"האדמה שלי היא שירים", פרויקט שיתופי של המוזיקאים והכותבים דן תורן, עמיר "ג'נגו" רוסיאנו והמפיק המוזיקלי דורון פלסקוב, יהפוך בקרוב לאלבום ראשון מסוגו. "זהו אלבום פתוח המיועד לשינויים ששחררנו בצורה חופשית לרשת, כבסיס הבנוי מלגו - קומה אחת עשויה היטב של השיר שעליו עבדנו, והענקנו בתיקייה לכל מי שרצה להיות שותף שלנו ביצירה, לבנות עליה את היצירה שלו, מסביר תורן. "בהתחלה, מטבע הדברים, פנינו לחברים שלנו בוואטסאפ, אבל במקביל צילמנו סרטון לקידום העניין, והפצנו לכל המעוניין את הבשורה בפייסבוק".



11 סקיצות משויפות הקליטה השלישייה, בלי ציפיות מיוחדות, ושילחה כמו מכתב בבקבוק על פני אוקיינוס האינטרנט. הם קיבלו בחזרה יותר מ־50 ביצועים, כל אחד מיוחד בפני עצמו.



עד לשחרור לרדיו של "האדמה שלי היא שירים" במרץ הקרוב, השירים עולים לאיטם לעמוד היוטיוב של הפרויקט. חלק מהמבצעים אלמוניים לחלוטין וחלקם מוכרים, ובהם: ארקדי דוכין, נעם רותם, ירמי קפלן, מוטי ביקובסקי, שלום גד ומאור כהן. הסינגל הראשון הצפוי לצאת לרדיו במרץ הוא "חוף גורדון", בביצוע קפלן.





"כל השירים האלה ייצאו בסופו של דבר במהדורה דיגיטלית דרך הלייבל של דורון, Lirit Records", אומר תורן. "מובן שכל היוצרים שהקליטו את השירים שותפים מלאים בזכויות היוצרים".



"קיבלנו פידבק חזק מאוד מתעשיית המוזיקה בארץ, שפועלת במציאות לא פשוטה", מוסיף פלסקוב. "מדהים היה לראות עד כמה האמת הפשוטה, העשויה מילים וצלילים, נגעה בכל כך הרבה אנשים. עכשיו צריך למצוא דרך להוציא את כל העניין המדהים הזה. זו ממש ערימה של זהב שמחכה לצאת. כרגע המחשבה היא לשחרר אותם כארבעה אלבומים בק־טו־בק".



מה הייתה המטרה שלכם מאחורי הפרויקט השאפתני הזה?
ג'נגו: "הרעיון היה לעודד יצירה מקומית. בהתחלה לא האמנו שיהיו כל כך הרבה מוזיקאים וזמרים שישקיעו את עצמם ללא מטרת רווח בדבר הזה, כי זה באמת דרש הרבה עבודה. בפועל אנשים לקחו את זה לכיוונים שאני אישית לא חשבתי עליהם".



פלסקוב: "המטרה הייתה גם להראות איך בתור קהילה מוזיקלית ישראלית, אפשר לקדם אמנים חדשים ולהפיץ שירים בקלות".



תורן: "כל מי שהוציא שיר דרכנו, התנהג איתו אחרת. יש כאלה שהקליטו את השיר מחדש או הביאו תפיסות חדשות של הפקה מוזיקלית. הטוויסטים האלה הם בדיוק מה שרצינו שיקרה".





חלק משירי "האדמה שלי היא שירים" נכתבו לפני כשנתיים על ידי דן תורן וג'נגו, לטובת אלבום חדש שהיה מיועד ללהקת "הזבובים", שבסופו של דבר נגנז. היתר נכתבו במיוחד לפרויקט זה. כלל השירים עברו שינוי ושיפוץ, הן במלל והן בלחן, לקראת הקלטת הסקיצות. "לקח לנו לא מעט זמן לסדר את הקונספט, אבל ברגע שידענו בבירור מי ישיר מה, ואיך זה יישמע, הקלטנו הכל בפחות מחמישה ימי אולפן, והעלינו את זה לרשת לטובת כל מי שרוצה לעשות עם זה משהו", משחזר פלסקוב.



על מה נכתבו מילות השירים?
תורן: "ניל יאנג אמר פעם: 'חיי הם ספר פתוח ואתה יכול לשמוע את זה בשירים שלי'. אני מלמד כתיבת שירים כבר שנים רבות, והמתודה שלי אומרת שמה שיש לך ואין לאחרים, היא זווית הראייה שלך על העולם והשקפת החיים שלך, ההחמצות והשמחות שלך, ואת זה אתה יכול לספר דרך המילים. יש שני שירים שזכו לעשרה ביצועים שונים, כנראה כי הם מדברים על איך אנחנו, כמוזיקאים, מתייחסים לשירים, ומה תפקידם בחיינו: 'נפל כוכב' ו'חוף גורדון', שבו כתוב: 'יצאתי לחפש מי עוד שומע כאן שירים'. זה לגמרי שיר על חיפוש קהל, אבל ברור שגם משהו בלחן של ג'נגו גרם לכל כך הרבה מוזיקאים להתחבר אליו. אגב, הסינגל הראשון שיילווה את הפרויקט, יהיה גרסה לשיר הזה בביצוע ירמי קפלן ונושי פז".



ג'נגו: "שלום גד, לדוגמה, לקח את הגרסה המקורית של השיר הזה, העלה עליה גיטרה ותופים משלו, אבל השאיר את השירה שלי שם, והפך את זה למעשה לדואט משותף של שנינו. כאחד שמעריץ אותו ומכיר אותו אישית שנים, זה לגמרי היה מבחינתי סוג של הגשמת חלום".



יש פער גדול בין הביצועים שנשלחו אליכם לסקיצות שהקלטתם?
פלסקוב: "ככל שאנשים התרחקו והיו אמיצים יותר, כך התרשמתי והתרגשתי יותר. כששמעתי עיבוד שמישהו הלביש עליו מכונת תופים ושלח לנו, זה פשוט לא עבר. לעומת זאת, מי שהרכיב שיר מחדש, פשוט הדליק אותי. היה אחד שעשה עיבוד לגיטרה קלאסית ושינה הרמוניה. היו כאלה שעשו היפ־הופ, האבי מטאל, או דברים שאנחנו לא היינו חושבים עליהם. מי שהעמיק בהרמוניה ובטקסט ובמבנה של השיר, קיבלתי ממנו ערך מוסף".



תורן: "אני מת על הכל. הדבר הזה חצה המון גבולות, ואני עוד לא יודע מה ההשלכות שלו בעתיד".



ג'נגו: "כיף לדעת שכבר עכשיו השירים הגיעו לכל כך הרבה אנשים, שפשוט עפים על הביצועים ונותנים לנו תגובות מפרגנות מאוד".