צבא ארה"ב הודיע היום (רביעי) למנהלת 'חומה' במפא"ת שבמשרד הביטחון כי החליט לרכוש את מערכות "כיפת ברזל". זאת, עבור צורך מידי של צבא היבשה האמריקני, במסגרת הסכם בין משרד הביטחון הישראלי למשרד ההגנה של ארה"ב. כרגע, מדובר על רכישת שתי סוללות של המערכת. ההחלטה הגיעה לאחר שורה של ניסויים שביצע בה הצבא, ביניהם אחד מחודש יולי 2017 שסרטון ממנו הותר לפרסום היום. 


על פי דיווח בארה"ב, עסקת כיפת ברזל בין משרד הביטחון לצבא היבשה האמריקני כוללת שתי סוללות, 12 משגרים ו-240 טילים מיירטים. היקף העסקה יעמוד על כ-373 מיליון דולר, כאשר יצרנית המערכת, רפאל, תספק אותה לאמריקנים עד 2020.
 
ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, התייחס לעסקה: "הישג גדול לישראל. זה ביטוי נוסף להידוק הברית האיתנה שלנו עם ארה"ב וביטוי למעמדה העולה של ישראל בעולם. לישראל יש כיפת ברזל ואגרוף ברזל. המערכות שלנו יודעות להתמודד עם כל איום, גם בהגנה וגם בהתקפה. לא הייתי ממליץ לאויבינו לנסות אותנו".


למרות הצלחת כיפת ברזל בשירות ישראל, זו למעשה המכירה הראשונה שמתפרסמת, של הסוללה למדינה אחרת. מדינות שהתעניינו במערכת בעבר לא השתכנעו בסופו של דבר שבמחיר הגבוה הם זקוקים לה. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כעת כי הרכישה האמריקנית עשויה לפתוח דלתות גם מול מדינות אחרות.
 
ניסוי צה"לי בגרסה הימית של כיפת ברזל. צילום: דובר צה"ל

יירוט של כיפת ברזל מעל אתר החרמון. צילום: נתנאל אריאל

כיפת ברזל בגוש דן. צילום: אבשלום ששוני


המערכת צפויה להיבחן בצבא ארה"ב כמערכת להגנת כוחות פרוסים של האמריקנים מפני מגוון רחב של איומים בליסטיים ואוויריים. בטווח הזמן הארוך, המערכת צפויה להיבחן כמענה אפשרי נוסף של צבא ארה"ב להגנה מפני איומים אוויריים. 

"כיפת ברזל" נמצאת בשירות מבצעי בחיל האוויר החל משנת 2011. מאז, רשמה המערכת יירוטים מבצעיים רבים כנגד רקטות שנורו לעבר שטח ישראל, בעיקר מרצועת עזה, ושיעורי ההצלחה שלה מרשימים. חברת "רפאל" הינה הקבלן הראשי לפיתוח וייצור המערכת. חברת "אלתא", חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית, היא האחראית על פיתוח וייצור מכ"ם ה-MMR. חברת "אמפרסט" מספקת את מערכת השליטה והבקרה. 
 
מטעם משרד הביטחון נמסר כי "מנהלת "חומה" במפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון מובילה את פיתוח מערך ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל, המבוסס על ארבע שכבות הגנה מבצעיות: מערכת 'כיפת ברזל', מערכת 'שרביט קסמים', ומערכת 'חץ 2' ו'חץ 3'".