צילום לוויין מודיעיני שהגיע לפני שלושה ימים מסוריה וצולם על ידי חברת ISI הישראלית, מצביע על התקדמות בהכנסת סוללות ה-S300 לשימוש מבצעי על ידי צבא סוריה. צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13", התארח בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM והסביר כיצד אפשרה ישראל את ההתבססות האיראנית בסוריה.



האיראנים הקימו מפעל לטילים מדוייקים על אדמת סוריה.
"האיראנים לא מוותרים. מפעלים נוספים שהם הקימו בלבנון, הם ממשיכים להקים אותם בסוריה. האיראנים, עם כל המבצעים הישראלים והתקיפות, האנרגיה שלהם היא להמשיך את הנוכחות וההתבססות שלהם. האיראנים בסוריה, מסיבה פשוטה, שהם שיעים, מחזירים לעצמם את אותה טעות שנעשתה לפני 1,350 שנה, שאז הם וויתרו לסונים והם לא יעזבו את זה. ההתבססות היא לא רק צבאית, אלא גם אזרחית, של יישוב של שיעים שנמצאים בעיראק ובמדינות אחרות, בתוך איראן. של הטבות של שיעים שרוצים להגיע לסוריה, שיקום מקומות קדושים, אפילו יש בדיחה שאומרת שבחלקים מסוימים של דמשק אתה צריך ללמוד פרסית. האיראנים שם כדי להישאר".



הם עושים שינויים, עוזבים את נמל התעופה בדמשק, עולים צפונה, זה כדי לשפר עמדות, כדי להרחיק את ישראל מתקיפות?
"זה בעיקר כדי להתחשב בסורים ובאיראנים וברוסים. יש משחק כוחות עדין ובעייתי שם. זו הסיבה שראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רוסיה משחקת שם משחק כפול, האיראנים משחקים תוך כדי פחד מהרוסים, ותוך כדי שמירה על מטרת העל-שימור שלטון אסד. גם הוא מוטרד מדחיקת רגליו וכניסה של מיליציות שיעיות לתוך סוריה. כולם מודאגים מכולם ולכן ההבנה הייתה שהאיראנים צריכים לזוז טיפה כדי להפסיק את הפגיעות בדמשק. התקיפות הישראליות במחסנים לא היו טובות לסורים והם אמרו לאיראנים לזוז לשדות התעופה הצבאיים בחומס וחלב.


העזיבה שלהם את דמשק לא אומרת שהם עזבו את סוריה".



"המתקפות התחילו שנה וחצי מאוחר אחרי שהאיראנים כבר נכנסו לתוך המערכה. אנחנו ראינו את האיראנים נכנסים לסוריה כדי לעזור לאסד במלחמת האזרחים, לא חשבנו שזה יהיה תרגיל ההתבססות והכיסוי להתבססות בגבול הצפוני שלנו. כשראינו והבנו את זה, התחילו החיסולים אז זה היה מעט מאוחר מידי".





נרדמנו בשמירה?


"אני חושב שכן. נרדמנו בשמירה בהקשר של בזליגה האיראנית לתוך סוריה. חשבנו שזה חלק מההתפשטות של דאעש. אפילו אובמה בזמנו עודד את המיליציות האיראניות להילחם בדאעש באזור עיראק, והם לא עצמו עין. היה אפשר להקדים תרופה למכה ולהקדים את המתקפות בשנה וחצי".



מה שמדווח, הוא שסוללות ה-S-300 כבר ממוקמות.


"נכון, הן ממוקמות, ראינו זאת בצילומי הלוויין שפורסמו, וגם ההדרכה של הרוסים לסורים נעשתה, אבל היא עדיין לא מבצעית".



המשמעות היא שינוי כללי המשחק, אם זה יצא לפועל.


"נכון, זה משנה את המשחק, אבל מי שירצה לתקוף זה יהיה מסובך יותר אך אפשרי. זה יהיה מסוכן יותר, שמטוס שלנו באוויר והסורים רואים אותו במכ"ם של ה-S-300".



זה עלול להוביל לעימות בין חיל האוויר לטילים המתקדמים הרוסים האלה.


"גם, וגם להפלה של המטוס, כמו הפלת ה-F16 שקרתה בשטח שלנו, אבל לא בכדי זה קרה בשטח שלנו, כי כנראה לא הייתה באמת חצייה לעבר הגבול הסורי. אין ספק שחיל האוויר יכול לתת לסכנה פתרון, אבל זה יהפוך את המתקפות למעט יותר מסובכות והרבה יותר רגישות מול הסורים והרוסים. הסורים כבר עברו את סף הפחד והם יורים חופשי במתקפות האחרונות, כולל הטיל לעבר החרמון".



יש לך ספק שפוטין לא ייתן שישראל תשמיד לו את ה-S300?
"המשחק הרוסי תמיד מעורפל ולא לטובת אף אחד. אנחנו סובלים מהרוסים מזה שהם נוזפים בנו ומאיימים אחרי כל מתקפה וגם הציבו את ה-S-300.


מצד שני הם לא עושים חיים קלים לאיראנים ולאסד. הם דורשים ממנו לעצב את הצבא כמו שהם רוצים, ויש להם עימותים בהרבה מקומות עם האיראנים. לא פשוט. לא יודע איך הרוסים יגיבו אם ישראל תשמיד להם את הסוללה. לא יודע אם ישראל תלך על מהלך כזה אבל זה בהחלט ירגיז את הרוסים. אני חושב שבהתחלה לפחות ישראל תנסה להמשיך לפעול ולהתחמק מן המערכת הזאת מבחינה טכנית".