שניים מבתי החולים הגדולים בירושלים בפרט, ובארץ בכלל - בתי החולים הדסה עין כרם והר הצופים, צפויים לעבוד במתכונת חירום בלבד, וזאת כתוצאה של שביתה שנכנסה הבוקר (שלישי) בשעה 08:00 בבוקר לתוקף.  ל"מעריב־השבוע" נודע כי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיע אתמול לבית החולים הדסה עין כרם ונפגש עם הרופאים. הוא הבטיח שידאג לכך שבחודשיים הקרובים ייקלטו להתמחות בהדסה הרופאים שההסכמים לקבלם לעבודה בחודשים הקרובים בוטלו. בסביבת ליצמן טוענים שעלו כמה אפשרויות, אבל טרם נמצא פתרון. בהדסה מסרבים להגיב על ביקורו של סגן שר הבריאות בבית החולים או לאשר אותו. בד בבד, פנתה אתמול הנהלת הדסה לבית הדין הארצי בבקשת ערעור על החלטת בית הדין האזורי לעבודה לאשר את השביתה.



מנכ"ל הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, שב ופנה לרופאי בית החולים בבקשה "לגלות אחריות לשלומם של מטופליהם ולסיים את השביתה שתוצאותיה תהיינה לבטח הרסניות לבית החולים וישאירו חותם למשך זמן רב. זאת בוודאי לאחר הבטחת סגן שר הבריאות  לקליטת המתמחים עד מרץ". לדבריו, כך מתייתרת השביתה. "יש להגיע להחלטות משותפות באשר לשכר הרופאים האקדמים הבכירים במו״מ ולא בדרך כה פוגענית ומיותרת עבור כולם", סיכם.

במהלך השביתה, בית החולים יפעלו במתכונת שבת וחג: "אנו עושים הכול על מנת שמטופלים לא ייפגעו מהצעדים הארגוניים שיינקטו. באם מצא הרופא כי הטיפול במטופל הינו דחוף ואיננו סובל דיחוי הוא חייב לטפל בו. כל מטופל המגיע לחדר מיון זכאי להיבדק על ידי רופא".

הפעילות במהלך השביתה:
 
1. מקרים דחופים - טיפולי חירום: טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה ופגיות, כפי שניתנים במתכונת שבת וחג, כך גם יינתנו במהלך השביתה. בימי שביתה מלאה, המרכזים לרפואה דחופה עובדים במתכונת שבת מתוגברת. התגבור יינתן ע"י סטאז'רים והצוות האורגני, על-פי שיקול דעת מנהלי המרכזים ובתיאום עם ועד הרופאים. בכל מקרה חריג ניתן לפנות לוועדת החריגים המקומית בבית החולים שתכריע האם לתגבר ברופאים נוספים.
2. פרוצדורות, ניתוחים וניתוחים קיסריים מתוכננים: יופנו לוועדת החריגים המקומית בבית החולים.
3. טיפולים שוטפים במכונים ומחלקות אשפוז יום: 
• בעת שביתה כללית לא יינתן טיפול. מקרים דחופים יופנו למלר"ד.
• טיפולים כירורגיים באשפוז יום, דינם כדין חדרי ניתוח.
• טיפולים אונקולוגים במסגרת אשפוז יום אונקולוגי/המטולוגי יינתנו כרגיל.
4. ססיות ושירותי שר"פ: בעת שביתה כללית בביה"ח- לא יבוצעו ססיות ולא יינתנו שירותי שר"פ.
5. הוראה: לא תתקיים כל פעילות הוראתית
6. אשפוז יום פסיכיאטרי: ישבות בימי שביתה כללית.
7. טיפולי I.V.F הפריה חוץ גופית: יופנו לועדת חריגים.
8. ועדות רפואיות: ועדות להפסקת הריון - בעת השבתה כוללת דינן כדין עבודה בשבת.
9. אונקולוגיה:
• ניתוחים אונקולוגיים - יבוצעו באישור ועדת חריגים.
• טיפולים אונקולוגיים (גם במסגרת אשפוז יום) - יבוצעו כרגיל בימי שביתה כללית.
10. דיאליזה: שירותי דיאליזה יבוצעו כרגיל בימי שביתה כללית.
11. תקני צה"ל/ קהילה: כאשר למחלקה תקן למתן שירות בקהילה - אם הרופא מקבל את שכרו באופן מלא מבית החולים הוא ישבות. אם הרופא מקבל חלק משכרו מהקופה - ישבות בבית החולים ויעבוד בקהילה. כמו כן, מרפאות צה"ליות בביה"ח יושבתו בעת שביתה כללית בביה"ח.
12. רפואת שיניים- תתקיים במתכונת שבת
• המרפאות יעניקו שירותי עזרה ראשונה בלבד
• לא תתקיים פעילות אלקטיבית במרפאות
• לא יבוצעו ניתוחים אלקטיביים בחדרי הניתוח
• לא תתקיים כל פעילות הוראתית

צוות הרופאים המתמחים פנו במכתב לתושבי ירושלים: "אנו, מתמחי הדסה, עובדים ימים כלילות, דואגים לכם גם לאחר שעות העבודה ועמלים בהוראת סטודנטים שיהוו את דור העתיד של רופאי המדינה. פנינו לתחום העיסוק שלנו לא מתוך רדיפה אחר שכר או כבוד. אם היינו חפצים בכך, היינו פונים מלכתחילה לתחומים אחרים".
 
"בחרנו במקצוע הרפואה כי אנו מאמינים בנתינה ובשליחות של המקצוע. אנו מכירים היטב את התסכול ממערכת הבריאות במחלקות השונות, ומכירים באירועים בהם לצערנו מטופל נפגע מטיב הטיפול ואף מהתנהלות חסרת רגישות מצד הצוות המטפל, אך האמינו לנו - במסגרת האמצעים הניתנים לנו אנו עושים ככל שביכולתנו לצמצם אירועים אלו עד כמה שניתן ולספק לתושבי ירושלים טיפול איכותי ובלתי מתפשר תוך שמירה על כבוד המטופל. צר לנו מאוד שהגענו למצב בו אתם המטופלים נמצאים בין הפטיש לסדן במאבק הזה. כולנו תקווה כי משבר זה יסתיים בקרוב, ועל הצד הטוב ביותר, כדי שנוכל להמשיך לשרת אתכם נאמנה".

 

יוזכר שביום חמישי האחרון הודיעה ההסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) על שביתה ללא הגבלת זמן שתחל ביום ראשון, מאחר ששבעה מתמחים שהיו אמורים להתחיל בחודשיים הקרובים את התמחותם בהדסה, כפי שסוכם עמם, קיבלו לאחרונה הודעת ביטול. במכתב גלוי לרופאים, ששלח למחרת, הסביר בין השאר מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין: "אינני מצביע בעד צעד דרסטי כזה אלא נגדו. אלא, שאם לא נגיע בימים הקרובים להסכמות שעיקרן הקטנת עלויות כוח אדם וללא הצעד הנוראי החד־צדדי הזה, נחמיץ את ההזדמנות שלנו לעמוד ביעד הגירעון לשנה זו, שהוא הבסיס ליציאתנו מהסכם ההבראה בסוף 2020".