ד"ר דן הדס, לא יישכח לעולם את היום שבו החליט להקדיש את חייו לרפואה: "בשנת 1988, במהלך טיול, נפטר החבר הכי טוב שלי. הוא קפץ לבריכה, איבד את ההכרה וטבע. לאחר ההלוויה, גמלה בלבי ההחלטה לנסות למנוע את המוות הכל-כך מיותר הזה". מאז, כך נדמה, הקדיש ד"ר הדס את חייו כדי למנוע אובדן מיותר של אנשים צעירים ובריאים בתחילת חייהם. בשנת 2001, הוא סיים בהצטיינות את לימודי הרפואה, לאחר תום שבע שנות הלימודים, הוא הקדיש עוד ארבע וחצי שנים כדי להתמחות ברפואת ילדים בבית החולים אסף הרופא, ולכך הוסיף התמחות-על בקרדיולוגיית ילדים בבית החולים שניידר.

בהמשך סיים התמחות-על נוספת בהפרעות קצב אצל ילדים ובקרדיולוגיית ספורט במרכז המוביל בעולם, הממוקם בפאדובה שבאיטליה. את כל שנות הלימודים וההתמחויות השונות ביצע ד"ר הדס כשלנגד עיניו מטרה אחת: לתת את הטיפול המיטבי לילדים ולספורטאים. בשנת 2018 הוא שב ארצה מפאדובה ולבית החולים אסף הרופא, בו החל את דרכו כמתמחה ואליו חזר כמנהל מחלקת קרדיולוגיית-ילדים, במטרה להמשיך את הדרך ולקיים שיתופי פעולה ביחד עם המוחות המובילים בתחום בישראל ובעולם, כשהמטרה נותרה אותה מטרה, ממש כמו לפני 30 שנה: למנוע את המקרה הבא.
לבקשתנו, הסכים ד"ר הדס לפרט אודות תחומי עיסוקו.

ד
ד

קרדיולוגית ילדים

היא התחום האחראי ברפואת ילדים לרפואת הלב. קרדיולוג ילדים מטפל במומים מולדים, בין אם הם מבניים או גנטים, הפרעות הולכה קרדיומיופתיות וכן מחלות לב נרכשות כמו KAWASAKI, מיוקרדיטיס ועוד.  שכיחות מומי לב מולדים, ברמות שונות של חומרה, עומדת על שיעור של כ- 8-10 מכל אלף לידות, אליהם מתווספים מספר מומים נוספים בעלי שכיחות גבוהה הרבה יותר (מסתם אאורטאלי דו צניפי, PFO ועוד). 

רב הילדים המגיעים לאבחון מגיעים בשל אוושה לבבית. אוושה הינה תסמין, רחש הנשמע באזור הלב בבית החזה היכול להעיד על קיומו אל מום לבבי. בקרב כ-80% מהילדים נשמעת אוושה בזמן כלשהו במהלך הילדות, אין זה אומר שמדובר בבעיה לבבית, אולם בחלק גדול מהמקרים הממצא ידרוש בירור נוסף. במרפאה לקרדיולוגיית-ילדים מבוצע אבחון, טיפול וניהול מקרים בתחום.

קרדיולוגית ספורט

בשנת 490 לספירה נשלחה הודעה ממרתון לאתונה להודיע על ניצחון היונים על הפרסים בקרב מרתון, השליח, פיליפדיס שמו, הגיע לאתונה מסר את הודעת הניצחון והתמוטט....זהו ככל הנראה האירוע המתועד הראשון של מוות פתאומי בספורטאי.
מוות פתאומי בספורטאים (Sudden Cardiac Death) הוא אירוע שאינו מאד שכיח. ההערכה כיום היא שמדובר על 1-2 מקרים על כל 100,000 ספורטאים צעירים בשנה. יחד עם זאת, זהו אירוע מכונן שכן מדובר באנשים המייצגים את יכולות האדם הבריא ביותר, וקורסים במהלך אירועים שלרב נצפים על ידי עשרות אלפי אנשים (ולפעמים הרבה יותר). בעולם מתועדים מקרים רבים של מוות בספורטאים מסיבות לבביות. לפיכך, המטרה בקרדיולוגיית ספורט היא למצוא את הספורטאים בסיכון ולהוריד את מקרי המוות והתחלואה בספורטאים. 

האבחון מתבצע על ידי אקג, מבחן מאמץ ואקו לב, ובמקרה הצורך גם על ידי הולטר, CARIAC MRI , ו־TRANS ESOPHAGEAL ELECTROPHYSIOLOGIC STUDY שהיא טכניקה לא פולשנית לבדיקות הפרעות קצב לבביות דרך הוושט (ללא שימוש בצנתרים הנכנסים ללב) והיא מיועדת בעיקר לאבחון הפרעות קצב מסוג SVT supraventricular tachycardia  ולהערכת סיכון במקרים של WPW wolf Parkinson white syndrome.

ד"ר הדס הינו המומחה הראשון בארץ עם ניסיון בתבחינים אלקטרופיזיולוגים לא פולשניים. בימים אילו הטכנולוגיה מיובאת לארץ הפעולה מתבצעת בחדר צנתורים.
ילדים, ספורטאים, אנשים צעירים ובריאים שכל החיים לפניהם - זאת האוכלוסייה שלה בחר ד"ר דן הדס להקדיש את חייו, כך שאולי יש פה גם איזו נחמה - ואותו חבר שנפטר בנעוריו, הציל במותו חיים רבים בקרב הדורות הבאים.