פערי השכר בין עובדי ההוראה המלמדים בבתי הספר היסודיים לעומת עובדי ההוראה המלמדים בבתי הספר העל־יסודייים ממשיכים להתעצם. בתחילת החודש עודכן השכר למורים המלמדים בחטיבות העליונות ונמצאים בהסכם “עוז לתמורה”, כחלק מהסכם השכר הקיבוצי שנחתם במרץ 2018 בין מרכז השלטון המקומי ומשרדי האוצר והחינוך לבין ארגון המורים העל־יסודיים. 
 
בעקבות ההסכם גדלו פערי השכר בין עובדי ההוראה המתחילים בתיכונים לבין מורי החינוך היסודי. המהלך לווה בביקורת דווקא מצד עובדי ההוראה הוותיקים, שלא זכו לשיפור גדול בשכרם. כעת, כחלק מההסכם, קיבלו המורים המאוגדים בארגון המורים תוספת בסך מאות שקלים עבור משרה מלאה. 
 
לעומתם, המורים הנמצאים ברפורמת “אופק חדש”, שאותה מקדמת הסתדרות המורים, יקבלו תוספת שכר בחודש יולי, במסגרת הסכמי השכר שלהם, אך הפערים בין שתי הקבוצות עדיין יעמדו על אלפי שקלים.
 

תוספת זו מציבה את הגננות והמורים ביסודי ובחטיבות הביניים עם משכורת נמוכה בכ־3,000 שקל מהמורים המלמדים בבתי הספר העל־יסודיים. כך יוצא שמורה מתחיל בעל־יסודי ירוויח כעת כ־8,500 שקל בחודש, לעומת מורה מתחיל ביסודי שירוויח כ־5,500 שקל בחודש. 

הפגנת מורים. צילום: עפר לבנת
הפגנת מורים. צילום: עפר לבנת

 
בשיחה עם “מעריב” אומרת בתסכול ת’, מחנכת ביסודי: “זה מרתיח שמעלים את השכר למורים בעל־יסודי ולנו לא. אנחנו צריכים לצאת למחות, לשבות. אני רוצה להצליח לחיות מהשכר הזה ושלא אצטרך לעבוד בעוד עבודה. ממש בושה למערכת שזה המצב. מה ההבדל בין מורה בתיכון למורה ביסודי?”.
 
נוסף לשכר הנמוך שהיא מרוויחה, ת’ גם לא עובדת במשרה מלאה, כי בית הספר לא מצליח לספק לה שעות. “אני מתוסכלת מאוד וחושבת לעזוב", היא מספרת. "אני מוכנה לעבוד קשה, אבל לא מצליחה לסיים את החודש וצריכה להשלים הכנסה בשיעורים פרטיים. מורים טובים ואיכותיים עוזבים את המערכת”.
 
ר’, מורה ביסודי, מוסיפה: “אני חושבת שצריך להיות שכר בסיס שווה לכולם. הוראה היא בין המקצועות הלא מוערכים. לאף אחד לא אכפת מאיתנו. כל המורים צריכים לקום ולזעוק נגד הפערים”. ביציגים, ארגון עובדי ההוראה בישראל אומרים כי “פיצול עובדי ההוראה לשני הסכמי העסקה מביא אותנו למציאות שבה יש עובדי הוראה סוג א’ ועובדי הוראה סוג ב’. 
 
"לא יעלה על הדעת שעובדי הוראה מתחילים, עם תעודת הוראה ותואר ראשון, שעובדים בגני ילדים, בבתי ספר ובחטיבות, ישתכרו שכר התחלתי כל כך נמוך, בזמן שעובדי הוראה מתחילים בתיכונים, עם אותה רמת השכלה והכשרה, ישתכרו בכ־3,000 שקל יותר. 
 
“אם לא די בכך, משרד החינוך מונע במכוון מעובדי הוראה רבים לעבוד במשרה מלאה (למרות רצונם), כפי שניתן ללמוד מנתוני דוח טאוב. "משרה ממוצעת במשרד החינוך היא 77%, כלומר בפועל השכר למורה מתחיל יהיה מתחת ל־5,000 שקל, בהתאם לאחוז המשרה”.