ועדת החקירה של האו"ם פרסמה היום (חמישי) את ממצאי החקירה של רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שקבעו כי העיתונאי היה קורבן של "הרג אכזרי ומתוכנן", שבוצע על ידי פקידים סעודים. על פי הודעת ועדת החקירה, סעודיה "הקשתה מאוד" על מאמציה של טורקיה לחקור את רצח העיתונאי שאירע בחודש אוקטובר האחרון.



חוקרת האו"ם, אגנס קאלאמארד, סיפרה כי צוותה סקר את "חומר האודיו המצמרר והמבעית" של הרצח, שהגיע לידי פקידי מודיעין טורקיים. קלימארד גם אמרה כי ביקשה לערוך ביקור רשמי בסעודיה וציינה כי יש לה "חששות גדולים" בנוגע להגינות ההליך המשפטי של 11 האנשים העומדים לדין על רצח העיתונאי.



סעודיה תחילה הכחישה כי יש לה קשר למוות של חשוקג'י, אך מאוחר יותר טענה כי הוא מת במהלך "קרב אגרופים" עם פקידים בתוך הבניין. בריאד הודו כי הרצח היה מתוכנן אך בוצע כ"פעולה סוררת".



נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נמנע מלהגיב בחריפות על מעורבות סעודיה בנוגע לרצח, והודה כי היחסים הכלכליים בין שתי המדינות חשובים יותר. הבית הלבן לחץ  על הנשיא האמריקאי לנקוט עמדה קשוחה יותר ביחסיו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.



בחודש שעבר ביקשה התביעה בסעודיה את עונש המוות עבור חמישה מתוך 11 חשודים ברצח העיתונאי. הבקשה באה במהלך השימוע הראשון במקרה הרצח של חשוקג'י, שפגע קשות בתדמית הבינלאומית של הממלכה והזיק ליחסיה עם מדינות המערב.



בדצמבר פרסם ה"וולסטריט ג'ורנל" חלקים מהדוח המסווג של ה-CIA העוסק ברצח בהם ההערכה כי יורש העצר הסעודי בן סלמאן הוא זה שהורה על חיסולו של העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. על פי הדוח, לפני ואחרי הרצח הוא שלח 11 הודעות ליועצו הבכיר שהודח בינתיים, וחודשים לפני כן אמר "אולי נכין לו פיתיון ונארגן משהו". הדוח מתייחס לאמירה הזו כאל מתן "אור ירוק" לחיסולו של חשוקג'י.



עם זאת, בדוח נכתב כי "לצורך הבהרה, לא נמצאו הוכחה או סימן לכך שיורש העצר אכן נתן הנחיה מפורשת לבצע את הרצח". בחודש אוקטובר דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי ה-CIA הגיעה למסקנה כי בן סלמאן הוא האיש שנתן את ההוראה לרצוח את העיתונאי הסעודי. הדיווח סתר את טענתה של ממשלת סעודיה, לפיה לבן סלמאן אין כל מעורבות בפרשה.



על פי הדיווח, ה-CIA הגיע למסקנה כאמור לאחר בחינת מקורות מודיעיניים רבים, בהם שיחת טלפון שקיים אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המכהן כשגריר הממלכה בסעודיה, עם העיתונאי שנרצח, ובה נתן השגריר הוראה לחשוקג'י להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה נכון ובטוח עבורו. לפי ה"וושינגטון פוסט", לא ידוע האם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח בקונסוליה, אך הוא קיים את השיחה בהוראתו של אחיו הנסיך.