תודה לבוגי יעלון, שהבדיל בין קודש לחול ויצא לכנס תומכים בהתנחלויות. נראה אתכם עכשיו, שלומניקים של מרץ ושל מפלגת העבודה, בוחרים בחוסן לישראל.  אין לי גנצומטר כדי לבחון כליות ולב של מועמד שעל פניו נראה שפוי. ואין דרך בעולם לבחון מה רוצים גנץ, גבאי, לפיד ולבני. הדבר הברור היחיד במערכת הבחירות הזו הוא שמרצ היא המפלגה היהודית והציונית היחידה שאומרת שתי מדינות וקווי 1967. בקול רם וברור, בלי להתנצל, אומרת מרצ את מה שחושבים מרבית אזרחי ישראל. זוהי הפרשנות האמיתית על הנכונות של יותר מ־60% מאזרחי ישראל להחליף התנחלויות בשלום. 
 
זה כנראה גם מה שחושבים בסתר לבם מרבית מנהיגי ומצביעי חוסן לישראל, יש עתיד, העבודה וכ־10% מצביעי מחאה שלא טורחים ללכת לקלפי. כל אלה, רובה של החברה הישראלית, נדחקו לפינה הימנית עקב קמפיין זדוני שהימין מריץ מאז רצח רבין. 

עקרונות הקמפיין הם שכל הערבים רוצים להרוג את כל היהודים, וכל מי שתומך בהם הוא שמאלן ולקראת הבחירות גם בוגד. דבילי ככל שזה יישמע - זה עובד. העובדה שחלקים גדולים בחברה נגועים בעניין הזה מכריחה כל מנהיג שפוי לבצע מעקף ולהגיע לבוחר באמצעות מסרים ימניים. ומתברר שזה עובד. התוצאה: במאבק הבין־גושי מנהל הימין ההצהרתי מלחמה מוצלחת בימין המעשי (הליכוד ושות'), שהניבה כ־40 מנדטים של גנץ, לפיד, העבודה ולבני. לא שזה מספיק, אבל בעזרת נס קטן זה עשוי להיות המנוף שלא יקרוס. קואליציה עם חרדים? אלה, בלי להניד עפעף, ישאירו את ביבי טרף לשיני היועץ המשפטי לממשלה. 


הטלטלות הבין־אישיות במרצ לא מעניינות איש למעט המעורבים. כל המפלגה, כאיש אחד, נאבקת על קו מוצהר, מדיני, ביטחוני וכלכלי, ולפחות על כך מגיע לה שאפו. למרצ אין קשר של ממש עם שום הון־שלטון־עיתון, להבדיל מכל השאר. ככל שמערכת הבחירות תתקדם ומכבש הלחצים להקים גוש יתפוס תאוצה, עשויה מרצ לנשור אל מתחת לאחוז החסימה. ההתגייסות לחיזוק מרצ נובעת מכך שאם וכאשר יתחולל מהפך, הנוכחות שלה בתהליך קבלת ההחלטות היא מכריעה, גורלית. בייחוד אם תתקבל הצעתה של ח"כ שלי יחימוביץ' לאיחוד עם העבודה. 

לכאורה, ברור שברגע שבו תקום קואליציה אחרת, שלא בראשות הליכוד, תיווצר גם הזדמנות להסדר מדיני. למעשה, אין שום דרך להבטיח שזה יקרה אלא אם הקואליציה הבאה, או הגוש החוסם הבא, יהיו תלויים במרצ ובקולות הרשימות הערביות. 

החשבון הוא אכזרי: בהנחה שהעבודה ומרצ ישרדו את אחוז החסימה; בהנחה - זה מה שעושים לקראת הבחירות, מניחים על השולחן כל בדל אפשרות - שגנץ ולפיד מקוששים מספיק מנדטים כדי לאתגר את הליכוד; ובהנחה שמפלגות הימין הקטנות מאבדות מנדטים; עדיין מרצ צריכה להתקיים כדי שהנס אכן יתרחש.