מרבית התוכניות החינוכיות העוסקות בהתמודדות עם בריונות רשת בקרב בני נוער מתמקדות במניעה, הרתעה וטיפול בבריונים או בתמיכה בקורבנות. תוכנית חדשה מציעה נקודת הסתכלות שונה – מעורבות בני הנוער שעדים לה. 



מדובר בתוכנית שערכו פרופ’ טלי היימן, ד”ר דורית אולניק־שמש ויעל צור מהאוניברסיטה הפתוחה, שתוצג לראשונה השבוע בכנס צ’ייס של האוניברסיטה. 
התוכנית מתמקדת בעדים לבריונות במטרה להניע את העדים להתערב לטובת הקורבן. כרגע מתקיים פיילוט בבית ספר אחד ובעתיד מקוות החוקרות להכניס את התוכנית לבתי ספר נוספים.
 

החוקרות מציינות כי בבריונות ברשת מעורבים תוקפים, קורבנות ועדים, כשברשתות החברתיות עולה מספר העדים הפוטנציאליים. מחקרים קודמים מראים כי עדים נוטים להתערב כשהם מעריכים את אירוע הבריונות כחמור, כשהם חברים של הקורבן או כשהם מאמינים שהם מסוגלים לעזור לקורבן. 
 
עם זאת, עדים רבים חוששים מהתוקף, סומכים על עדים אחרים או אין להם ידע כיצד ניתן לסייע. 
 
התוכנית כוללת מספר שלבים, בהם זיהוי האירוע, קבלת אחריות עליו והתערבות יעילה לטובת הקורבן. 
 
במחקר השתתפו 418 תלמידים מכיתות ח’, כשלמחציתם הועברה התוכנית על ידי מחנכי הכיתות במשך שלושה חודשים. מניתוח דיווחי התלמידים, נראה כי בעקבות התוכנית חלה ירידה בבריונות ברשת, נרשם שינוי ברגשות הנפגעים וחל שיפור בתגובות העדים לפגיעה.
 
לדברי ד”ר אולניק־שמש, “נושא הבריונות ברשת נחקר בעולם בעשור האחרון, אבל מעטים המחקרים שעוסקים בעדים לתופעות הללו. הממצאים במחקר שערכנו מראים שלעדים לאירועי בריונות ברשת תפקיד מפתח בהתמודדות עם הנושא, ולכן פותחה תוכנית התערבות ייחודית המבוססת על תפקיד העומדים מהצד”. 
 
פרופ’ היימן מוסיפה: “התוכנית מבוססת על העלאת המודעות והקניית דרכי התמודדות והגשת עזרה לתלמידים הרואים אירועים כאלה ברשת. המחקרים שערכנו מראים שכ־30% מבני הנוער נפגעים מבריונות ברשת ולמעלה מ־50% מדווחים כי היו עדים לאירועי בריונות ברשת. לדעתנו, חשוב מאוד להטמיע תוכנית זו בבתי ספר ברחבי הארץ”.