רגע לפני שעסקת המכירה של חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס נכנסת לפלונטר משפטי, הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, משה ברקת, בטוח שהבעיה תיפתר. “עבדתי בכל סוף השבוע למציאת פתרון לבעיית הבעלות, ואני בטוח שהיא תיפתר", אומר ברקת ל"מעריב". נזכיר שעקרונות העסקה נחתמו כבר ביולי 2018, אך סיבות שונות, בעיקרן רגולטריות, מנעו עד כה את השלמתה.

בלב הבעיה עומד האשראי לרכישת לאומי קארד שייתנו חברות הביטוח הגדולות - הראל, מנורה מבטחים והפניקס, לקרן ההשקעות האמריקאית. כיוון שמדובר בחברת כרטיסי אשראי (המוגדרת תאגיד פיננסי), הפיקוח על הבנקים דורש מהאוצר לבחון את הצורך במתן היתר מיוחד לחברות הביטוח המממנות.
ההיתר נדרש במקרה של כשל בפירעון ההלוואה, שיחייב את העברת מניות לאומי קארד המשועבדות לידי חברות הביטוח ועלול לגרום לכך שחברות הביטוח יחזיקו במניות תאגיד בנקאי, ללא היתר שליטה.


מהלך כזה עלול לעמוד בסתירה לחוק הריכוזיות, המונע מתאגיד ביטוח להחזיק בתאגיד פיננסי אחר. בעקבות כך, כאמור, שקד ברקת בימים האחרונים על פתרון שיאפשר להשלים את עסקת המכירה כבר השבוע.

על פי ההערכות, מדובר בפתרון כלכלי שאינו מצריך היתר משפטי מיוחד. בין השאר, נבדקת האפשרות ליצירת מנגנון להעברת המניות המשועבדות לידי נאמן, שיפעל לממש אותן בעת כשל בפירעון ההלוואה. יש לציין שמגנון דומה הופעל בעת העברת מניות בנק אגוד לידי נאמנות.
 
רוסק־עמינח. השלמת המכירה חיונית לבנק לאומי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
רוסק־עמינח. השלמת המכירה חיונית לבנק לאומי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


השלמת מכירת לאומי קארד לקרן האמריקאית (תמורת 2.5 מיליארד שקל) חיונית לכל הצדדים, ובעיקר לבנק לאומי בניהול רקפת רוסק־עמינח. נראה שעם פרסום הדוחות ל־2018 יופיעו רווחי ההון בגין עסקה זו בסעיף אירועים שלאחר המאזן (הרווח עצמו ייכלל ברבעון הראשון). מדובר בעסקה חשובה ביותר גם עבור שר האוצר משה כחלון, לאחר שחרת על דגלו להנהיג רפורמה בבנקאות. 
 
יש לציין כי בגלל העיכובים בהשלמת העסקה נאלץ בנק לאומי להקדים ולצאת בתוכנית ההטבות גודי’ס, מתוך הנחה שבסופו של דבר העסקה תאושר. חשוב להדגיש שמדובר בהתפתחות כמעט ודאית, ועדות לכך היא שאפילו הלוגו של לאומי קארד שונה למותג מקס.

משה ברקת מסר ל"מעריב": “ככל הידוע לי, זה המקרה הראשון שבו גופים מוסדיים מספקים מימון לרכישת שליטה בתאגיד בנקאי. זאת באמת שאלה טובה מדוע סוגיה זו לא עלתה עד היום על סדר היום.

“אני מבין את חששות הפיקוח על הבנקים. הם עושים את עבודתם ואני מכבד את עמדתם. מדובר בסוגיה לא פשוטה, שבסוף השבוע ליבנו אותה מול בנק ישראל. יש להם עמדה מסוימת, שלפיה חברות הביטוח חייבות לעבור מעין תהליך של קבלת היתר שליטה, ולנו יש פתרונות אחרים". לדברי ברקת, “העברתי אתמול את הצעתי לבנק ישראל, ואני מאמין שההצעה שגיבשתי תביא לפתרון הבעיה, לשביעות רצון כל הצדדים".