בניגוד לרושם שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לעורר בציבור לצרכים פוליטיים, מצבה האסטרטגי והמודיעיני של ישראל רק משתפר והסיכונים והאיומים עליה קטנים. הם בוודאי רחוקים מההגדרה “איום קיומי”. על כך מצביעים שני דוחות חדשים: האחד הוא המאזן האסטרטגי שהגיש לקבינט המטה לביטחון לאומי (מל”ל), והשני - הערכת המודיעין השנתית של חטיבת המחקר באמ”ן.



בדוח המל”ל נכתב כי יש “שיפור במצבה האסטרטגי של ישראל”, שמקורו בשילוב של “עוצמתה ונכסיה”. אלה נסמכים כמובן על העוצמה הצבאית של צה”ל ומערכת הביטחון, כולל קהילת המודיעין שזוכה לשבחים רבים בעולם על יכולותיה להשיג מידע ולסכל טרור, אך גם על היחסים המצוינים עם ארה"ב ויחסי האמון עם רוסיה.



בדין וחשבון של המל”ל מודגש עוד כי ישראל גם יוצרת שותפויות חדשות עם המדינות הסוניות, שרואות עמה עין בעין את הצורך לבלום את מאמצי ההתפשטות של איראן במזרח התיכון, וכמוה חוששות מהאפשרות שלאיראן יהיה נשק גרעיני. לפי המל”ל, ההכרה במסוכנות של המשטר בטהרן – פיתוח טילים ארוכי טווח ומימון וסיוע לטרור, בנוסף לתוכנית הגרעין שלה - מחלחלת וחודרת גם לתודעה של מדינות באירופה ובראשן צרפת, גם אם הן, בניגוד לארה"ב, ממשיכות לדבוק בהסכם הגרעין עם איראן.



לפי המאזן האסטרטגי של המל”ל, השיפור במצבה של ישראל נשען גם על כלכלה יציבה וגבולות בטוחים. אבל גם במל”ל, כמו באמ”ן, מדגישים את האתגרים שעלולים להביא לתפניות חשובות בשנת 2019 ולהשפיע על ישראל ומעמדה במזרח התיכון. אומנם חמאס ממשיך להיות מורתע, אך גוברת הסכנה למלחמה עם הארגון, גם אם אינו מעוניין בה בשל המצוקה ההומניטרית ברצועה. הוא עלול להגיע למסקנה שאין לו ברירה אחרת אלא להתעמת עם ישראל כדי לשבור את הסטטוס קוו ולצאת מהמבוך.



המצוקה הכלכלית הנובעת מהסנקציות שמטיל עליה ממשלו של הנשיא טראמפ, עלולה להביא גם את איראן לנקוט כמה צעדים מדאיגים בכל הקשור לתוכנית הגרעין שלה. לפי הערכת אמ”ן, היא לא צפויה לבטל את הסכם הגרעין, אך היא צפויה להיכנס לתחומים האפורים שלו. זה יכול להתבטא בפעולות להעשרת אורניום לרמה של 20%, או בפיתוח מואץ יותר של סרכזות (צנטריפוגות) מתקדמות להעשרת אורניום.



התפתחות מעניינת נוספת היא שהמודיעין הישראלי חזר לפקוח עין על עיראק, לאחר שנים רבות (מאז נפילת סדאם חוסיין) שבהן זירה זו כמעט לא הייתה על סדר היום שלו. ההתעניינות המחודשת נובעת מהעובדה שאיראן מגבירה את מאמציה להשפיע על המדינה. המודיעין הישראלי מביא בחשבון שבתרחיש הגרוע ביותר, אם איראן תיאלץ לסגת מסוריה, היא עלולה להפוך את עיראק לקו המגע שלה עם ישראל. בתרחיש כזה, שבו ישראל מונעת ממנה לפרוס טילים בסוריה, היא עלולה להציב טילים ארוכי טווח בעיראק.



במערכת הביטחון גוברת הדאגה שעוד מדינות באזור, בנוסף לאיראן, ינסו לפתח תוכנית גרעין. בראש וראשונה יש חשש שערב הסעודית תעלה על הנתיב הזה ויש לכך כבר כמה סימנים.



כתבה נרחבת על המאזן האסטרטגי והערכת המודיעין תפורסם מחר במדורו של יוסי מלמן “חשאי בשישי"