ח"כ תמר זנדברג ממלאת כובעים רבים בכנסת ישראל: היא יושבת ראש מפלגת מרצ, יו"ר ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, חברה בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ובוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות. זנדברג היא גם אחת הנשים הפעילות ביותר בכנסת למען קידום והעצמת נשים ברחבי הארץ, בין היתר, הגתה תכנית ל"חינוך מגדרי" בגיל הגן; במסגרתה לומדות הגננות מבוא כללי לפמיניזם וכלים שונים שנועדו לעזור להן לקדם תפיסה מגדרית שוויונית בגן הילדים, בהם העמקת המודעות לסטראוטיפים מגדריים.



לקראת הבחירות הקרבות והמתח במפה הפוליטית, בה מצטיירת מלחמה על ראשות הממשלה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובין הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר מפלגת "חוסן לישראל", בני גנץ, תפסנו את זנדברג לראיון אישי בו הסבירה לנו מהי "רצפת הבוץ" של הנשים בכנסת, אילו חוקים היא מעוניינת לקדם ומה יש לה להגיד על הטענות של שקד נגד נשות השמאל: "אותי מתקיפים גם גברים וגם נשים". 



איזה ערך מוסף את מביאה בתור אישה לתפקיד שלך?


"אני מביאה את מי שאני ואני כמובן אישה. חשוב שתהיינה נשים בכנסת כדי שחצי עולם לא ינהל הכל עבור כולנו. כשיש שונות וגיוון כל אחת ואחד מביא את עצמו. ברור לי שבתור אישה ההסתכלות היא הרבה יותר רחבה: ראיית עולם פמיניסטית. לדוגמה החוק שאני הכי גאה בו הוא חופשת לידה לאבות. זה אירוני כי הוא חוק פמיניסטי שעוסק בחלוקת התפקידים במשפחה. וחשוב לתרומה לשוויון".  



למפלגה שלכם יש היסטוריה של מנהיגות נשים, זה מקרי?


"אני בטוחה שזה לא מקרי. שולמית אלוני די הודחה ממפלגת העבודה, הקימה מפלגה, והשותפות הראשונות שלה היו מובילות התנועה הפמיניסטית בשנות ה-70. זה מה שהכתיב את האג'נדה של המפלגה לכל דורותיה - תנועה חזקה למען זכויות האזרח. לפני 20 שנה אימצנו תקנה של ייצוג של 40% נשים לפחות בכל חמישייה. זה דבר יוצא דופן עד היום. זה מוטמע מאוד עמוק בתפיסת העולם שלנו".  



גלאון. יו"ר מרצ לשעבר. צילום: מרק ישראל סלם


מה הוא פמיניזם עבורך?


"זה חלק מתפיסת עולם כוללת שמדברת על צדק, שוויון, ודמוקרטיה. זה המיעוט הכי גדול שהוא לא מספרי אבל הוא נוכח מאוד מבחינת יחסי הכוח. זה גורם לי לי להיות יותר רגישה עבור מיעוטים אחרים. זה מוביל את העשייה והפעילות שלי".



אילו חוקים חשוב לך לקדם?


"חשוב לי לציין את המהלך של חוק הפללת הלקוחות שהובילה זהבה גלאון עם שולי מועלם. ח"כ מיכל רזין מובילה בתחום של פגיעה מינית. חוקים של שוויון במשפחה. זכויות נשים בעבודה. חופשת לידה. נושא של סמי אונס".



נשים בשמאל מותקפות יותר ע"י הציבור?


"כן. אני רואה את זה. זה 'אחד פלוס אחד'. יש מתקפה נגד השמאל ויש מתקפה נגד נשים וזה אפקט מצטבר". 



איילת שקד אמרה שדווקא נשים מתקיפות אותה ושזה לא פמיניסטי. את מתחברת לזה?


"אותי מתקיפים גם גברים וגם נשים. הרצון לצאת מהקבוצה המקורבנת גורם לפעמים לנטייה להתקיף. הפמיניסטיות הן האקטיביסטיות של המאבק המגדרי אבל כל אישה מרוויחה מכך". 



בכנסת יש תקרת זכוכית לנשים?


"תסתכלי על המספרים. כ-35 נשים זה פחות משליש, ומסתמן שאנחנו הולכים אחורה. יש גם רצפת בוץ - יותר נשים בסקטורים הנמוכים". 



שקד. צילום: פלאש 90



מה האתגר המרכזי של מרצ כיום?


"מרצ היא המייצגת היחידה של השמאל בישראל. זוהי אחריות מאוד כבדה לשמור על השמאל. תפיסת עולם שלמה קוהרנטית שמאגדת בחובה המון אג'נדות. משלום, צדק, שוויון ועוד. האתגר שלנו הוא לחזק את המקום הזה דווקא מול תקופה של הרבה השמצות ודה-לגיטימציה. אנחנו מתמודדים באופן מאוד עיקש. ההסתה של הימין עובדת נגדנו שעות נוספות. זו מכונת תעמולה משומנת היטב. המילה שמאל הפכה להיות קללה בשיח על ידי ימין. לכן זה כל כך חשוב שנרים את הראש ונהיה גאים בעצמנו. כי אחרת לא יהיה שמאל בארץ". 



אמרת השבוע שהשמאל צריך להתאגד סביב מרץ. זה באמת ריאלי בעיניך?


"בהחלט. אם מרץ היא מפלגת השמאל של ישראל כולם צריכים לבוא ולחזק את המקום הזה. תראי מה קרה למצעד המתחפשים ל'לא שמאל', ל'יש עתיד' ול'עבודה' כשמישהו לקח להם את המקום. מרצ זה המקום היציב היום, תפקידה להיות המקום השפוי והמשמעותי. יש מקום למפלגה הזו לגדול, אבל זה לא יבוא מטשטוש העמדות אלא מחיזוק שלהן. איפה שיש אי שוויון אנחנו מתייצבים למאבק. עבור כל המוחלשים מכל סוג. אלו העמדות הצודקות ביותר להוביל את המדינה. ואני מאמינה שבבחירות האלו נגדיל את כוחנו".