 תרחישים: או שהרקע יהיה מואר כראוי ואז מה שנמצא בצל יהפוך לחשוך מאוד או שמה שנמצא בצל יואר כמו שצריך אך הרקע יהיה ממש בוהק. 
הדרך לפתור את הבעיה הזו היא להקפיד שאובייקט הצילום והרקע יקבלו את אותה מנת אור – אם הרקע נמצא במקום מואר אפשר לשנות את המיקום של האלמנט אותו אנחנו מצלמים כך שהוא לא יהיה בצל ובצורה הזו יקבל את אותה כמות אור. לדוגמה, אם אנחנו מצלמים ברחוב שחצי ממנו מוצל ועברו השני של הרחוב מואר כאשר אנו מצלמים מישהו אשר עומד במקום המוצל יש לי 2 אפשרויות לצילום: צילום האדם כשהוא עומד בצל ומאחוריו הבניינים המוצלים או באפשרות השניה - שנעבור לחלק המואר של הרחוב ואצלם את אותו אדם כשהוא מואר באור השמש והבניינים מאחוריו יקבלו את אותה חשיפה של אור טבעי. בשני המקרים האלו התמונות יהיו מאוזנות מבחינת האור ולא יהיה מצב בוא חלק מסויים יהיה מאוד חשוך או מאוד בוהק.
עוד פתרון מגניב הוא להפוך את הדפקט לאפקט – במצב כזה כאשר יש פער גדול בין האלמנט שנמצא בצל לבין הרקע המואר אפשר להשתמש בזה כאפקט מגניב שיוצר סילואט או צללית של אותה דמות,באמצע היום או בצילומי שקיעה/זריחה, כפי שאפשר לראות בשתי התמונות הבאות:


ואופציה אחרונה בהקשר הזה – היא להשתמש באופציה של HDR, שבה המצלמה מודדת בנפרד את החשיפה האולטימטיבית בכל אזור בתמונה ומעבדת את כל המדידות השונות לתמונה אחת. כך יוצא שהחלק המואר יואר כמו שצריך והחלק שנמצא בצל יקבל כמות אור יותר גדולה כפי שזה נראה בתמונה וכך נקבל תמנה שנראית יותר מאוזנת בין החלקים המוצלים למוארים. לדוגמה:

תמונה מאוזנת
תמונה מאוזנת

5. הרקע לא מתחבר עם האלמנט אותו אנחנו מצלמים – בלא מעט מהמקרים בהם אנחנו מצלמים אנשים, אנחנו לא ערים למה שקורה ברקע מאחוריהם. לדוגמה, כאשר אנחנו מצלמים מישהו עם חולצה בצבע לבן ומאחוריו יש קיר לבן מה שגורם לדמות אותה אנחנו מצלמים "להיבלע" ברקע. טעות שכיחה נוספת, היא לצלם מישהו כשמאחורי ראשו מבצבץ איזה עצם כלשהו, כמו עמוד חשמל, מגדל, או סתם ענפים של עץ. לכן, כדי להימנע מזה פשוט תזוזו קצת ותחפשו זווית אחרת בה לא יבצבץ שום דבר מאחורי הראש של המצולם.  
6. האצבע של הצלם נראה בתמונה – בגלל שעדשות המצלמה נמצאות לרוב בקצה המצלמה, צריך לשים לב לכך שכשאנחנו אוחזים את הסמארטפון אנחנו לא ממקמים את האצבע בקצה העדשה מה שיכול לגרום לזה שיראו אותה בתמונה עצמה שצילמנו.
7. שטח מיותר שנמצא בצד התמונה או מעל המצולם בצילום פורטרט – כשאנחנו מצלמים צילום של פנים, שליש גוף, חצי גוף או גוף מלא, צריך לשים לא להשאיר יותר מדי מקום מעל הראש של המצולם. לדבר הזה קוראים headroom וזה אחד הדברים הראשונים שבכל קורס צילום פורטרטים לומדים עליו. 
8. צל הצלם נראה בתמונה – כשמצלמים בשעות הבוקר ובשעות שלפני השקיעה, השמש נמצאת כבר נמוך בשמיים ולכן אם השמש נמצאת ממש מאחורינו אנחנו צריכים להיזהר שהצל שלנו לא ייכנס לתמונה כפי שאפשר לראות בתמונה הבאה:
 

צל הצלם נראה בתמונה
צל הצלם נראה בתמונה

9. לא להכניס את מלוא הרגל של המצולם בצילום פורטרט או בצילום קבוצתי – אם צילמנו אדם או קבוצה של אנשים וצילמנו את הרגליים של המצולם עד הברך אז מומלץ לא "לחתוך" את התמונה מתחת לברך אלא להמשיך כבר עד הקרקע ולהכניס את כל הגוף לתמונה (עד לקצות הרגליים). במידה וזה לא מעניין פשוט "לחתוך" את התמונה מעל הברך.
 
10. צילום סלפי בזווית לא נכונה – עדשת הסמארטפון היא עדשה רחבה ולכן מעוותת טיפה את הצילום. כאשר אנחנו מצלמים סלפי מקרוב העיוות הוא גדול יותר. לכן, נרצה לצלם מזווית צילום עליונה כלפי מטה, כך אפקט העיוות יהיה המינימלי ביותר ולא יעוות את הסנטר שלנו, יוציא סנטר כפול או יגדיל שלא לצורך את האף שלנו.
הכותב הוא עמיחי ינקוביץ', מנחה בפיקסל - סדנת צילום בסמארטפון ליחידים, קבוצות, חברות, ארגונים ובתי ספר.

מעוניינים להזמין מתנה לסדנה זו? תוכלו להזמין גיפט קארד דרך אתר BuyMe