סקר חדש מגלה כי לא פחות מ-81% מהילדים המאובחנים באוטיזם באזור הדרום לא מקבלים טיפולים פרא רפואיים במסגרות החינוכיות בהן הם לומדים. בתוך כך, אלפי הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ברחבי הארץ ובפרט בפריפריה הגיאוגרפית, אינם מצליחים לממש את זכאות ילדיהם לקלינאות תקשורת או ריפוי בעיסוק, לא בגני הילדים ולא בקהילה, בשל מחסור משווע במטפלים. המשבר החל כבר לפני עשור ורק מחריף כשהמדינה למעשה דנה פעוטות ברי שיקום לחיים בוגרים כבעלי מוגבלויות. 



המשבר במקצועות הפרא-רפואיים נוכח בכל רחבי הארץ כשהורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים בשנים האחרונות עם תורים הולכים ומתארכים אל מעט המטפלים בישראל, ולא מצליחים לממש את זכאותם הבסיסית לחינוך מותאם לצרכי ילדיהם. מדובר בקלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים ציבוריים ורבים אחרים שכבר יצאו בשנים האחרונות מספר פעמים למאבקים על שכר נמוך, עומס עבודה ומחסור בכח אדם אבל דבר מהותי לא השתנה.



השבוע התקיים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע כנס הנגב השנתי של המועצה לשלום הילד. במסגרתו התקיים פאנל מיוחד של אלו"ט, האגודה למען ילדים ובוגרים אוטיסטים, בנושא הפערים ושירותי טיפול ואבחון בין מרכז לפריפריה והפגיעה בילדים עם מוגבלויות. בכנס נחשפו ממצאי סקר של עמותת "חברים בנגב", בשיתוף אלו"ט, המציגים נתונים בלתי נתפסים. 



ממצאי הסקר: הרוב המכריע בדרום לא מקבל טיפולים פרא רפואיים



כאמור, ממצאי הסקר חושפים כי 81% מהילדים המאובחנים באוטיזם באזור הדרום לא מקבלים טיפולים פרא רפואיים במסגרות החינוכיות בהן הם לומדים. לדוגמה: רק בששה מתוך 18 גני התקשורת הפועלים בבאר שבע לבדה, ואמורים לכלול את הטיפולים הללו, מקבלים הילדים את הטיפולים הפרא-רפואיים במסגרת הסל הבריאותי המקדם. מתוך חמישה מעונות יום שיקומיים שקיימים באזור הדרום כולו, בעיה קשה כשלעצמה שהממשלה לא מטפלת בה כבר שנים, רק באחד מהם מקבלים הפעוטות את הטיפולים הפרא-רפואיים.



הסקר ביקש לבחון עם הוריהם של ילדים על רצף האוטיזם באזור הדרום אילו שירותים שלהם ילדיהם זכאים פשוט אינם זמינים במסגרות החינוכיות המיוחדות בשל היעדר של מטפלים: 41% מהמשיבים לא מקבלים טיפול של קלינאי תקשורת, 30% לא מקבלים טיפול של פסיכולוג התפתחותי, 46% לא מקבלים טיפול של ניתוח התנהגות ו-46% לא מקבלים טיפול של פיזיותרפיה.



עו"ד איילת דיין, מ"מ מנהלת האגף לקידום זכויות באלו"ט, אמרה: "כבר למעלה מתשע שנים שמשרד הבריאות מודע לבעיה אך לא מצליח להביא לפתרון. יש המון דברים שאפשר לעשות – להכריז על מקצועות אלה כמקצועות במצוקה, לתת מלגות ומענקים לאנשי מקצוע כדי לעודד אותם לעבוד באזור הדרום ולפתוח הכשרות עוד היום. על משרד הבריאות לייצר תוכנית ארוכת טווח שתמפה את מספר המטפלים הקיימים כיום, תבין כמה מהם מתמחים באוטיזם ומהו בעצם הפער".



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה למעריב: "המשרד עובד בימים אלו על תכנית שתיתן מענה לכלל האוכלוסיות הנזקקות בארץ. אנו מודעים למצוקה בתחום התפתחות הילד ופועלים לשיפור המצב בצוותים בראשות המנכ"ל והמשנה למנכ"ל. התכנית כוללת מבחני תמיכה לקופות, שקילת מבחני תמיכה ליחידות, שקילת מתן מענק לבעלי מקצוע שיגיעו לפריפריה, בדיקת צמצום ההחזרים, הגדלת השירות במערכת הציבורית והגדרת נוירולוגית ילדים כמקצוע מועדף".