זו כבר השנה החמישית ברציפות ש"הכוכב הבא לאירוויזיון" היא התכנית שבוחרת את הנציג של ישראל לתחרות האירופית והשנה התחושה שזו לא עונה רגילה, ולא רק עוד בחירת נציג ישראלי - חזקה מתמיד, שכן האירוויזיון ייערך פה בישראל, מה שנקרא אצלנו בבית. לא סתם שמענו לאורך העונה מהשופטים פעמים רבות שהכיוון שאליו הם מכוונים הוא למתמודדים חזקים שיביאו זכייה נוספת - מה שנקרא "דאבל", כמו שהיה לנו בשנת 1979. באותה שנה האירוויזיון הגיע לישראל לאחר ניצחונו של יזהר כהן עם השיר "אבניבי", וישראל ניצחה שוב עם "הללויה" של גלי עטרי ולהקת חלב ודבש.



אם כן הציפיות מאוד גבוהות ולא סתם, לא רק שיש לנו ארבעה מועמדים חזקים ביותר, נראה שאין לשופטים פייבוריט מובהק ובאמת הכל פתוח וכל אחד מהארבעה יכול לזכות. אז יצאתי לבדוק מה דעת הזוכים והמומחים לאירוויזיון – מי צריך לייצג אותנו?




אז אם הזכרנו כבר את הזוכה הישראלי הראשון בתחרות, יזהר כהן, מין הראוי שגם נפנה אליו לשמוע את דעתו: "העונה השנה מוצלחת ביותר, אפילו מעל ומעבר, גם ברמה המוזיקלית והבימתית של המשתתפים. מה שהכי מרגש אותי השנה זו הרב גוניות של המתחרים - כל אחד הביא עולם ייחודי שלו, ומחזיר אותי לתקופות טובות יותר במוזיקה הישראלית בעבר, כשלכל אומן היה את הייחוד שלו וזה מאוד משמח אותי".

לגבי מי יכול לייצג אותנו בצורה הטובה ביותר אומר כהן כי כל אחד מהפיינלסטים יוכל לייצג אותנו היטב. "לכל אחד יש את הכיוון והסגנון שלו ועם שיר נכון וחזק, כל אחד מהם יכול להתחרות על הניצחון", הוא אומר. כשצריך ממש לבחור פייבוריט כהן מודה שהוא לא כל כך אובייקטיבי אך מבחינתו הפעם מגיע למאיה בוסקילה לייצג אותנו בתחרות: "הבמה הזו, של האירוויזיון, תפורה לה ויכולה להיות עבורה נקודת זינוק עצומה לקריירה בינלאומית, כי היא זמרת ברמה בינלאומית".





אימרי זיו, שזכה בגמר הכוכב הבא בשנת 2017 וייצג אותנו באירוויזיון שנערך בקייב עם השיר "I Feel Alive" סיים לצלם קליפ בשבוע שעבר ומוציא בקרוב סינגל חדש. גם הוא מודה שהעונה הזו של "הכוכב הבא" חזקה מאוד ואין לו ממש מושג מי הולך לזכות. "אני חושב שכיתריה היא הזמרת הכי טובה שיש בארץ, קובי מיוחד ברמות שזה יכול מאוד להתבלט ושפיטה היא זמרת מצוינת שמביאה דמות שמאוד יכולה לעבוד באירוויזיון, דמות מיוחדת ולא קונבנציונלית, שהקהל מספיק אינטליגנטי להבין שמדובר בהומור, אז ממש קשה לומר".

יחד עם זאת גם הוא מסכים שמגיע למאיה בוסקילה לזכות בשל הדרך שהיא עברה ובגלל שהיא זמרת מצוינת. "אני כל כך מבין את הדבר הזה שאתה פעם אחת יכול להיות הכי למעלה ושנייה אחר כך לא זוכרים לך מה עשית ואתה לא יכול לעשות שום דבר אחר. ההליכה שלה לתוכנית היא אומץ מטורף ואני ממש רוצה שזה ילך לה".

אימרי זיו. צלם : רונן אקרמן
אימרי זיו. צלם : רונן אקרמן


המפיק המוזיקלי חן מצגר-אדר, שהפיק ועיבד שני שירים שייצגו אותנו באירוויזיון – "רק בשבילו" של מורן מזור ב-2013 ו-"made of stars" של חובי סטאר שהעפיל לגמר האירוויזיון והגיע למקום ה-14בשנת 2016, היה בעד להקת "שלוה" לייצוג ישראל באירוויזיון. לאחר שאלו פרשו על מנת לא לחלל את השבת בהופעתם, גם הוא חושב שהראויה ביותר לייצג אותנו השנה היא מאיה בוסקילה.

"מאיה כבר מזמן היתה צריכה לייצג את ישראל באירוויזיון, לפני 12-10 שנים. היא מבינה את התחרות, היא מבינה במה גדולה, אין מישהו ראוי ממנה לזה. אם עד היום היינו צריכים לשלוח מועמדים ולראות איך מגדילים אותם אל הבמה הזו, כי פחדנו שהם לא יצליחו לעמוד בגודל ובלחץ ובקרקס הזה, אז היא בוודאות תצליח לעמוד בקרקס הזה"

קרקס?
"התחרות הזו היא קרקס לטוב ולרע - זו תחרות שכשאתה חוזר הביתה ולא נעשה נטע ברזילי", הוא אומר ומסביר. "זאת אומרת כוכב ענק, אי אפשר להחזיק את זה, לא ברמת התאורה, ההגברה והשירים – כשאתה נמצא בישראל אתה צריך אחר כך להופיע בקפה ביאליק. אין הלימה בין הבמה של האירוויזיון מול כל מקום אחר שתופיע בו בארץ, זה לא קיים ומאיה מביאה משהו שהוא גדול מהחיים, מאוד לא ישראלי מבחינת הגודל, המימיקה וההגשה שלה - זה מאוד לא מתאים לקהל הארץ-ישראלי שאוהב את הזמרים הקטנים והנוגים".



מאיה תצליח לעמוד על הבמה הגדולה של האירוויזיון ואחר כך לחזור לקהל המקומי?
"במקרה של מאיה, אין שאלה איך היא תצליח להחזיק את זה וגם לאחר מכן, היא תצליח להחזיק בצורה מדהימה. ב'מאני-טיים' היא יודעת לבצע את הדברים שלה כמו שצריך והיא הכי בשלה לדבר הזה, יש לה קול ענק, היא צריכה בלדה עוצמתית, לעמוד במקום ושהכל יתרחש מסביבה. מה גם שהיא כבר עשתה את זה בישראל. לא הרבה אומנים מצליחים להחזיק קריירה בפיק גבוה כל כך הרבה שנים, כמעט עשור, כמו שמאיה עשתה".

נראה שמרבית האנשים בתעשייה מפרגנים לבוסקילה, לכן שאלתי את שי כהן, דובר מועדון החובבים הישראלי הרשמי OGAE מה דעתו בעניין: "אחרי שלוש שנים של הצלחות יחסיות ושנה אחת של ניצחון שאלתי את עצמי מה כבר אפשר לחדש? מה עדיין לא ראינו ואיך אפשר להפתיע אחרי התופעה המטורפת הזאת שנקראת נטע ברזילי? מסתבר ששם ב'קשת' יודעים את העבודה וגם העונה הזו סיפקה לנו רגעי טלוויזיה מותחים, מרגשים, מפתיעים וגם את אסי ורותם שהתעלו על עצמם בעונה הזו".



אז איך באמת מחדשים ומפתיעים את אירופה גם השנה?
"הרביעייה בהחלט ראויה, אך רק אחת בעיני יכולה להביא לנו את הדאבל ולהפוך גם את אירוויזיון 2019 להיסטורי והיסטרי - מאיה בוסקילה".

מרגיש כאילו יש קונצנזוס בעניין
"כל השלושה האחרים טובים, כל אחד מביא איתו צבע, עניין וכישרון אבל למאיה יש ערך מוסף, למאיה יש גם שנים של הופעות על הבמות והמון ניסיון".

לדעתך זה מה שיעשה את ההבדל ויביא את ישראל מספיק גבוה עד כדי זכייה שנייה?
"בעצם הגעתה לתכנית ריאליטי, מאיה מוכיחה כמה היא רוצה את זה, כמה היא כמהה להגיע לבמה הגדולה ובעולם וכמה לא מעניין אותה מה יגידו ומה יחשבו בדרך לשם. מאיה מגיעה עם רזומה של זמרת השנה וכוכבת ענקית שבאמתחתה להיטים רבים שחרכו כל תחנת רדיו אפשרית במדינה ומתמודדת מול ילדים וזמרים צעירים שזו להם הבמה הראשונה ורק על הצעד הזה מגיע לה 'דוז פואה'. בעוד שחלק גדול ממדינות אירופה שולחות בשנים האחרונות זוכים של תכניות ריאליטי מקומיות לאירוויזיון - לנו לנו כאן סיכוי והזדמנות לשלוח זמרת מוכשרת, מנוסה, דיווה אמיתית שלא תרשה לעצמה לפשל ולא תתפשר על פחות משיר מושלם, ביצוע מושלם והופעה שתיזכר ותעשה לנו הרבה כבוד."



אומרים שמאיה "דיווה", עם מניירות, שאולי היא גדולה מדי אפילו לאירוויזיון, שנוטה לגימיקים בשנים האחרונות
"מאיה מקצוענית ולא מתפשרת, אני רגוע שברגע האמת נקבל מאיה שכולנו נאהב".

גמר "הכוכב הבא לאירוויזיון" 2019, ייערך הערב (שלישי) ואז נדע מי באמת המנצח הגדול שייצג אותנו על הבמה הכי גדולה באירופה, לעיניי יותר מ-200 מיליון צופים, בתחרות האירוויזיון שייערך במאי הקרוב בתל אביב.